• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mamma SL

Jag behöver bok-julklappstips. En bok till en tjej på tretton år som gillar kläder och smink och sånt. Typ en Camilla Thulin-bok fast för yngre. Jag hittade en perfekt, Lauren Conrads "Style", men den är på engelska, någon som vet om den finns på svenska eller om det finns någon annan som skrivit en liknande?

Och så en kokbok till en snart hemifrånflyttad kille som har som främsta merit i köket att kunna steka potatis. Per Morbergs bok om husmanskost eller Jamie Olivers "Middag på 30 minuter" är de jag hittat, men helst skulle jag vilja ha en kombination, "Husmanskost på 30 minuter":)

• Sidika
    Mamma SL skrev 2012-10-02 09:08:30 följande:
    Jag behöver bok-julklappstips. En bok till en tjej på tretton år som gillar kläder och smink och sånt. Typ en Camilla Thulin-bok fast för yngre. Jag hittade en perfekt, Lauren Conrads "Style", men den är på engelska, någon som vet om den finns på svenska eller om det finns någon annan som skrivit en liknande?

Och så en kokbok till en snart hemifrånflyttad kille som har som främsta merit i köket att kunna steka potatis. Per Morbergs bok om husmanskost eller Jamie Olivers "Middag på 30 minuter" är de jag hittat, men helst skulle jag vilja ha en kombination, "Husmanskost på 30 minuter":)
    Denna har jag haft, den är ganska bra...verkar vara slutsåld här men går kanske hitta någonstans :)

www.bokus.com/bok/9789137129983/ebbas-stil-guiden-till-en-glammigare-garderob/
  • Wilmis07
    GossipGirl skrev 2012-10-01 08:47:50 följande:

Kolla www.julbloggar.se :) Där finns det massor!
    Tack för länken
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Sidika
    Mamma SL skrev 2012-10-02 09:47:41 följande:
    Den vore perfekt, jag har mailat Forum och frågat om de kommer ge ut den igen.
    ja jag kom direkt att tänka på den boken när du skrev det! om du inte hittar den någonstans skulle jag kunna kolla om jag har den kvar och i vilket skick den är i, antar att du vill att den ska vara i nyskick när man ska ge bort den! ifall du vill skulle vilja ha den!
  • litengunnarolle
    Mamma SL skrev 2012-10-02 09:08:30 följande:

När jag var i den åldern  så läste jag "Killar, kompisar..."-serien och "Georgia Nicolsons dagböcker". Roliga böcker om kompisar och killar och sådant som hör tonårslivet till :)
  • Carolaj83

min kompis har börjat sälja inredningssaker via www.zbh.se ska ha ett homeparty  26 okt, jul kollektionen har kommit då, tänkte bjuda gästerna på glögg, pepparkakor, saffrans kakor, mmmmm *mys*

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Mamma SL
    Sidika skrev 2012-10-02 10:42:06 följande:
    ja jag kom direkt att tänka på den boken när du skrev det! om du inte hittar den någonstans skulle jag kunna kolla om jag har den kvar och i vilket skick den är i, antar att du vill att den ska vara i nyskick när man ska ge bort den! ifall du vill skulle vilja ha den!
    Ja kolla gärna.

• MrsTM

Nu kör vi tjejer, i oktober är det heeeeelt ok att tjuvstarta julen! =) Kan redan se framför mig hur min tremånaders kille kommer att titta storögt och jollra när granen är på plats! (ställer in den vid andra advent)

Förresten, min man sköter matinköpen nu för tiden så det blir sällan några spaningar i tidningshyllan för min del. Kan ni hjälpa mig med att hålla utkik efter inredningsmagasinens julspecial?? Särskilt Drömhem & Trädgård som är en riktig favorit, rekommenderas!

Lycklig nybliven mamma till en underbar liten kille!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!