• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Koppkaka

Det här med att scrappa egna julkort är ju en skitbra anledning att fuska med julpysslet! Man MÅSTE ju börja nu för att ha kort klara att skicka i år

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Carolaj83

dotterns dagis kort kom idag en given julklapp till släkten från henne, sonen har precis börjat skolan o oj så besviken jag blev när jag såg att dom tar sina kort inomhus, helt annat liv i bilderna som är tagna ute...

Pigelinen-min 6-åring ska få små lego, ett spel till nintendo, en kamera inför vår första utlandsresa och lite smått(detta blir uppdelat på födelsedagen 19 dec) 

Sidika-min kille blev 7 mån förra veckan, han har precis börjat resa sig så en lära-gå-bil kanske, han älsar även en abc hund eller vad dom heter, pratar o spelar musik, pedagogisk men rätt dyr, vad gillar han mer pop-up leksak sådann med 4 djur, trä klossar

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Pigelinen

Min man önskar sig en bilatlas;) Vi har en gps men han saknar en gamal hedlig atlas att titta i när man reser. Men det behöver ju vara en nyare, men alla nya vägar. Någon som sett en sån till bra pris?

Vår dotter fick en digitalkamera ifjol, ja jag vet, hon var bara drygt 3år då, men jag skulle köpa en leksaks till henne på BR o de kostade 349kr medan den riktig på Teknikmagasinet kostade 299kr, den var dessutom stöttålig och vattentätt. Vi har testat att ta bilder under vattnet, men de blir inte bra, men det är smidigt att hon kan ha den på stranden el som när vi var utomlands vid polkanten utan att behöva vara orolig att den ska gå sönder. Hon har tagit massa fina kort. Syrrans grabb fick en engångskamera av oss i julklapp då även de skulle med på resan.

Jag tycker att det är svårast med vår dotter nr 2, hon är 1½år men har ju allt efter stora syster typ;) Sen behöver de ju inte så mycket i den åldern.

• Pigelinen

Ang att endel känner julstress, så kan jag också göra men jag vill dela med mig av förra julen som var fantastisk. Under hösten som var fick vår dotter (född feb frörra året) för sig att inte sova, hon sov inte på 6 månader, eller jo sov gjorde hon men ALDRIG en hel timme i rad, hon vaknade minst en gång i timmen. Utöver detta operarade jag bägge benen för åderbråck och fick lite problem efter op, på detta förkylning som itne ville ge sig eftersom jag aldrig sov och som kronan på verket var jag tvungen att ta ett oerhört tungt beslut. När julen kom var jag helt slut.

Vi beslöt då för att bara vara, de som ville fira med oss var välkomna att komma till oss på våra vilkor. Vi åt frulle hemma, bara familjen och sen till lunch på dottern då 3 års inrådan gick vi ner till sjön och grillade korv;)

Lagom till Kalle kom farmor o hennes man och så min mamma o hennes man och min mans bror. Tomten kom på ett besök sen åt vi mat och efter det åkte alla utan mamma o hennes man hem. Vi satte oss då i TV-soffan vilket aldrig hänt på julafton (utöver Kalle) och tittade på Sällskapsresan åker till Kanarieöarna, så himla roligt. Vi viste då att vi skulle dit med släkten i slutet av mars.
    Denna jul var den lugna och harmoniska jul jag verkigen behövde, vet inte hur jag skulle klarat mig ananrs. 3 veckor senare skadades min man allvarligt, han har tur som överlevde och att han inte blev helt blind, nu har han efter 4 månaders sjukskrivning och två stora operationer "bara" nedsatt syn. Vi har omvärderat massor, vi kommer fortsätta med det vi vill, hinner vi och orkar så kör vi juligt iår, dock tror jag att korvlunchen vid sjön får bli en liten tradition för oss. Jag är lika jultokig som innan men känner ingen press eller stress.

Det viktigaste är ju att vara med nära och kära!!!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!