• ungkvi­nna81
    Äldre 17 Jun 14:47
    12490 visningar
    22 svar
    22
    12490

    Adoptera barn från Irak!

    Hej!


    Är det någon här som har lyckats eller intresserad av att adoptera barn från Irak? Det finns 4,5 miljoner föräldrarlösa barn i irak. Är det någon här som vet hur man kan börja med sånt ?

  • Svar på tråden Adoptera barn från Irak!
  • Äldre 17 Jun 14:56
    #1

    I dagsläget har svenska adoptionsmyndigheter inget samarbete med Irak.

    I sverige kan man bara adoptera från länder som undertecknat och lever upp till Haag-konventionen som balnd annat innebär att barnet måste vara dokumenterat föräldrarlöst och ingen korruption får förekomma, bla för at förhidnra barnhandel Detta är mycket svårt att uppfylla i länder där krig eller andra oroligheter pågår.

    så det finns i Irak många barn som saknar närvarande föräldrar men få som är tillgängliga för adoption enligt Haag-konventionen

  • Äldre 17 Jun 15:00
    #2

    Tillägg...

    Adoption är till för dem som vill ha barn. Om du vill göra en insats för föräldrarlösa barn så finns Radda Barnen.

    Förlåt om jag är väl ironisk men det är viktigt att adopterade barn inte ses som välörenhetsprojekt som ska vara tacksamma föra at de fått det såååå bra. De är bara barn till föräldrar som längtat efter dem.

  • Nimbus
    Äldre 17 Jun 15:01
    #3

    Det finns idag ingen svensk adoptionsorganisation  som arbetar med adoptioner från Irak. Om man vill adoptera därifrån får man med andra ord sköta kontakterna med landet själv, vilket är väldigt omfattande och svårt. De som väljer att ändå sköta hela processen själv är oftast sådan som redan har en koppling till landet, ex. själva är födda där. Det gäller att se till att allt sköts enligt lagarna både i sverige och i utlandet.

  • Äldre 17 Jun 15:12
    #4

    "4,5 miljoner föräldralösa barn". Varifrån kommer den uppgiften?

  • Äldre 17 Jun 19:14
    #5

    Förra året adopterades 9 barn till Sverige från Irak. Eftersom det inte finns någon svensk adoptionsorganisation som arbetar i Irak, måste det varit s.k. enskilda adoptioner. Det är med andra ord inte omöjligt att genomföra adoptioner därifrån. Kontakta MIA www.mia.eu för närmare information.

  • Äldre 17 Jun 19:18
    #6

    Bara för att det finns övergivna barn betyder det inte att barnen är tillgängliga för adoption!

  • Äldre 17 Jun 21:02
    #7

    Muslimska länder adopterar inte bort barn vad jag känner till.

  • ungkvi­nna81
    Äldre 17 Jun 21:25
    #8

    Hej!

    http://secretsinbaghdad.blogspot.com/2008/01/45-millions-orphans-in-iraq-tragic.html

    här en EN av flera artiklar som finns på nätet och som beskriver situationen om föräldrarlösa barnen i Irak. Många av de BEHÖVER verkligen hjälp och familj. Jag själv kan inte få några barn och går igenom fertilitesbehandling som har misslyckats. Jag och min man har pratat om adaption och vill jätte gärna adoptera barn från Irak i första hand, gärna syskon (bror och syster) för att vi vill inte speparaera på de. Men jag tror att svenska myndigheter är jätte stränga med barn som adopteras från krigsländer och det har jag 100%förståelse för man vill ju inte heller hämna i sån situation där barnet har bilivit utsatt för handel . Jag vet att många muslimska länder inte tror på adoption men jag tror att man kan komma runt detta eftersom det är tillåtit inom islam att ta hand om föräldrarlösa barn fast man får inte kalla de "egna barn" utan man få säga att man ska ta hand om de, men tyvärr så finns det stränga regler för kristna som vill adoptera muslimska barn det är inte så önskat. Jag känner några från Irak och tvekar lite att fråga om de kan hjälpa till med detta. Det är ju ett känsligt ämne men jag tror de kan hjälpa på nått sätt eftersom de har kontakter och släkt i Irak!

  • Äldre 17 Jun 22:11
    #9

    Det ska vara (är?) svårt att få medgivande för att genomföra en enskild adoption. Det kräver mycket nära anknytning till landet i fråga. Enskilda adoptioner är ofta ifrågasatta, inte utan anledning i många fall. Se t.ex. denna tråd www.familjeliv.se/Forum-13-253/m53060304.html. Handlar visserligen inte om samma land, men om enskild adoption.

    Om ni funderar på att adoptera är det bäst att ni ställer er som sökande i minst en auktoriserad adoptionsorganisation. Det är i de flesta fall mycket långa väntetider innan man får ett barn, och ni vinner lite tid om ni ställer er som sökande redan nu. Medgivandeutredning etc kan ni vänta med tills ni har funderat färdigt.

  • Loka01
    Äldre 11 Jul 22:12
    #10

    SJälv är jag irakier men vet inte riktigt hur en adoption fungerar.. irak är sorgligt men sant ett laglöst land utan regler. Det är väll bara åka dit, ta med sig ett föräldrarlöst barn, ordna papper till barnet och ta hit det? eller?:S

Svar på tråden Adoptera barn från Irak!