• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • NicoDylansMamma

Det här året så ska jag ha en julbaksdag med en vän här på gården då vi ska julbaka med våra barn drick lite glögg och fika tänkte att det kanske kan bli en tradition. Tänkte också bjuda in några vänner för att göra lite julpyssel.

• JasonDamian

Åhh! Underbara tråd! <3 Jag har ALDRIG gillat julen, har inte firat jul på 18 år, Men efter den här tråden så har jag fått tillbaka min tro på julens mirakel! Jag har fått tillbaka min försvunna barndom! TACK! :D

• molly50
    Tussilussan skrev 2011-11-13 19:30:37 följande:
    Jo de är ju redan jättemånga som har satt upp sina ljusslingor so what the h*ll
    Tiden går fort

Ja,absolut! Den gör ju det.
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Koppkaka
    JasonDamian skrev 2011-11-13 22:04:43 följande:
    Åhh! Underbara tråd! <3 Jag har ALDRIG gillat julen, har inte firat jul på 18 år, Men efter den här tråden så har jag fått tillbaka min tro på julens mirakel! Jag har fått tillbaka min försvunna barndom! TACK! :D
    HURRA! :D Tomte
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • MizzTez

Hade varit kul med en tråd med julklapps-tips åxå!
    Gärna lätta saker som man kan göra hemma, som godis odyl.

• Pigelinen
    MizzTez skrev 2011-11-14 03:56:30 följande:
    Hade varit kul med en tråd med julklapps-tips åxå!
    Gärna lätta saker som man kan göra hemma, som godis odyl.
    www.familjeliv.se/Forum-25-122/m61932717.html här finns tips om julklappar, mest såna man köper men även  hemmagjorda.
    Härligt!!! Jobbigt att du har haft jobbiga jular men du gör rätt, blicka framåt och hoppas tomten kommer med MASSA klappar till dig!!!

En liten fråga till er... vi flyttade hit förra året och då var stora tjejen drygt 2år, nu är hon således drygt 3år och VÄLDIGT medveten så iår vet i skam, tror inte att vi kan lura henne med att farfar går iväg lagom till att tomten kommer, ska försöka fråga någon granne, men det känns lite "pinsamt" men de kan ju allitd svara nej, eller hur?!
  • Tussilussan
    Pigelinen skrev 2011-11-14 08:13:14 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-25-122/m61932717.html här finns tips om julklappar, mest såna man köper men även  hemmagjorda.
    Härligt!!! Jobbigt att du har haft jobbiga jular men du gör rätt, blicka framåt och hoppas tomten kommer med MASSA klappar till dig!!!

En liten fråga till er... vi flyttade hit förra året och då var stora tjejen drygt 2år, nu är hon således drygt 3år och VÄLDIGT medveten så iår vet i skam, tror inte att vi kan lura henne med att farfar går iväg lagom till att tomten kommer, ska försöka fråga någon granne, men det känns lite "pinsamt" men de kan ju allitd svara nej, eller hur?!
    Klart ni kan fråga grannen
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!