• Anonym (Migrän)

Det stinker rök här, skadar det min bebis?

I min lägenhet har det i flera månader luktat så mycket rök att jag haft ont i huvudet varje dag, och nu börjar jag bli riktigt orolig för min bebis på 9 månader. Jag har upprepade gånger ringt hyresbolaget, och de försöker lösa problemet, men får inte bort lukten. Vad FAN ska jag göra? Får panik av att sitta här med huvudvärk i stanken hela tiden, och inte kunna göra något åt det.

Vad hade ni gjort? Vad kan man göra själv? Kan inte vara ute hela dagarna heller.

• Svar på tråden Det stinker rök här, skadar det min bebis?
  • Anonym

Det är inte farligt för bebisen att det luktar illa om det handlar om en inpyrd lägenhet. Gifterna från cigaretterna har försvunnit på dessa månader, däremot är det äckligt! Är det däremot så att det läcker in från grannar ska du kontakta hyresgästföreningen pronto.

• pussgurkan86

om dom har rötk inne så sitter röken i väggarna. då är det svårt att få bort röken.

jag tror det är skadligt.

• Ant85

En skål med ättiksprit tar bort röklukt ganska bra, men kanske är svårt om det är riktigt inpyrt

• Anonym (Migrän)
    Anonym skrev 2010-06-17 10:46:55 följande:
    Det är inte farligt för bebisen att det luktar illa om det handlar om en inpyrd lägenhet. Gifterna från cigaretterna har försvunnit på dessa månader, däremot är det äckligt! Är det däremot så att det läcker in från grannar ska du kontakta hyresgästföreningen pronto.
    Får nog förtydliga mig lite. Det luktar i alla mina möbler, gardiner osv, för att det satt sig i de sakerna med månaderna som gått. Det luktar in från grannarna, genom köksskåpen, från balkongen mm. Till och med från trapphuset luktar det in, då trapphuset verkligen stinker rök....
  • Sofiie

När vi flyttade in i vår lägenhet stank de röklukt och då fick vi tipset att koka kaffe o ställa i varje rum de suger år sej lukten.
    De funkade kanonbra.
    Vi bytte så fort de inte luktade kaffe länge o lukten försvann på ett par dagar

• Anonym (Migrän)
    Sofiie skrev 2010-06-17 10:53:06 följande:
    När vi flyttade in i vår lägenhet stank de röklukt och då fick vi tipset att koka kaffe o ställa i varje rum de suger år sej lukten.
    De funkade kanonbra.
    Vi bytte så fort de inte luktade kaffe länge o lukten försvann på ett par dagar
    Fint tips. =) Dock så kommer det ny lukt hela tiden....
  • Sven Erik Johansson

Kanske det skadar. jag vet i alla fall att en mamma berättade att hennes dotters astma blev
    mycket lindrigare när hon slutade röka TROTS att hon aldrig rökte inne, för man tar ju med sig rök i hår och kläder. Rökning  under graviditet (o kanske) efter har jag  för mig ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Nu säger jag INTE att detta kommer att drabba er, men jag tror att rökning är enskillda hälsoproblemet nummer 1 i Sverige, kanske till och med värre än alkoholens verkningar.  En del är sådana kejerökare så deras lägenheter är helt "inpyrda" och de själva med-det kommer "ett os" från deras inre när de pratar. 

Hur mycket vädrar du? Tror du det finns någon saneringsfirma som inte kostar mer än
    att ni har råd, livsmiljön är ju viktig.? Eller tror du ni skulle kunna få någon del av något sådant betalt av hyresvärden?

Själv bor jag i "radonhus" från 60-talet och verkningarna av det blir ju värre för rökare. Röken bär liksom in farliga partiklar i kroppen

• Sofiie
    Anonym (Migrän) skrev 2010-06-17 10:54:04 följande:
    Fint tips. =) Dock så kommer det ny lukt hela tiden....

Kan hyresägaren inte ta tag i det så hade jag flyttat eftersom de kommer ny rök hela tiden som du säger.

Låter jättejobbigt

• Anonym (Migrän)
    Sofiie skrev 2010-06-17 11:17:05 följande:

Kan hyresägaren inte ta tag i det så hade jag flyttat eftersom de kommer ny rök hela tiden som du säger.

Låter jättejobbigt

Jo vi ska flytta, men om några månader. Tänkte om man kunde göra något tills dess. Annars får jag väl köpa ett tält och bo på gräsmattan. ;)
    Sven Erik Johansson skrev 2010-06-17 11:00:17 följande:
    Kanske det skadar. jag vet i alla fall att en mamma berättade att hennes dotters astma blev
    mycket lindrigare när hon slutade röka TROTS att hon aldrig rökte inne, för man tar ju med sig rök i hår och kläder. Rökning  under graviditet (o kanske) efter har jag  för mig ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Nu säger jag INTE att detta kommer att drabba er, men jag tror att rökning är enskillda hälsoproblemet nummer 1 i Sverige, kanske till och med värre än alkoholens verkningar.  En del är sådana kejerökare så deras lägenheter är helt "inpyrda" och de själva med-det kommer "ett os" från deras inre när de pratar. 

Hur mycket vädrar du? Tror du det finns någon saneringsfirma som inte kostar mer än
    att ni har råd, livsmiljön är ju viktig.? Eller tror du ni skulle kunna få någon del av något sådant betalt av hyresvärden?

Själv bor jag i "radonhus" från 60-talet och verkningarna av det blir ju värre för rökare. Röken bär liksom in farliga partiklar i kroppen
    Vädrar massor, men kan inte vädra i vardagsrummet så ofta eftersom de röker på balkongerna omkring. =(

Jag hoppas verkligen att hyresvärden fixar en lösning fort. Fan jag är extremt orolig att liten ska få astma eller l iknande.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Migrän) skrev 2010-06-17 12:13:34 följande:
    Jo vi ska flytta, men om några månader. Tänkte om man kunde göra något tills dess. Annars får jag väl köpa ett tält och bo på gräsmattan. ;)
    Sven Erik Johansson skrev 2010-06-17 11:00:17 följande:

Vädrar massor, men kan inte vädra i vardagsrummet så ofta eftersom de röker på balkongerna omkring. =(

Jag hoppas verkligen att hyresvärden fixar en lösning fort. Fan jag är extremt orolig att liten ska få astma eller l iknande.
    Rökare FÖRTRYCKER ju verkligen andra och så är det en del av dem som säger att De är förtryckta. Det lät tex så när rökförbudet på restauranger infördes. "Förmynderi" sade en del, men vad är då inte förmynderiet som rökarna utövade när de "bestämde" att många i restaurangpersonal o dy6l skulle avsluta sin jordevandring tidigt pga sjukdomar pga bla passiv rökning.
Svar på tråden Det stinker rök här, skadar det min bebis?