• Anonyh­m
    Äldre 18 Jun 09:46
    1856580 visningar
    18216 svar
    +7
    18216
    1856580

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Wed 9 Dec 2020 22:13

    Någon som vill ha en liten julsaga (utdrag ur Boken om morfar Prosten av Eva Bexell) (obs! ni som minns henne, tänk er gärna att det är Margaretha Krook som läser!)

    Figurer:
    Prosten Gustav, pensionär, morfar
    Prostinnan Elsa, mormor
    Anton, 5 år
    Carl, 7 år
    Carl och Antons mamma och pappa
    Sara Olivia, Carl och Antons lillasyter
    Axel, allt-i-allo hjälp hos prosten och prostinnan

    //...// plötsligt börjar prosten, som hela morgonen hållit sig för sig själv, att hojta:
    -Elsa, mina hängslen! skriker han.
    Nör prostinnan kommer in i sovrummet, ligger han på alla fyra med huvudet under byrn.
    -Mina hängslen, mina hängslen är borta.
    -Jamen, därunder är dom väl i alla fall inte, säger prostinnan. Förresten hur kan de bara försvinna?
    -Det är väl Anton förstås, säger prosten förargat och reser sig mödosamt upp från golvet.
    Men då ser prostinnan strängt på prosten och säger:
    -Gustav, idag är det julafton, och då beskyller vi inte någon för någonting!
    Så fort alla fått på sig kläderna, börjar de leta efter prostens hängslen. 
    Men prosten själv, han sitter mest den här förmiddagen - det är inte så mycket annat man har att välja på, när man är utan hängslen. 
    //...//
    //...//
    Och just då knakkar det på ytterdörren
    -Vem kan det vara? säger prostinnan och går ut och öppnar.
    Det är en tomte!
    -God jul, god jul! säger han och stegar in till dem där de sitter.
    Genast sprider sog ett leende hos Carl.
    Men Anton har rest sig från son plats och står gravallvarlig mitt på golvet och synar tomten. Sen tittar han på pappa. Nej, han är det inte. 
    Tomten har en säck på ryggen, och ur den tar han två paket, ett till Carl och ett till Anton.
    Plötsligt börjar Anton hoppa upp och ner av förtjusning.
    -Jag ser på benen vem det är! Jag ser på benen vem det är! skriker han.
    Han har känt igen Axels Graninge-kängor.
    -Jasså, du Anton, du kände igen mig //...//
    //...//
    Det är pjäxor och skidor och polotröjor och pyjamas och böcker och spel och jag vet inte alt - Sara Olivia har fått ett snöre av nån från ett paket, och med det berkar hon nöjd
    Plötsligt dyker det upp et paket som det inte står någonting på.
    Prosten vrider och vänder på det.
    -Det var förfärligt så mycket tape, säger han.
    -Det är till dig, morfar! skriker Anton.
    -Tidningspapper, säger prosten, när han äntligen fått av pappret och lyft locket till en kartong.
    Han sticker ner handen och fiskar upp något - och alla brister ut i gapskratt.
    Det är hängslena narutligtvis!
    -Bara bra saker ger jag! Bara bra saker ger jag! skriker anton  och hoppar jämfota av förtjusning.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Thu 10 Dec 2020 09:14
    Nandez skrev 2020-12-09 21:06:17 följande:
    Hoppas att du har haft tid idag.
    Haha! Nja,det kom lite annat i vägen,ska erkännas.
    Men jag ska försöka hinna med den idag. 
  • Thu 10 Dec 2020 09:18
    Aniiee skrev 2020-12-09 22:13:46 följande:

    Någon som vill ha en liten julsaga (utdrag ur Boken om morfar Prosten av Eva Bexell) (obs! ni som minns henne, tänk er gärna att det är Margaretha Krook som läser!)

