• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    MissFrost skrev 2013-12-31 14:14:57 följande:
    Gott Nytt År önskar jag alla er! Skål
    Tack detsamma!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Johan70

Julen är ju formellt sett inte slut förrän tjugondag Knut. Planerar någon att ha julgransplundring då, eller sker den tidigare?

• molly50
    Johan70 skrev 2014-01-02 06:24:48 följande:
    Julen är ju formellt sett inte slut förrän tjugondag Knut. Planerar någon att ha julgransplundring då, eller sker den tidigare?
    Vi brukar inte ha någon speciell julgransplundring utan vi klär bara av granen och kastar ut den,helt enkelt. Ibland runt tjugondag knut och ibland tidigare. I år kan det nog bli lite tidigare eftersom vi är bortbjudna helgen runt tjugondag knut.

Sen brukar de ju ha julgransplundring på åtminstone dagis. Vet inte hur de brukar göra i skolan. Så barnen får ju sitt ändå.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Malinn81
    fluu skrev 2013-12-28 18:16:37 följande:
    Förut avskydde jag nyår. Det var alltid press att gå på den och den festen och jag som inte vill ha med fulla människor att göra hade inte direkt så mycket att välja bland.
    Nu som småbarnsförälder är det okej att ta ner förväntningarna lite. Så jag och sambon kommer fira vårt tredje nyår som vanligt i raggsockar och pyjamas i soffan kollandes på en skitfilm och så äter vi fancy trerätters middag, skålar vid tolvslaget och sen rasar sambon i säng. Love it!
    låter mysigt det :O) vi körde in till pizzerian i byn, åt gott o de andra drak måttligt innan raketerna sen åt vi lite nattamat snackade o körde hem.. rena skridskobanan på vägen trots att det stod 1-2 plusgrader i bilen..
  • Malinn81
    Ann Lee skrev 2013-12-28 20:28:08 följande:
    Vi åker till mannens släkt över nyår och du blir det ett varv till med julklappsutdelning. 
    I övrigt så blir det väl god mat som vi lagar tillsammans (vad, är ännu inte bestämt) och min äldsta son (5 år) ser framemot att klä upp sig. Han pratar redan om sina glansiga silverbyxor och glitterjackan. Så jag antar att vi drar på nyårsstassen!  
    låter härligt :O)
  • Malinn81
    nej vi har bara kulor o glitter i granen så den kläs bara av o kastas ut.. när jag var liten för snart 30år sen så hade vi lite smällkarameller i granen o så, det kanske man ska börja med igen för sonens skull åtminstone, han e snart 3.5år..
  • Neelah

Gott nytt år allihop! Nu tar jag en liten paus från julen och det lutar åt att vi kanske firar nästa jul i Frankrike och hur det blir har jag ingen aning om... Där får man sina julklappar i skorna!

Följ dina drömmar var de än leder
  • Ann Lee

Vi brukar delta i kyrkans julgransplundring. Dessutom har barnen julgransplundring även på dagis. Hemma blir det således inget.

Däremot brukar barnen få gå loss på pepparkakshuset. Utrustade med leksaksmotosåg, skyddsglasögon och hammare sätter de igång och demolerar hela härligheten. Poppis!

Jag är förresten från Finland och där plockar vi bort julen efter trettonhelgen.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Eliin80

Igår åkte granen ut. Vi har en kungsgran och de senaste dagarna har den börjat lukta riktigt illa. Någon som vet varför?

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Koppkaka

Här ryker julen på fredag. Börjar komma till den punkten då det känns skönt att få bort det. Är less nu (brukar aldrig bli det!), och vill ha vårfärger och vårblommor istället.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!