• Camille28

Tips för resa med barn till Turkiet

Hej!
    Vi planerar att ta en vecka i solen i oktober med våra två barn. Just nu lutar det åt en resa till Turkiet. Den minsta kommer att vara 3-4 månader och den äldsta 2 år.
    Är det någon som har bra tips på resmål och hotel? Vi vill gärna ha All-inclusive. Det behöver inte vara Turkiet, men det ska gärna vara hyffsad standard på hotellet och inte allt för lång resa.
    Har läst att det är många svenska barnfamiljer som åker till Turkiet så jag hoppas att några av er på fl har några bra tips att dela med er av.

• Svar på tråden Tips för resa med barn till Turkiet
  • MissAdelaide

Vi älskar Turkiet även fast jag var skeptisk innan jag åkte dit första gången. Det är relativt billigt där, fina barnvänliga stränder och man får "mycket" hotell för pengarna. Vi har aldrig bott på All inklusive eftersom det blir lite för instängt för oss. Turkiets mat är jättebra och god och äter man dessutom på restauranger som resebolagen rekomenderar så får man det bästa av det bästa. Hotellen håller över lag med lite sämre mat och dålig variation men det smakar okej. Vi bokar ofta med halvpension för att ha den tryggheten när man har småbarn.

I Alanya finns bra shopping och bra fina stränder och där går att hitta fina hotell för en liten peng. Vi har varit där men i år åker vi till Marmaris istället vilket också bjuder på mycket shopping och restauranger. Det är inte lika många resebolag som har till Marmaris men vi åker med Fritidsresor och har hittat en riktigt billig resa med fint hotell precis då skolorna har börjat i Sverige igen.

Jag kan rekomendera Alanya och Side till alla barnfamiljer!

Ställ gärna fler frågor om du undrar något....

• Jojjo

Vi åker i månadsskiftet sep/okt med våra två barn, då 3½ och knappt 1 år. Vi har bokat ett allinclusivehotell utanför alanya (club dem spa & resort tror jag det hette) med fritidsresor. Hotellt verkar fint, låg direkt på stranden och det fanns lekpark, bra barnpooler osv.... Jag tyckte det var ett vettigt pris för all inclusive för hela familjen på det hotellet (18500; inkl allt tror jag det slutade på). Antagligen billigare för att det ligger lite off men det passar oss ypperligt. Det var fyrstjärningt hotell. Det blir första gången för oss i Turkiet så jag hoppas på det bästa=)

• Frogstomp

jag har bara varit i Alanya utan barn.
    Det är helt galet, mkt fest o mkt ungdommar... skulle inte rekomendera det stället för en barnfamilj....men fin strand är det iallfall..

• 1two3

jag var i Turkiet i oktober förra året, Pascha bay hette hotellet, låg väl ca 1 mil utanför Alanya ca. SKitbra hotell. Vi hade inte all inclusive men de fanns där. Dit rekomenderar jag er! Jag åker gärna dit igen. Precis vid stranden ligger det.
     (Sonen var 3 år när vi var där)

• Pernillaa

Jag skulle rekommendera er att kolla på Nazar.se för att hitta resor till Turiket :).

Jag älskar Turkiet och vi ska se till att snart åka dit igen.

Alexander 050528 - Lucas 100221
  • Camille28

Tack för era tips! Tar tacksamt emot tips på specifika hotell. Mycket ser ju jättebra ut på bilderna, men man vet ju att det kan se lite annorlunda ut i verkligheten och att beskrivningarna inte alltid stämmer så bra. Jag tyckte också att Club Dem såg bra ut på hemsidan. Någon som varit där? Håller med om att man verkar få mycket för pengarna. Men för en familj blir det ju ändå så pass mycket pengar att man inte vill köpa grisen i säcken.

• mia maria
    Frogstomp skrev 2010-06-17 12:07:15 följande:
    jag har bara varit i Alanya utan barn.
    Det är helt galet, mkt fest o mkt ungdommar... skulle inte rekomendera det stället för en barnfamilj....men fin strand är det iallfall..
    Jag har varit i Alanya med barn, o märkte inte alls av något partyliv!
    Reser man med småbarn så rör man sig ju liksom inte ute sent om kvällarna, i nattklubbsområdena - o man undviker ju även de s.k ungdomshotellen, som främst vänder sig till en yngre publik!

------------------------------------------------

Jag ahr varit i Turkiet fyra ggr med barn, varav en gång i Alanya o tre ggr i Marmaris/Icmeler. Av dessa orter så är Icmeler min favorit; sååååå mysigt, lugnt o skönt o vackert!!
    Jag har rest med Fritidsresor tre utav gångerna, o har hittills aldrig blivit besviken vad gäller hotellstandarden. Vi har alltid bott på medeklasshotell - inga Blue Star eller Blue Village.
    Jag tror att både Fritidsresor, Ving o Apollo är ganska så pålitliga vad gäller hotellen - oftast är det nog så som de utlovar i katalogen!
    Vill ni vara säkra på att få ett bra, barnvänligt hotell så kanske ni bör satsa på ett säkert kort, dvs ett Blue Village eller Sunwing (de större semesterbyarna).
    Dock har de hotell vi har bott på varit barnvänliga också, så för min del är inte alls de större semesterbyarna ett måste bara för att jag reser med barn!

Svårt att rekommendera ett specifikt hotell egentligen, men överlag så kan jag väl rekommendera Fritidsresors utbud!
  • Melvin o Alvas mamma

Vi var till Alanya på hotell Green Garden. All inclusive med många pooler, aktiviteter och vattenland. Nära till stranden. Minidisco och underhållning på kvällen.
    Rekommenderas verkligen! Man får även packa mer när man bott på just detta hotellet och behöver inte vara så rädd för att få övervikt : )

• Kitt

Vi åkte till belek förra året och de va absolut toppen. Ska dit i år igen. hotellet hette cornelia diamond, allinclusive. Det rekomenderar jag starkt!!  Gå in på ving hemsida och sök på belek o hotellet. Helt underbart!!

Svar på tråden Tips för resa med barn till Turkiet