    Figurer:
    Prosten Gustav, pensionär, morfar
    Prostinnan Elsa, mormor
    Anton, 5 år
    Carl, 7 år
    Carl och Antons mamma och pappa
    Sara Olivia, Carl och Antons lillasyter
    Axel, allt-i-allo hjälp hos prosten och prostinnan

    //...// plötsligt börjar prosten, som hela morgonen hållit sig för sig själv, att hojta:
    -Elsa, mina hängslen! skriker han.
    Nör prostinnan kommer in i sovrummet, ligger han på alla fyra med huvudet under byrn.
    -Mina hängslen, mina hängslen är borta.
    -Jamen, därunder är dom väl i alla fall inte, säger prostinnan. Förresten hur kan de bara försvinna?
    -Det är väl Anton förstås, säger prosten förargat och reser sig mödosamt upp från golvet.
    Men då ser prostinnan strängt på prosten och säger:
    -Gustav, idag är det julafton, och då beskyller vi inte någon för någonting!
    Så fort alla fått på sig kläderna, börjar de leta efter prostens hängslen. 
    Men prosten själv, han sitter mest den här förmiddagen - det är inte så mycket annat man har att välja på, när man är utan hängslen. 
    //...//
    //...//
    Och just då knakkar det på ytterdörren
    -Vem kan det vara? säger prostinnan och går ut och öppnar.
    Det är en tomte!
    -God jul, god jul! säger han och stegar in till dem där de sitter.
    Genast sprider sog ett leende hos Carl.
    Men Anton har rest sig från son plats och står gravallvarlig mitt på golvet och synar tomten. Sen tittar han på pappa. Nej, han är det inte. 
    Tomten har en säck på ryggen, och ur den tar han två paket, ett till Carl och ett till Anton.
    Plötsligt börjar Anton hoppa upp och ner av förtjusning.
    -Jag ser på benen vem det är! Jag ser på benen vem det är! skriker han.
    Han har känt igen Axels Graninge-kängor.
    -Jasså, du Anton, du kände igen mig //...//
    //...//
    Det är pjäxor och skidor och polotröjor och pyjamas och böcker och spel och jag vet inte alt - Sara Olivia har fått ett snöre av nån från ett paket, och med det berkar hon nöjd
    Plötsligt dyker det upp et paket som det inte står någonting på.
    Prosten vrider och vänder på det.
    -Det var förfärligt så mycket tape, säger han.
    -Det är till dig, morfar! skriker Anton.
    -Tidningspapper, säger prosten, när han äntligen fått av pappret och lyft locket till en kartong.
    Han sticker ner handen och fiskar upp något - och alla brister ut i gapskratt.
    Det är hängslena narutligtvis!
    -Bara bra saker ger jag! Bara bra saker ger jag! skriker anton  och hoppar jämfota av förtjusning.


    Vilken mysig berättelse.
    Jag kunde höra Margareta Krooks röst när jag läste den. 
    Och se henne. 
  • Thu 10 Dec 2020 17:48
    molly50 skrev 2020-12-10 09:18:51 följande:
    Vilken mysig berättelse.
    Jag kunde höra Margareta Krooks röst när jag läste den. 
    Och se henne. 
    Jag har den inläst av Margaretha på kassett, från jag var liten. Hon var fantastisk och hade en underbar berättarröst. Tyvär har jag ingen kassetbandspelare längre.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Thu 10 Dec 2020 20:00
    Aniiee skrev 2020-12-10 17:48:19 följande:
    Jag har den inläst av Margaretha på kassett, från jag var liten. Hon var fantastisk och hade en underbar berättarröst. Tyvär har jag ingen kassetbandspelare längre.
    Ok. Ja,hon var en fantastisk skådespelare. 

    Hade velat höra henne läsa den här berättelsen. 
  • Thu 10 Dec 2020 21:53
    Aniiee skrev 2020-12-09 22:13:46 följande:
    Någon som vill ha en liten julsaga (utdrag ur Boken om morfar Prosten av Eva Bexell) (obs! ni som minns henne, tänk er gärna att det är Margaretha Krook som läser!)

