• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Klickerträna

..och en vecka tills julkalendern börjar

• Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-11-24 14:42:51 följande:

..och en vecka tills julkalendern börjar

Jaaaaa...... får klämma in 10 minuteer innan jag kliver ur sängen, för jag kommer vara superupptagen.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Elsis

Inga fönster putsade idag. En vattenläcka gjorde att stora delar av byn saknade vatten idag. Vi har dock egen brunn, så inget problem där, men skolan och förskolorna fick stänga när barnen inte kunde använda toaletterna och maten inte lagas, så jag fick hämta hem barnen redan på förmiddagen, samt en extra kompis vars föräldrar hade svårt att komma ifrån. MEN istället blev det julkortstillverkning med barnen, de gjorde kort och jag servade med material, klippte ut små stjärnor i guldpapper etc.

• Jeska

Ja nu är det 1 månad kvar :) på söndag måste man ju köpa nå advents fika...jag ska även till kyrkan på söndag. Så det ser jag fram emot....

• Klickerträna

Ljusslinga, ljusstakar och stjärna är nu på plats i fönstren. And God said "let there be light" osv.

Idag ska jag även köpa mina efterlängtade julblommor/växter, fler ljus (de går åt som smör i solsken den här tiden på året), pynta färdigt mina adventsljus med mossa, kanel och kottar, samt klä granen.
    (Ja. Jag tänker klä granen. Man får välja själv när man är vuxen. Jag väljer idag för jag har väntat ett år och nu räcker det )

Sen har jag tänkt se Krampus ikväll. Hoppas den är bra!

• molly50

Här blir det också att pynta och ta fram ljusstakar och stjärnor och lite tomtar idag.  

Ska bara få i mig lite frukost först.  

Carpe Diem
  • Aniiee

Idag är det 29 dagar kvar

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Klickerträna

Några som kanske inte är de allra vanligast förekommande på alla listor, men jäkligt bra;

Josh Groban - little drummer boy
    FM Static - christmas shoes (som handlar om filmen med samma namn)
    Maria Mena - home for christmas
    Josef Johansson - julkort från vårby gård
    Jens Hult - nysnö
    Pentatonix - The first noel
    Fall out boy - yule shoot your eye out
    Nsync - i don't wanna spend one more christmas without you
    Rob Thomas - a new york christmas
    Sanna, Shirley & Sonja - himlen i min famn
    Capital lights - his favorite christmas story

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!