• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • lollsanT
    Mama Mia skrev 2013-09-28 15:53:25 följande:

Hade jag haft andra idéer själv, som jag trodde hon skulle uppskatta, så hade jag gett något annat. För mig är önskelistor till vuxna bara idéer, ifall jag själv inte kommer på något. Bra att ha att ta till i nödfall, så det blir bra även då. Önskelistor för barn är annat...
    Jag funderar på att istället ge henne typ en ansiktsbehandling eller så. Hade varit roligare om det var något speciellt hon ville köpa men det är ju inte ens det.
    fluu skrev 2013-09-28 16:18:25 följande:
    Håller med. Apotekarens är bäst! Spendrups är okej, men jag tycker att det är lite mycket kolsyra i. Andra märken är ofta för söta.
    Ja eller hur!! Brukar bara få höra att jag är konstig

• fluu
    lollsanT skrev 2013-09-28 16:22:38 följande:
    Jag funderar på att istället ge henne typ en ansiktsbehandling eller så. Hade varit roligare om det var något speciellt hon ville köpa men det är ju inte ens det.

Ja eller hur!! Brukar bara få höra att jag är konstig

Finsmakare kallas det, inte konstig :P
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • molly50
    lollsanT skrev 2013-09-27 20:35:33 följande:
    Såg att Coop höll på att packa upp julmust. Dock är jag lite "kräsen" och vill ha Apotekarnes om jag får välja och den brukar dröja ett par veckor till.

Beställde en julklapp till minsta sonen igår. Längtar så till jul nu

Ja,jag såg att de hade julmust i Copp-butiken här i stan,igår.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Lunah

Coop hade lite leksaker till rejäl utförsäljning här idag. Köpte ett litet slott med en zhu zhu pets-prinsessa till för ynka 40:- (ord pris 399 , även ett set med spiongrejer (kolla fingeravtryck, förstoringsglas mm) köptes för 40:-. Tror att systerdottern får dessa saker i julklapp.

Har även beställt en handsydd liten tilda-inspirerad mjukis som kommande bebisen (november) ska få i julklapp .

Var även en snabbis inne på Gekås igår. Blev två vita porslinsrådjur samt låtsassnö. Tänkte mig ett arragemang på ett zinkfat med snö, rådjur och pudrat med lite silverglitter.   

• Frökenolson

Idag satte jag upp mina "höstgardiner" de är helröda tjocka gardiner från indiska som jag köpte till köket för många jular sedan. Men jag tyckte mina sommargardiner gjorde köket så tråkig och tänkte att de är ju inget julmönster på dem så varför inte. Röda gardiner kan man ju ha året om :)

• Neelah
    Iida01 skrev 2013-09-28 11:48:51 följande:
    Någon som vet när julavdelningen öppnar på IKEA i Karlstad????? :D
    Ingen aning, men när den gör det kanske vi stöter på varandra där utan att ha nån aning om det.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Cajza85

Hörni det är ju knappt två månader tills man kan börja plocka fram julgrejerna o börja pynta

• lollsanT
    Cajza85 skrev 2013-09-28 20:41:21 följande:
    Hörni det är ju knappt två månader tills man kan börja plocka fram julgrejerna o börja pynta
    Om 2 månader ska ju allt vara framme
  • Iida01
    Neelah skrev 2013-09-28 20:29:02 följande:
    Ingen aning, men när den gör det kanske vi stöter på varandra där utan att ha nån aning om det.

Möjligt ;) vi kanske ska dit och reka lite imorgon. Meddelar om det kommit fram något! Skrattande
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!