• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Koppkaka

Vi har börjat handla lite smått till årets paketkalender till fyraårige sonen. har ni börjat med dom?

• hjärtat06
    Koppkaka skrev 2015-08-24 10:07:39 följande:

Vi har börjat handla lite smått till årets paketkalender till fyraårige sonen. har ni börjat med dom?

Ja, lite i allafall. Har lite "skrivbordssaker", typ häftapparat och tejphållare (dottern får ett nytt skrivbord i höst) och pussel som ska delas upp i flera paket.
    Håller på och slutför broderandet av paketkalendern till min brorson, sen börjar jag nog handla till den också
    Dottern är 9 år och brorsonen 3,5 år
  • Skytten11
    Koppkaka skrev 2015-08-24 10:07:39 följande:

Jag har börjat lite smått. Har också en fyraårig son, vad fyller du dina paket med?
  • MissFrost

Jag har inte börjat med paketkalendern än, dottern blir 14 år i år men vill absolut fortsätta att få en.  Så får se vad jag ska hitta för något till hennes paketkalender. 

• hjärtat06
    Helgens köksstädning resulterade i att jag hittade saffran som närmade sig utgångsdatum.
    Så jag passade på och bakade saffransbullar Sååå gott!!! Skrattande

• MissFrost
    hjärtat06 skrev 2015-08-24 14:49:16 följande:
    Helgens köksstädning resulterade i att jag hittade saffran som närmade sig utgångsdatum.
    Så jag passade på och bakade saffransbullar Sååå gott!!! Skrattande
    Åh mums! :D 
  • Koppkaka
    Skytten11 skrev 2015-08-24 14:03:20 följande:
    Jag har börjat lite smått. Har också en fyraårig son, vad fyller du dina paket med?
    Han älskar My Little Pony, så vi köper ett par såna blind bags med små ponnys. Sen var vi på Childrens House som hade konkursutförsäljning, och köpte två st Turtles-modellera som han får. Sen blir det nog någon hot wheels-bil, kanske pennor/kritor, något litet djur.. Det står lite still :/
  • Eena

Jag har börjat lite smått med kalendern. Har faktiskt något litet kvar från förra året då jag råkade förköpa mig lite på smågrejer Tungan ute

Har en son på 7 och en dotter på 4,5. Tankar såhär långt är
    nån rolig ny pärlplatta
    någon liten påse lego (typ sån Simson-figur)
    Badskum
    Ny fin tandborste
    Pysselgrejer, typ piprensare, glitterlim etc
    Nån ny julfilm (vanligtvis på fredagar)
    Något litet godis (lördagar)
    Till dottern - hårspännen och liknande
    pennor, suddigum, tejp
    bok/serietidning
    nån ny fin pepparkaksform

Brukar använda små barnstrumpor i rött och grönt som hänger med små miniklädnypor på ett snöre. Små paket får plats direkt i strumpan. När det är något större brukar jag ha skattjakt. Dvs, i strumpan ligger en liten karta som leder dem till paketet.

• Koppkaka

Åh! Vet ni? När jag och min sambo var på ta till vara för några veckor sen hittade min sambo en bok från Goboken, "24 julsagor fram till julafton" eller något sånt. Sååå mysigt!!! En ny saga varje kväll fram till jul!

• fluu

Inköpen till dotterns kalender är nu nästan helt klar, en del grejer finns inte att köpa än. Hon får:

*Lila nagellack(högsta önskan, hon har skrivit två brev till tomten om det redan )
    *Plånbok
    *Randiga trosor
    *Pepparkaksform
    *Prickiga trosor
    *Snöre(hon får pärlor i julstrumpan så snöret kommer på samma dag så kan hon sysselsätta sig med det under julaftons matlagning).
    * Tärnljus
    * Liten Barbie
    * Hårspänne med rosett.
    * Skojsig tandborste
    * Pixi-bok
    * Klistermärken som lyser i mörkret
    * Limstift
    * Magnet
    * Ballong med "Blixten" på.
    * Strumpor
    * Plåster med Hello Kitty.
    * Nyckelring
    * Suddgummi
    * Liten tomte(köpes senare)
    * Polkagrisstång (köpes senare)
    * Badskum
    * Liten lucia(köpes senare)
    * Änglabokmärken

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!