• twin76

Godmorgon psykolgen =)

Jag har lite bekymmer eller rätt så stora bekymmer med mina två barn som är 7½ respektive 9år.
    De skall tävla om allt...och den minsta skall alltid ha koll på allt & alla...kan tom inte sitta lugnt o, fint vid middagsbordet...

Och hur kan man straffa ett barn som inte lyssnar på vad man säger??

Han som är 7½år kan få aggresiva utbrott när det inte blir som han vill?!
    Å hon som är 9år,,,,har sådan avundsjuka/svartsjuka på min styvdotter som  är 6år....Som nu när 6 åringen fyllde år,,,,så vill hon ha precis likadana leksaker som henne....hon kan sno henne saker o, gömma dom....förstöra vissa leksaker....sen kan hon skada henne och säga att hon "råkade" slå henne eller trampa henne på ex på strudsmattan...när det leker...

Jag förstår inte hur jag skall försöka få bort hennes avundsjuka/svartsjuka och att de skall lyssna på de vuxna...
    Jag försöker ge mina barn de de önskar....MEN....det är inte julafton här varje dag...
    Behöver tips.....för de gör en gråhårig & helt skakig - då det blir för mkt jobb för en

• Svar på tråden Godmorgon psykolgen =)
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag förstår att det blir jobbigt i familjen med tre så jämnåriga barn varav ett styvbarn (som funnits med länge eller nyss kommit?) Barn mäter sig med varandra och tävlar om uppmärksamhet. Uppmärksamheten behöver inte bestå av saker och presenter utan är ofta ett uttryck för att barnet vill ha mer plats, tid med föräldern.
    När barn inte lyssnar har man ju inte någon kommunikation med dem. Då måste man som vuxen försöka hitta ett annat sätt att nå sitt barn än att tillrättavisa och straffa just när det jobbiga pågår.
    Det lät som om ni är två vuxna. Mitt tips är att ni delar upp er ibland och gör något ensam med något av barnen. De två som är mest jämnåriga kan också få göra saker tillsammans med en vuxen och se att ingen av dem blir förfördelad.
    Om barn ska reda ut saker helt på egen hand blir det ofta bråk och konkurrens. Du som vuxen kan hjälpa dem att prata om hur de har det, bjud på dig och din tid så slipper du köpa saker och förhoppningsvis slipper du också kivet.
    Lycka till och glad midsommar.
    Margit

Svar på tråden Godmorgon psykolgen =)