• Wavva

Är jag egoistisk för att jag vill ha egentid några timmar ibland?

Våran yngsta son är 3 månader och den stora är 4 år. Jag ammar och fixar det mest med hushållet nu eftersom jag ändå är hemma. Då jag har egentid 2h per vecka storhandlar jag. Ibland vill jag göra något själv känner jag som inte är storhandling... Min man säger att det inte finns fler mammor med 3 mån barn som vill vara iväg flera timmar ftrån sina barn.Han själv åker på semester en helg på vår och höst samt är iväg på golf och fest och spelningar med sitt band. Jag känner mig lite avis på att han bara kan dra iväg p grejer- jag skulle inte vilja åka iväg länge men kanske gå till frisören, shoppa i lugn och ro etc...
    Är jag verkligen så ego?  

• Svar på tråden Är jag egoistisk för att jag vill ha egentid några timmar ibland?
  • nobilis

Ha nej du är knappast ego. Du är fullt normal. Alla behöver egentid, speciellt småbarnsföräldrar oavsett om man är far eller mor. Se till att din man tar barnen och stick iväg.
    jag helammade min minsta och la av vid sex mån för jag höll på att bli tolkig på att inte få komma iväg själv.

• jazzkatten

tycker jag inte låter speciellt ego faktiskt. Jag känner många mammor som behöver lite egentid, och tar sig det också. Jag har inte tagit så mycket än förutom typ storhandla och så (min dotter är snart 3 månader) men jag känner ibland att jag borde göra det mer. Varför? Jo efter jobbiga dagar när dottern har varit ledsen och skrikit mycket så känner jag att mitt tålamod är slut på kvällen, jag blir själv ledsen och uppgiven och orkar inte ge lika mycket av mig själv utan tröstandet går på autopilot eller lämnas till mannen. Om jag tog mig en kväll eller ett par timmar i veckan och gjorde något själv eller med vänner, medans mannen tog hand om dottern, skulle jag orka dessa jobbiga dagar mycket bättre! Därför känner jag inte att min önskan är egoistisk, och det tycker jag inte du borde göra heller. Kanske du kan lägga fram det så för din man, han borde ju begripa att man blir trött av att ha ständig jour 24 h om dygnet i flera månader.

(bara för att förtydliga så är det i mitt fall inte så att min man inte tycker att jag borde få egentid, utan det är mitt eget "fel" att jag inte kommit iväg än)

• Fossa

Även om man ammar kan man ju sticka iväg och göra något i ett par timmar i en amningspaus. Träna, shoppa (inte blöjor) etc. Klart att du ska göra det! Låt mannen ta hand om barnen då så kanske han får lite förståelse för ditt jobb.

• Maria40

Nej, du är inte ego - däremot är din man väldigt ego (och utnyttjande) som själv ska ha egen tid men inte kan unna dig att få detsamma.

Bestäm en tid, en resa eller vad som helst och meddela mannen att då ska du ta hand om rubbet för jag har annat för mig!

• Wavva

Tack! skönt att höra och få lite kött på benen...

• allakantralla

jag fattar inte en gej - hur kommer det sig att han får egen tid när inte du får det? vilka är hans argument?

• CallGirl

jag är också onormal som har velat vara ifrån mina barn även som spädisar men det funkar för oss och våra barn verkar ytterst normala

• annan81

en glad mamma är en bra mamma. Och för att bli en glad mamma måste man få ta hand om sig själv lite också, även om jag förstår det där med att ta hela lasset. Min sambo är lite likadan, även om han nu ska gå på sin pappaledighet och då kommer att få ta mycket själv. Jag har haft turen att ha mina föräldrar nära, som hjälpt mig när jag har haft frisörbesök, massage eller nått annat som jag behövt göra själv.
    Självklart ska du ha egen tid. Och din man ska ta hand om barnen då. Det finns ersättning, du kan pumpa, det är inget som säger att det inte kan gå. Så det är nog bara att bestämma något som du vill göra och sen meddela honom att du är borta då, och han tar hand om barnen. En idé kanske är att börja med några timmar, och ingen jätteresa från början.. :)

• Wavva

han tänker inte på att hans grejer är egentid, men däremot tänker han nog att för mig är det omöjligt eftersom jag ammar typ, men sonen tar ju flaska om det behövs... Jag får ju åka iväg kortare svängar men även då kan det bli lite sura miner eftersom den lilla inte alltid är så nöjd hos honom, detta gör även mig ännu mer stressad när jag är och handlar t.ex. Jag har gett tips om att gå ut och gå men icke...

• Momalicious

Jag tror snarare det är konstigt om man INTE vill ha egentid.
    Jag tror man blir en bättre mamma om man tar tid för sig själv och bara får vara sig själv och inte mamma hela tiden.

Svar på tråden Är jag egoistisk för att jag vill ha egentid några timmar ibland?