Hur får man färgat rött hår till blondt?
Jag har alltid varit blond men färgade håret rött en gång. Två dagar efter blekta jag håret, sedan blekta jag håret ytterliggare en gång en vecka efter första blekningen. För mig gick det bra, det blev dock helt pissgult vid första blekningen.
Det är lättare att färga brunt hår blont än rött tycker jag, just för att det är svårt att få bort det röda pigmenten. Man ska ju samtidigt vara rädd om sitt hår.
Är ditt hår riktigt rött eller mer brunrött nu? Om det är brunrött så skulle jag nog satsa på att bleka håret med hätta, det tar lång tid och är pilligt men jag tycker att resultatet blir riktigt bra. Blek med hätta två gången, använd alla hålen i hättan och försök ta med det håret som inte slingades första gången vid andra slingningen.
Sedan kan man avfärga hela håret vid en tredje blekningen och då bleka hela håret och sedan lägga i en "vanlig" blond färg alt. använda silverschampo om du vill vara platina blond.
Det kan vara bra att vänta några veckor mellan blekningarna, även med hetta eftersom det sliter så på håret.
Du kan också gå och prata med en frisör hur h*n skulle göra med ditt hår och följa dennes rekommendationer. En del frisörer vill inte ens avfärga hår. Det går ju att göra själv, men som andra skrivit redan kan det gå fel. Jag tycker iallafall inte att du ska kasta i en helhårsblekning i ditt röda hår för det kommer nästan garanterat att bli orange, då måste du bleka flera gånger efter varandra (för man vill inte gå med pissgult hår en längre tid av egen erfarenhet!).