• kvinnan

ac i bilen?

vi har precis fyllt ACn i bilen och nu luktar det nåt så fort vi startar den, ska det göra det eller är det nåt fel?
    Kan det vara så för att inte acn körts på ett år?
    det luktar inget när man kör värmen

• Svar på tråden ac i bilen?
  • Joico

Vem har fyllt den? O varför var den tom?
    AC-gas luktar ju rätt... illa

• kvinnan

vet inte varför den var tom, vi köpte bilen i höstas och då var den tom el näst intill.
    det var en man som jobbar med att fylla ac och han mätte och sa att den var tät.
    vet inte hur AC luktar men det luktar som plast el når medel när man startar acn sedan luktar det mindre när man kört en bit.
    ska det lukta i bilen eller är det nåt fel?

• kvinnan

nix har inte kollat nåt ännu. har bara kört några korta svängar och då kännt att det luktat

• kvinnan

googlade på det nu och det verkar vara nåt mögel och man ska köpa nåt medel och rengöra filter
    kan man göra detta själv?
    kanske man kan få det att gå över om man kör ac lite nu och då?
    är denna lukt farlig för barnen? om det är mögel
    för själva gasen kan väl inte komma in i bilen och lukta?

• Mollymajs
    kvinnan skrev 2010-06-17 23:45:31 följande:
    googlade på det nu och det verkar vara nåt mögel och man ska köpa nåt medel och rengöra filter
    kan man göra detta själv?
    kanske man kan få det att gå över om man kör ac lite nu och då?
    är denna lukt farlig för barnen? om det är mögel
    för själva gasen kan väl inte komma in i bilen och lukta?
    Vi hade mögel i vår AC fick vi veta igår på servicen. Killen som servede bilen sa att luften kommer kännas bra mkt frächare efter servicen då han bytte kupefiltret. Det va i det det va mögel.

Om det är mögel tror ja inte det är farligt utan abar det att luften kan va lite "unken" som kommer in.
  • kvinnan

tycker inte det luktar unket utan mera som nåt medel typ skokräm el nåt nä vet inte hur jag ska förklara lukten men inte unket

• Jaccan

Ett ac-system kan inte vara tätt om det är tomt,  isåfall har någon tömt ur systemet och sedan ej fyllt det igen. Kolla kupéfiltret och byt om det ser smutsigt ut. Vid läckage på förångaren kan köldmediet "gasen" läcka in i bilen.

Dock brukar systemet tömma sig rätt fort och ac:n sluta fungera när trycket inte längre är tillräckligt högt.

Fungerar Ac:n?

• Jaccan

Att blanda klorin och vatten i en blomspruta och spraya in i ventilationsblåsen kan ta död på den värsta lukt annars :)

• kvinnan

japp acn funkar.
    vet ej varför den var tom, blir den inte det med tiden? är en 96a så det är ingen nybil.
    luktar inte unket så jag vet inte om klorinmetoden hjälper? luktar mera som nåt medel

• Jaccan
    kvinnan skrev 2010-06-21 23:03:38 följande:
    japp acn funkar.
    vet ej varför den var tom, blir den inte det med tiden? är en 96a så det är ingen nybil.
    luktar inte unket så jag vet inte om klorinmetoden hjälper? luktar mera som nåt medel
    Det är ett slutet system som inte förbrukar köldmedie så utan läckage eller medveten tömning kan det inte bli tomt.
  • Dinosaurie

Om en AC inte används regelbundet så brukar det kunna börja lukta illa och unket. Ni borde bli av med det genom att använda den regelbundet, om inte så vet säkert verkstaden vad ni ska göra åt problemet.

Precis som Jaccan skrev så är AC'n ett slutet system och gasen kan inte komma ur systemet om det inte finns någon läcka. Det är ett vanligt missförstånd att gasen kan "ta slut" och används flitigt när man vill dölja en läcka vid en bilförsäljning men kanske också av mindre seriösa verkstäder..

• kvinnan

ok men om det nu är en läcka hur lång tid ska det ta innan den blir tom igen?
    har hållit i en vecka nu.
    alla skriver om unken lukt men det är ingen unken mögel lukt vi känner utan mera ett starkt el fränt medel och luktar mest när man nystartat bilen.
    Om det nu är gasen som läcker ut i bilen är det skadligt för oss att andas in det?

• Dinosaurie

Nu är jag verkligen inte någon expert men jag tycker att ni borde ta kontakt med den som gjorde jobbet åt er.

AC-gas ska man inte andas in, men jag har ändå svårt att tro att det är gasen som luktar för då borde det vara en stor läcka. Men vid en stor läcka så borde systemet tömmas väldigt fort, och det borde verkligen inte ta så länge som en vecka..

Men som sagt, hade det funnits en läcka så hade det upptäckts vid fyllningen om det gjordes som det skulle. Kontakta verkstaden igen är mitt enda råd!

• kvinnan

han provtryckte och sa att det var tätt men det är ingen verkstad som fyllt utan en privatperson fast han jobbar med att fylla både bilar, båtar och andra saker

• Dinosaurie
    kvinnan skrev 2010-06-22 23:56:44 följande:
    han provtryckte och sa att det var tätt men det är ingen verkstad som fyllt utan en privatperson fast han jobbar med att fylla både bilar, båtar och andra saker
    Ja men då borde han ju också kunna svara på frågan om du ringer och frågar.
  • kvinnan

Bilen har stått en vecka och nu när jag skulle köra idag så verkar ac vara nästan tom dock inte helt tom. Då måste det alltså finnas en läcka iallafall?
    kan det vara gasen vi kännt lukten av i bilen? är det farligt för oss och barnen?

• Isfjord

De rekomenderar att AC och ACC körs på kyla och full fläkt minst en halvtimme i sträck minst en gång i månaden året runt. Bilen ska vara varmkörd innan "halvtimmen" kan börja räknas.

Står bilen oanvänd mår även resten som däck, motor, växellåda, bromsar, hjulupphägningar mm bra av att motioneras någon gång i månaden om inte bilen är upphissad, hjulen förvaras separat, alla vätskor är utbytta mot konserveringsvätskor, all olackad metall, plast och gummi insmord, allt rengjort och lackade ytor vaxade och all annan konservering är gjord enligt konstens alla regler. Äldre bilar är känsligare, men även moderna bilar mår dåligt av att stå oanvända.

Jag har en gång varit med och startat upp en konserverad bil, det tog några timmar

• de Robespierre

Köldmediet - Freon - eller rätta sagt CFC (Freon är ett varumärke som ägs utav Dupond) luktar inte så starkt om det kommer ut. Dock kan man känna en kemisk lukt. Om det läcker så töms systemet väldigt snabbt så chansen att det skall komma stora mängder i kupén är rätt lite. Chansen är större att fartvinden blåser bort den eller att läckan sker i motorrummet.

CFC kan vara farligt om det utsätt för öppen eld. Lågan blir då grön och det bildas fosgen. Det är INTE bra.

Jag håller med tidigare postare. Kör AC:n regelbundet. Och låt servicesnubben läcksöka systemet. När köldmediet kokar av i kondensorn bildas fukt som binder damm och smuts. Detta kan även ske i ventialtionen (kondens) Det blir en fin-fin grogrund för mögel och annat som kan ge dålig lukt i kupén. Om lukten inte har försvunnit så be honom att kolla det också.

Svar på tråden ac i bilen?