• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Zorba1980

Tack för tipset! Ska nog lägga en beställning :)

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & Melvin 111116.
  • Koppkaka

64 kronor i frakt från Panduro? Jag tänkte beställa lite scrappinggrejer men HERREGUUUD! Så inte värt det nu med den frakten! :O

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • GossipGirl

64:-!? Rena rama rånet. Hann aldrig lägga någon beställning igår men det kanske var bra. Med en sån frakt tjänar man ju nästan ingenting på att det är rea... :(

• GossipGirl
    har 2 vill ha 3 skrev 2012-07-03 19:45:49 följande:
    Åhh vart har du köpr dom ljusen med juldofter ???jag vill ha...!!!
    www.yankeecandle.se Tycker de känns seriösa och har beställt därifrån tidigare.Tror dock att man kan hitta någon billigare återförsäljare om man googlar "yankee candle" bara.
  • har 2 vill ha 3

Tack så mycket måste genast gå in och kolla runt..och beställa några ljus som jag kan gå runt och sniffa på ))

• Mamma SL
    GossipGirl skrev 2012-07-04 09:28:25 följande:
    www.yankeecandle.se Tycker de känns seriösa och har beställt därifrån tidigare.Tror dock att man kan hitta någon billigare återförsäljare om man googlar "yankee candle" bara.
    Ja de var ganska dyra, dyrare än att köpa i butik (handlar bara om någon krona hit eller dit visserligen men det är ju frakt också antar jag). Hittar man en butik som har YC kan man ju fråga om de har några juldofter kvar sen förra året, med risk för att verka knäpp såklart, men vem bryr sig:)
  • MissFrost

Jag har doftljus från Partylite med juldofter: bl a ett pelarljus i rött med glitter på i doften Kanel och Lagerbär. Den doftar uunderbart. Sen har jag även små runda ljus i doften Säsongens kryddor Skrattande

• ems87

Åh, jag har fått lite jullängtan! Igen :)

Tur att jag har lite julbroderier att fixa med, men till Panduro ska jag minsann!

Så längtar jag till hösten. Jag tycker faktiskt inte om sommaren så mycket, den är så varm och jag tål inte värmen nåt vidare. Alla klagar på vädret, jag tycker det är gött när det regnar och är kallt. Snart är det höst ;)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!