• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • fluu
    Aniiee skrev 2017-10-17 18:14:31 följande:
    En sockerkaka är ju just en kaka med socker i, och sen får du järna smaksätta den hur du vill. Och en janssons frestelse är en janssons frestelse, och den kan du absolut göra vegetarisk. En potatisgratäng kan också smaksättas lite hur man vill..

Men KÖTT är KÖTT, och BEN är BEN, och POTATIS är POTATIS.

eller skulle du kalla en auberginegratäng för en potatisgratäng också, trots att den inte innehåller en enda potatis?

Och, nej, en omelett blir inte en pannkaka bara för att du kallar den pannkaka och har grädde på (inte du, personligen, alltså, utan mest LCHF-.folk.)

Definitioner är viktiga. de gör att vi pratar om samma saker när vi pratar. 

så, om du står för vegetarisk mat, sluta kalla vegetabilierna för kött. Det är fel definitionsmässig och det är orättvist mot maten.

Dags att vispa gardiner....
    Och en köttfärssås är en sås gjord på färs(som lika gärna kan vara vego),lök, örter och någon tomatbas. Jag fattar inte att det ska vara så provocerande. Vegomat är som sagt överlag inget exotiskt idag, det är normalmat och borde därför inte behöva hajpas och påpekas så.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    solskenskaka skrev 2017-10-17 17:20:54 följande:
    Ser riktigt smarrigt ut, tusen tack! Kommer provlagas här hemma för att eventuellt kvala in på åretsjulbord! Älskar pepparrot!
  • molly50
    solskenskaka skrev 2017-10-17 17:24:35 följande:
    Härligt att höra att fler är jultokiga :) jag kunde inte låta bli att göra årets första Janssons nyss. Får nog bli en julfilm ikväll också.
    Ja,att få börja pynta och fixa till jul är en av årets höjdpunkter för mig. 

Julmust och julpepparkakor har inhandlats och ätits här.
    Men inget annat än så länge.
    Carpe Diem
  • Aniiee
    fluu skrev 2017-10-17 18:59:20 följande:
    Och en köttfärssås är en sås gjord på färs(som lika gärna kan vara vego),lök, örter och någon tomatbas. Jag fattar inte att det ska vara så provocerande. Vegomat är som sagt överlag inget exotiskt idag, det är normalmat och borde därför inte behöva hajpas och påpekas så.
    Jag undrar mer varför det är så svårt för vegetarianer att släppa köttet......

en KÖTTfärssås är gjord på KÖTTfärs.

En FÄRSsås kan vara gjord på vilken färs som helst.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • fluu
    Aniiee skrev 2017-10-17 19:33:30 följande:
    Jag undrar mer varför det är så svårt för vegetarianer att släppa köttet......

en KÖTTfärssås är gjord på KÖTTfärs.

En FÄRSsås kan vara gjord på vilken färs som helst.
    Alla vegetarianer har släppt köttet. När de exempelvis äter sojafärs. Eller linser. Eller vad det nu är. Som jag skrev innan så vet jag ingen som har något principiellt emot mat formad som en köttbulle eller som har samma konsistens eller kryddas på samma vis. Bara emot att äta ett djur. Och märkligt nog så är det så provocerande.
  • BossHoss
    Jeska skrev 2017-10-17 18:25:21 följande:

Aniiee. Vilka julkalendrar har du beställt? Såg första julkalendern idag med någon triss. Det kommer ju fler och fler för varje år. Få se vad det blir för kalender i år man köper. Säkert lego...brukar va populärt.

Jag och frugans skall faktiskt köpa bingolottos kallender.

Bingolotto på uppesittarkvällen är ett MÅSTE
  • BossHoss
    Aniiee skrev 2017-10-17 15:43:22 följande:
    påminn mig att svara på detta senare. 
    Påminner
  • MissFrost

Var och handlade på ÖoB igår och såg att det kommit 2 nya jultvålar från Gunry: Vit hyacint och Apelsin & pepparkaka. Båda luktade gott men den Vita hyacinten hade en väldigt stark doft.

• BossHoss
    MissFrost skrev 2017-10-18 10:12:27 följande:

Var och handlade på ÖoB igår och såg att det kommit 2 nya jultvålar från Gunry: Vit hyacint och Apelsin & pepparkaka. Båda luktade gott men den Vita hyacinten hade en väldigt stark doft.

En av mina favo är polkagris och pepparkaka

• Eena

Oj, vad ni är igång och skriver!

Jag har börjat inse att det är hög tid att fixa paketkalender. Någon som har några roliga tips till det? Barnen börjar bli större vilket gör det både lättare och svårare kan jag tycka. Min stora är pojke 9 år och lillasyster 6 år.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!