• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    MeraMia skrev 2012-10-21 16:51:11 följande:
    Idag på affären stod jag och valde mellan Stora Juljournalen, julnumret av 101 nya idéer och Isabellas julnummer. Sen tänkte jag what the heck och köpte alla tre :) Allers har jag redan. Det kommer garanterat bli fler innan jul också. Tomte

Jag funderar också på att köpa någon av de där tidningarna. Och så väntar jag fortfarande på Hemmets jultidning som jag beställde via en jultidning. Alltså en sådan som barn brukar sälja.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • MissFrost

Jag ska i veckan åka upp till Stockholm några dagar och hoppas på att finna lite julklappar då. Väl hemma igen ska jag leta fram gamla jultidningar och julböcker och längta ännu mera efter jul

• Pigelinen

Är det bara mina nära och kära som helt plötsligt blivit julgalna ocks¨å??? Här brukar jag få gå i min ensamhet och få konstiga blickar av folk men iår så är allal på ;) Syrran har köpt klart klapparna, min lille svåger på 24år kom idag o fråga om vi itne kunde julbaka hela släkten, kompisgänget har varit på o frågat i ett par veckor om när vi ska hyra hemkunskapen o baka julgodis, och igår kom gubben och ville planera nyårsmiddagen...

• Mama Mia

Hej, mitt namn är Mia och jag är jul- och pysseltidningsberoende! :-/

Att det ska vara så himla svårt att låta bli dom... Köper på tok för mycket pysseltidningar i vanliga fall och den här tiden på året blir det ju ännu värre, med alla jultidningarna och alla pysseltidningar har julnummer. Och jag vill ju ha ALLA! Men, men... Jag tror jag behåller mitt beroende ett år till. Det blev Stora juljournalen och cardmaking & papercraft häromdagen.

• Mama Mia
    Pigelinen skrev 2012-10-21 18:56:09 följande:
    Är det bara mina nära och kära som helt plötsligt blivit julgalna ocks¨å??? Här brukar jag få gå i min ensamhet och få konstiga blickar av folk men iår så är allal på ;) Syrran har köpt klart klapparna, min lille svåger på 24år kom idag o fråga om vi itne kunde julbaka hela släkten, kompisgänget har varit på o frågat i ett par veckor om när vi ska hyra hemkunskapen o baka julgodis, och igår kom gubben och ville planera nyårsmiddagen...

Haha, ifrågasätt inte. Bara njut!
  • molly50
    Pigelinen skrev 2012-10-21 18:56:09 följande:
    Håller med Mama Mia. Fundera inte över det utan bara njut!

Min gubbe bara suckar när jag börjar fundera över julbelysningar och pynt osv. *S*  
  • saronica

Jag skulle oxå vilja hyra hemkundskapen och baka. Måste kolla upp det i min kommun.

• kickan89

Pigelinen här är det tvärt om :P frågade mina syskon på 9 och 10 vad de önskar sig till jul och båda reagerade likadant "vaaaa det är ju JÄTTELÅNGT kvar!"

Happ, inte ens barnen har börjat räkna ner :P

• molly50
    kickan89 skrev 2012-10-21 19:39:00 följande:
    Pigelinen här är det tvärt om :P frågade mina syskon på 9 och 10 vad de önskar sig till jul och båda reagerade likadant "vaaaa det är ju JÄTTELÅNGT kvar!"

Happ, inte ens barnen har börjat räkna ner :P

Det har i alla fall min son. Han började fråga efter tomten och önska sig julklappar för fleraveckor sen. Men han är å andra sidan bara 5 år så. Man får väl njuta så länge det varar.
  • ems87

Jag är på jakt efter en ljusslinga för inomhusbruk. det ska vara med stjärnor, tomtar eller nåt annat juligt. Jotex hade för nåt år sen en ljusslinga med rottingstjärnor, men den finns ju inte nu.

Nån som har nåt förslag? Jag hittar inte i alla fall.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!