• Emmi1

Skippa skötväska!

I början hade vi skötväska, för det kändes som om man liksom skulle ha det. När killen var tre månader tröttnade jag, och köpte en tjusig neccessär på HM istället. I den har jag nu tre blöjor, en gästhanduk för killen att ligga på, en IKEA-handduk (en sån liten vit, ni vet) att torka med om det finns rinnade vatten, ett litet paket våtservetter om det inte finns rinnande vatten, en extra body för eventuell storsanering, och ett par hundbajspåsar att lägga använda blöjor i som en service till de ställen vi byter på. Det räcker gött när man är ute en heldag tycker jag, och den går ner i min vanliga lilla handväska. Smidigt och mycket billigare än skötväska!

• Svar på tråden Skippa skötväska!
  • gelemamman

jag har
    *en liten kille som bajsar/kissar/spyr ner sig rätt som det är,
    *en lite större kille som inte längre går i blöja, olyckan kan vara framme när som, hemma eller ej.
    *mina egna nödvändiga saker, som plånbok, solglasögon, telefon etc.

för mig är det guld värt att kunna ha alla saker i samma väska och slippa gå och kånka på tre olika väskor. då passar en skötväska (jujube be all) helt perfekt!

• delifi2

jag måste iaf få plats med kex, mat & gröt + mugg, hakklapp, ombyte *2,  allt det skulle inte gå ner i min handväska.

Köpte en stor skötväska ist där jag kan ha både saker till William + mina egna saker.

Kände som du i början att det inte behövdes men ju mer de växer desto mer behöver man ha med sig, i början var det bara blöjor och våtservetter i princip men nu är det så mycket mer :)

• FruSen
    Emmi1 skrev 2010-06-17 12:25:55 följande:
    I början hade vi skötväska, för det kändes som om man liksom skulle ha det. När killen var tre månader tröttnade jag, och köpte en tjusig neccessär på HM istället. I den har jag nu tre blöjor, en gästhanduk för killen att ligga på, en IKEA-handduk (en sån liten vit, ni vet) att torka med om det finns rinnade vatten, ett litet paket våtservetter om det inte finns rinnande vatten, en extra body för eventuell storsanering, och ett par hundbajspåsar att lägga använda blöjor i som en service till de ställen vi byter på. Det räcker gött när man är ute en heldag tycker jag, och den går ner i min vanliga lilla handväska. Smidigt och mycket billigare än skötväska!
    Funkade inte för mig att vara utan en ordentlig stor väska om jag var borta en heldag...
    Förutom det du redan har behövde jag ta med:
    Amningspumpen, flaskor, ersättning om det skulle krisa sig såpass att jag inte hann/kunde pumpa innan hon blev vårlhungrig)
    Ibland krävs en ordentlig väska, alla har ju inte samma förutsättningar.
  • FruSen

Och idag kan jag behöva ta med 2 ombyten (både byxor och tröjor) en extra jacka, mössa, blöjor såklart, snutten MÅSTE vara med, även speldosan och nalle puh (suck). Haklapp, nån barnmatsburk, ev välling om vi är borta även under kvällen osv osv. Det blir aldrig mindre packat i väskan tycker jag

• Emmi1

Kära vänner. Man kan även packa för mycket. :)

• FruSen
    Emmi1 skrev 2010-06-17 13:19:35 följande:
    Kära vänner. Man kan även packa för mycket. :)
    Absolut kan man ju det, men som jag skrev har ju inte alla samma förutsättningar heller. Jag hade aldrig rymt min amningspump och flaskorna i en neccessär
  • glockenbach

Har precis samma som TS! Har pulat ner två par blöjor, våtservetter, ett engångsunderlägg och ombyte i en necessär. Har en annan med maten (2 flaskor, hakklapp, pulverburk). Båda ryms fint i handväskan. Har inte heller använt min fina skötväska alls. Men det kanske kommer med större barn?

• La Lola

Här använder vi en vanlig väska.

Har aldrig hajat grejen med en speciell skötväska.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Ellis78

Jag har numer en större handväska istället. Den rymmer mina saker plus bjöjbytessaker, mat mm till min 7månaders.

• chokladkaffe

Skötväska måste väl vara den onödigaste uppfinningen att lura på oss föräldrar. Vi har alltid haft en gammal ryggsäck med skruttens grejer i. Nu har jag inte ens det. Tar en tygpåse och lägger ner två blöjor, våtservetter, en handduk om han ska ligga ner, ett ombyte, mat och dryck.

Jag har ofta undrat vem som köper dessa apdyra väskor som kallas skötväskor. Visst att man vill ha prylarna i nåt men det finns ju billigare och smidigare.

Svar på tråden Skippa skötväska!