Behöver man väcka febriga barn som sover`?
Har en son som i natt kändes febrig och gasnka så varm... men han sov så gott... en fråga: behöver man väcka ett barn med feber som sover?
Tänkte för att ge febernedsättande`?
Har en son som i natt kändes febrig och gasnka så varm... men han sov så gott... en fråga: behöver man väcka ett barn med feber som sover?
Tänkte för att ge febernedsättande`?
För att ge febernedsättande - ja.
Vad hade han? Som regel behöver man bara ge det när allmäntillståndet är dårligt, eller febern är riktigt hög...Eller om barnet är känsligt för feber..
Eftersom han sov hela natten verkade hans kropp klara av febern bra.
Om dom har mkt hög feber så att det kan vara faligt skulle jag väckt mitt barn. Men inte om feber är på en ok nivå och barnet SOVER GOTT (alltså inte typ medvetslös som vid över 40,5 grader ca) så skulle jag låte det sova men med ett öga öppet
Skulle inte väcka för att ge febernedsättande, däremot skulle jag väcka för att ge vätska, när vår son varit sjuk i hög feber har jag väckt honom varann timme för att ge lite vätska. Sen beror det ockkså på hur mycket barnet dricker är det är vaken och hur länge det sover.
Man kan ju försöka ta tempen när barnet sover, och om han/hon skulle ha såpass hög feber att man behöver ge febernedsättande kan man ju väcka o göra det. Fast jag ger sådana man stoppar i rumpan så jag skulle nog försöka göra det när han sover också!
Nu när jag tänker efter har jag dock gett när jag har upptäckt att dom hade feber när dom sov...Vet alltså inte om dom hade sovit hela natten annars. Vill inte att dom ska ligga med feber när man lägger sig själv...
Älskar febrometern man tar i örat så man kan ta fast dom sover min lilla dotter får alltid skyhög feber när hon är sjuk så den är guld för att hålla koll på nivån!
men räknas 39,5 som skyhög feber``?
han började ju få höstblåsor och virusprickar i söndags/måndags... kan de få hög feber av virus?
Och kan det komma i olika perioder som att olika virus avlöser varandra`?
Det högsta ena sonen har haft var nästan 41...39.5 är rejäl feber för mig. 38.5 är normal feber..
Ena sonen, och dottern har fått feberkramper, så dom får tidigare än andra sonen. Andra sonen får när allmäntillståndet är dårligt.
kan virus ge hög feber?
Skulle inte väcka för 39,5 om de sov bra. Brukar inte ge febernedsättande under 40 grader på dagen, eller 39 innan läggdags, om de inte mår hemskt dåligt.
På våra barn hörs det på andningen när de får hemskt hög feber, de ligger och flämtar. Skulle det vara så skulle jag ge alvedon, men i rumpan utan att väcka dem.
Försök ha det så svalt det går i stället. Sova i så lite kläder som möjligt och utan täcke. Svalt i rummet.
Javisst ger virus hög feber.
Som högst har våra barn legat över 41. När äldsta barnet var litet hade hon alltid 41 när hon blev sjuk (1 gng/månad).
Jag skulle inte väcka ett barn med feber för att ge alvedon el liknande. Kroppen bekämpar febern rätt bra på egen hand när den får vila, lugn och ro.
Givetvis gäller detta feber inom rimliga gränser, inte om barnet verkar plågat eller mer medvetslös än sovande. Men för 39,5 skulle jag inte ha väckt barnet.
Febernedsättande ska man helst bara ge om barnet är påverkat, om det sover gott så är det nog ingen fara. Febern är ju till för att försvara kroppen mot bakterier och virus, de trivs ju inte så bra i värme.
Ställde samma fråga till sjukvården en gång och dem sa att man inte ska väcka barnet när de sover utan låta dem vila!
Håller med, väck inte det barn som sover gott! Men någon skrev att de gav alvedon var tredje timme - sluta omedelbart med det! Håll er till rekommendationerna, ni får inte bättre effekt för att ni ger oftare utan ni ger barnet leverskador. Ja, det stämmer.
Jag brukar inte väcka mitt barn när han har feber. När han letar nappen på natten brukar jag passa på att ge honom vätska (oftast svag saft) sedan ger jag tillbaka nappen.
Febernedsättande brukar jag vara lite försiktig med att ge. Får barnet hög feber (39-40 grader) så får han en alvedonsupp. Det är "bra" att barn får febertoppar innan dom får febernedsättande, på så vis blir dom snabbare av med febern.
Jag brukar även låta mitt barn sova i famnen och ha en kall trasa på hans panna.
Måste även tillägga att mitt barn brukar få sova utan pyjamas med en tunn fleecefilt när han har hög feber.
Ju mer man byltar på ju högre blir febern oftast.
Ser ju självklart till så han inte fryser. Men vi vet ju själva hur det är att ha feberfrossa, det blir inte bättre av att man klär på sig.