• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eena
    Cajza85 skrev 2013-12-18 14:53:50 följande:
    Vi fick hämta ny gran igår då den andra började barra... Nu står den nya ute på altanen i färskt vatten i sin fot o får komma in ikväll för att kläs... Ngn mer som har riktig gran som tagit in den o klätt den?
    Jajamen, garnarna kom in redan i söndags. Vi har en liten bordsgran (adventsgran), en stor (typ 2,5-3 meter) nere i vår stora hall och en mindre (typ 1,5 m) uppe på övervåningen (barnens gran). ÄLSKAR riktiga granar och vi har så att vi kan hämta själva i skog.
  • Lovis111
    Cajza85 skrev 2013-12-18 14:53:50 följande:
    Vi fick hämta ny gran igår då den andra började barra... Nu står den nya ute på altanen i färskt vatten i sin fot o får komma in ikväll för att kläs... Ngn mer som har riktig gran som tagit in den o klätt den?

Vi har en riktig gran men en kungsgran, den barrar inte alls lika mycket som en traditionell rödgran.
  • molly50
    Cajza85 skrev 2013-12-18 15:07:57 följande:
    Molly50: mysigt med två!
    Ja,vi tänkte så vi med.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Angdev skrev 2013-12-18 15:12:28 följande:
    Bra tips men tvivlar på att jag kommer att kunna hålla masken hela kvällen tills julklapparna :))
    Hehe. Ja,det var svårt för oss med,men det gick.
  • Kramardig

Vilka program/filmer brukar gå på julafton och vad kollar ni på?

Kalle anka

Kan du vissla johanna

Tomten är far till alla barn? (Visades inte förrförra julen)

Förrförra julen firade vi hos svärföräldrarna och då var det Discovery som gick hela dagen som alla män kollade på, förutom när det var Kalle Anka.

I år vägrar jag kolla Discovery så jag kommer styra upp tv-tittandet den här julen har jag bestämt. Har sagt åt sambon att det är sista gången jag firar jul där om vi måste kolla Discovery på självaste julafton ;)

• Neelah
    Kramardig skrev 2013-12-19 10:16:18 följande:

Kalle anka
    Kan du vissla johanna

Förrförra julen firade vi hos svärföräldrarna och då var det Discovery som gick hela dagen som alla män kollade på, förutom när det var Kalle Anka.
    I år vägrar jag kolla Discovery så jag kommer styra upp tv-tittandet den här julen har jag bestämt. Har sagt åt sambon att det är sista gången jag firar jul där om vi måste kolla Discovery på självaste julafton ;)
    Kalle Anka är nog det enda vi brukar titta på och kanske nån film när vi börjar bli riktigt trötta på kvällen.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • molly50

Kalle anka
    Kan du vissla johanna

Kalle Anka,Karl-Bertil Jonssons julafton och Tomten är far till alla barnen.

Kan hända att det blir nå´t program med nå´n julkonsert om det visas också. Om man orkar.
  • Kramardig

Hittade en tv-tablå för julafton!

10.15 Astrids jul Svt1

15.00 Kalle anka Svt1

16.10 Kan du vissla Johanna Svt1

21.00 Tomten är far till alla barn tv4

21.00 Svensson, svensson.

Måste nog välja Tomten är far till alla barn, synd att Svensson svensson visas samtidigt.

• LCG

Kalle anka
    Kan du vissla johanna

Vi tittar på Kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson på tv.
    Sen senare på kvällen brukar vi kolla på Tomten är far till alla barnen och Ett päron till farsa firar jul på DVD
  • Koppkaka

Vi ser Kalle Anka, Karl-Bertil Jonsson och Svensson Svensson. Sen möjligen något på kvällen under matkoman tycker inte julafton är till för att spenderas framför tvn!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!