    Figurer:
    Prosten Gustav, pensionär, morfar
    Prostinnan Elsa, mormor
    Anton, 5 år
    Carl, 7 år
    Carl och Antons mamma och pappa
    Sara Olivia, Carl och Antons lillasyter
    Axel, allt-i-allo hjälp hos prosten och prostinnan

    //...// plötsligt börjar prosten, som hela morgonen hållit sig för sig själv, att hojta:
    -Elsa, mina hängslen! skriker han.
    Nör prostinnan kommer in i sovrummet, ligger han på alla fyra med huvudet under byrn.
    -Mina hängslen, mina hängslen är borta.
    -Jamen, därunder är dom väl i alla fall inte, säger prostinnan. Förresten hur kan de bara försvinna?
    -Det är väl Anton förstås, säger prosten förargat och reser sig mödosamt upp från golvet.
    Men då ser prostinnan strängt på prosten och säger:
    -Gustav, idag är det julafton, och då beskyller vi inte någon för någonting!
    Så fort alla fått på sig kläderna, börjar de leta efter prostens hängslen. 
    Men prosten själv, han sitter mest den här förmiddagen - det är inte så mycket annat man har att välja på, när man är utan hängslen. 
    //...//
    //...//
    Och just då knakkar det på ytterdörren
    -Vem kan det vara? säger prostinnan och går ut och öppnar.
    Det är en tomte!
    -God jul, god jul! säger han och stegar in till dem där de sitter.
    Genast sprider sog ett leende hos Carl.
    Men Anton har rest sig från son plats och står gravallvarlig mitt på golvet och synar tomten. Sen tittar han på pappa. Nej, han är det inte. 
    Tomten har en säck på ryggen, och ur den tar han två paket, ett till Carl och ett till Anton.
    Plötsligt börjar Anton hoppa upp och ner av förtjusning.
    -Jag ser på benen vem det är! Jag ser på benen vem det är! skriker han.
    Han har känt igen Axels Graninge-kängor.
    -Jasså, du Anton, du kände igen mig //...//
    //...//
    Det är pjäxor och skidor och polotröjor och pyjamas och böcker och spel och jag vet inte alt - Sara Olivia har fått ett snöre av nån från ett paket, och med det berkar hon nöjd
    Plötsligt dyker det upp et paket som det inte står någonting på.
    Prosten vrider och vänder på det.
    -Det var förfärligt så mycket tape, säger han.
    -Det är till dig, morfar! skriker Anton.
    -Tidningspapper, säger prosten, när han äntligen fått av pappret och lyft locket till en kartong.
    Han sticker ner handen och fiskar upp något - och alla brister ut i gapskratt.
    Det är hängslena narutligtvis!
    -Bara bra saker ger jag! Bara bra saker ger jag! skriker anton  och hoppar jämfota av förtjusning.
    Mysig berättelse
  • Thu 10 Dec 2020 21:54
    molly50 skrev 2020-12-10 09:14:50 följande:
    Haha! Nja,det kom lite annat i vägen,ska erkännas.
    Men jag ska försöka hinna med den idag.  smile1.gif
    Fniss
  • Thu 10 Dec 2020 21:54
    molly50 skrev 2020-12-10 20:00:59 följande:
    Ok. Ja,hon var en fantastisk skådespelare.  smile1.gif

    Hade velat höra henne läsa den här berättelsen. 
    Det var hon verkligen
  • Thu 10 Dec 2020 21:55

    Less på vädret, hoppas på snö.

  • Sat 12 Dec 2020 14:14
    molly50 skrev 2020-12-10 20:00:59 följande:
    Ok. Ja,hon var en fantastisk skådespelare. 

    Hade velat höra henne läsa den här berättelsen. 
    Just upptäkt: Den finns på youtube!!!!! Alla tre böckerna. Just det som jag skrev upp är ur bok två, Kalabalik hos morfar prosten (just detta kaptel, Julafton, är del 30-33 i spellistan, längst ner). Prostens barnbarn heter första boken och Opp och hoppa, morfar prosten, är bok 3. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!