• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50

Funderar på om jag ska gå ut och kolla om våra ljusslingor fungerar eller om vi måste köpa något nytt.
    Det 'r ju snart dags att sätta upp dem.

Brukar alltid göra det lite före första advent då det brukar ta längst tid.

Mattias och Hannah.
  • fluu

Ohhh... och jag blev så exalterad när jag tittade i kalendern och upptäckte att det bara är två och en halv vecka kvar till stora adventsbaket då julen börjar på riktigt hos mig!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Justja... kom på ett pyssel jag och dotra gjorde förra året då hon var nästan två år. Vi köpte ett jättelager med flörtkulor i storlek, målade dem, trädde på snöre och fick en snygg girlang till granen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nozpa
    Airlessplace skrev 2014-11-11 09:57:02 följande:

Hej alla julälskare! Har följt tråden ett tag men inte skrivit något. Tänkte kolla om någon här har några bra tips på juldekorationer som funkar bra när man har småbarn? Har en ganska livlig 2-åring och jag har försökt fixa så mycket som möjligt i tyg men inspirationen börjar ta slut... Även tips på julpyssel som passar för 2-åringar att göra mottages tacksamt :)

Till julgranen köper du plastkulor. Studsar fint. :)

Pyssel, kristyränglar (eller vad man vill), måla kottar som ni även kan ha som juldekoration, sätta på en lång tråd t ex.

• nozpa
    molly50 skrev 2014-11-11 10:20:45 följande:

Funderar på om jag ska gå ut och kolla om våra ljusslingor fungerar eller om vi måste köpa något nytt.
    Det 'r ju snart dags att sätta upp dem.

Ja just ja, sådant kanske man ska se över också.. Eller överlåta åt maken då det brukar vara ett jädrans trassel.

Funderar på när man ska hugga utegranen, denna eller nästa helg. Vi har ingen snö ännu så kanske är det lika bra att åka och fixa den snarast. Samt markera upp innegranen så man vet vilken man ska ta sen. Hum. Svåra frågor. :)
  • Airlessplace

Tack för alla tips! Får ta och införskaffa lite flirtkulor och annat roligt :)

(Plastkulor har vi, köpte ett storpack. 2-åringen tog upp dom en och en, kastade över hela vardagsrummet och ropade "boll!")

Får jag fråga vad ni har använt för färg till ert pyssel? Kritor har vi men jag har inte hittat någon målarfärg som verkat bra

• nozpa
    Airlessplace skrev 2014-11-11 11:44:59 följande:

Tack för alla tips! Får ta och införskaffa lite flirtkulor och annat roligt :)

(Plastkulor har vi, köpte ett storpack. 2-åringen tog upp dom en och en, kastade över hela vardagsrummet och ropade "boll!")

Får jag fråga vad ni har använt för färg till ert pyssel? Kritor har vi men jag har inte hittat någon målarfärg som verkat bra

När jag pysslar med barnen så har jag använt sådan fingerfärg typ. Ganska tjock målarfärg för barn.
    Ibland har 3 åringen fått använda Panduros hobbyfärger. Men då det lätt kladdas och blandas ibland försöker jag undvika det. Snålheten i mig.

Tror jag köpte fingerfärgerna på toys r us eller någon annan leksaksaffär. Dom är väldigt dryga.
  • MissFrost
    molly50 skrev 2014-11-11 10:20:45 följande:
    Det 'r ju snart dags att sätta upp dem. smile1.gif

Vi har våran uppe fortfarande sen förra året. Sambon köpte en rätt så lång slinga förra året så vi lät den sitta kvar uppe. Det var meningen att den skulle tas bort för ett par veckor sedan eftersom några lampor inte lös. Som tur var så var det bara glapp någonstans för nu lyser alla lampor igen så jag tände den redan igår......mys! Solig
  • molly50
    nozpa skrev 2014-11-11 11:39:38 följande:
    Ja just ja, sådant kanske man ska se över också.. Eller överlåta åt maken då det brukar vara ett jädrans trassel.

Funderar på när man ska hugga utegranen, denna eller nästa helg. Vi har ingen snö ännu så kanske är det lika bra att åka och fixa den snarast. Samt markera upp innegranen så man vet vilken man ska ta sen. Hum. Svåra frågor. :)
    Ja,jag brukar faktiakt ta hjälp av maken till sådant. Han är dessutom lång så han når att sätta upp dem bättre än vad jag gör.
    Jag måste ju ofta ta stolar till hjälp för den som ska upp lite högre.

Vi brukar ha en gran inne och en i uterummet. Vi brukar faktiskt ta båda strax innan jul.
    Jag har redan spanat lite extra efter fina granar när vi har varit ute i skogen.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    MissFrost skrev 2014-11-11 13:39:56 följande:
    Vi har våran uppe fortfarande sen förra året. Sambon köpte en rätt så lång slinga förra året så vi lät den sitta kvar uppe. Det var meningen att den skulle tas bort för ett par veckor sedan eftersom några lampor inte lös. Som tur var så var det bara glapp någonstans för nu lyser alla lampor igen så jag tände den redan igår......mys! Solig
    Ja,en slinga har vi som sitter uppe året om. Funderar på att leta reda på skarvsladden till den och tända den nu.
    Det behövs dessutom lite ljus där på kvällarna då det är så mörkt där annars.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!