• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eleonor01

Vi ska flytta till ett stort hus det 1 dec så det blir hela tjocka släkten på julaftonen! Då gäller det att inreda m julkänsla :)
    Längtar verkligen till jul :) wiiiii

• Annika i Gbg

Jag var också på Ikea och jag köpte julklappspapper i mänder, guld- och silversnöre plus 2 röda blockljus. Ikea har bra julpapper! 

I år ska jag ha hela familjen här hos mig, det ser jag fram emot så mycket. Mamma och pappa har flyttat hit till Gbg i år, bodde i Skåne förut. Min bror och hans familj bor 40 mil bort åt andra hållet, vi ses inte jämt men hela familjen kommer hit i år. Underbart!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Gurkan
    Zorba1980 skrev 2011-10-07 19:41:27 följande:
    Gurkan: Va du är ute igod tid .
    Skönt att redan vara klar
    Beror mest på att november och december är fulla med födelsedagar, jobbresor plus att vi har stor släkt som vägrar fira med varandra (lång historia) vilket gör att allt måste planeras i god tid. Julplaneringen har redan varit klar ett par tre veckor. Inte alltid så roligt men jag vet vilket kaos det blir om det inte blir gjort ochdet förtar helt julstämningen :)
  • Nightmare1989

Sitter nu och dricker julmust och äter pepparkakor :)

• Candygirl xxx

Igår var vi och handlade på Willys...där har dom börjat att sälja tv- och radio kalendern. Tjuvarnas jul heter årets julkalender. Hoppas att den är bra och julig.

• molly50

Jag är också en så´n som älskar julen och allt som hör till med pyssle och bak osv. Det är ju faktiskt inte så lång tid kvar tills första advent egentligen,om man tänker efter. :)
    Det enda jag brukar vara dålig på är att handla julklapparna i tid. Jag har av någon anledning alltid haft förmågan att vara ute i sista minuten,fast jag varje år säger att jag ska försöka vara ute i god tid. *S*   Men nu är jag mammaledig så jag kanske får lite mer tid att åka ut och handla i år,förhoppningsvis. :)

Mattias 2007-05-23 Tös 2011-09-07
  • MrsTM

Nu är det köpstopp på scrapmaterial för min del! Har allt jag behöver till årets julkort nu.

Kan passa på att inspirera er med några av mina mest lyckade kort från förra året:

• MrsTM

Kan för övrigt meddela att Åhléns har börjat plocka fram en massa fina julsaker nu. Jippieeee!!

• lollsanT

Idag blev det julmarknad för oss. Köpte nästan ingenting men fick ialla fall tag på saffran i pistiller. 4,5 gr köpte jag och det luktade gudomligt i bilen när vi åkte hem.

• Zorba1980

I morgon ska vi till Ullared, hoppas på att få de flesta julklapparna avklarade!

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!