Inlägg från: Anonym (nja...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nja...)

Testamente: Vad ska vi tänka på?

Had det varit jag som skulle skriva ett testamente, speciellt ett där det inte är så enkelt att den ene ärver den andre, hade jag vänt mig till en jurist. Om inte annat så för att undvika eventuella stridigheter och för att se till att det blev så enkelt som möjligt att tolka. Brukar inte vara så dyrt, tror vi betalade ca 1500 kr.

• Anonym (nja...)

Du gör som du vill, har själv bara sett en del fall där ett hemmagjort testamente blir mycket mer ifrågasatt än ett "korrekt" skrivet. I mitt (vårt fall) hade jag inte vågat skriva ett själv då jag inte alls litar på mina svärisar. Och tyvärr kan även en del i vanligt fall mycket resonabla människor bli som tokiga när det kommer till arv.

• Anonym (nja...)
    Anonym skrev 2010-06-17 13:22:25 följande:
    Jo, det vet man ju. Det är därför vi vill ha ett testamente. Men samtidigt så ska det mycket till innan en domstol ogiltigförklarar ett testamente om det är korrekt skrivet och undertecknat. Det händer ju bara i princip när föräldrar vill göra sina barn arvlösa och såna saker, eller när okända barn dyker upp som gubben ur lådan.

När ni skrev ert testamente, hade ni mycket undantag då? Eller ärver ni varandra rakt av?
    Då kunde vi inte riktigt ärva varandar rakt av eftersom vi redan hade en dotter. men vi skrev till ett par saker, typ att vi önskade att hon inte skulle kräva ut sin lott direkt. Nu är vi gifta och har ett nytt testamente där vi bla har skrivit till att våra barns ev arv är deras enskilda egendom och att om vi båda ligger dementa på hem, eller en av oss dör och den andra ligger dement på ett hem, kommer vårt/våra barn kunna kräva ut sitt arv i förskott.
    Känns tryggt.
  • Anonym (nja...)

Och visst, en domstol kanske inte ogiltigförklarar ert testamente, men vill man verkligen riskera en fejd men släktingar när man dessutom nyss förlorat sin livskamrat?

Svar på tråden Testamente: Vad ska vi tänka på?