• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Linisen92

Vet inte om jag har nämnt hur vi brukar fira jul tidigare i tråden. Kanske får dela med mig! Längtar ihjäl mig efter världens bästa dag på året ;)

Man kan nästan säga att julafton börjar redan dagen innan hos oss, är bara 21 och bor fortfarande hemma (var sambo tidigare, men vi gick isär efter förra julen..). Vanligtvis brukar jag placera julklapparna under granen dagen innan (tidigare har vi placerat dom några dagar tidigare än så samt allt eftersom man köper sina julklappar, men eftersom vi har en hund och tre katter som gillar att dra runt på julklapparna, så fungerar inte det längre, haha). Pappa brukar alltid förbereda all julmat den 23:e! Så man kan säga att köket är hans nästan hela dagen, förutom tidigare på dagen då min mamma brukar göra egen tomtegröt som vi brukar äta den 23:e samt 24:e.
    Traditionen då brukar vara som sagt att pappsen  står med tomteluva, julmumma och julmusik och lagar ihop världens godaste jansons, jultunga, julskinka, diverse röror, prinskorv, köttbullar osv.

Medan han gör det brukar jag vanligtvis placera ut julklappar, spela bingolotto och äta julgodis. Vanligtvis tillsammans med mamma, men hon jobbar ibland dagen innan jul.

Sedan på julaftonsmorgon är det full rulle! Vanligtvis går vi upp 8 för att fixa till resten till julbordet som att koka ägg osv. Därefter brukar min bror och syster komma förbi vid 12-13 tiden och då brukar vi äta julmat och därefter hamnar alla i matkoma framför Kalle Anka, trots matkoma proppar vi ibland i oss diverse julgodis som jag bakat eller som familjen köpt in. Bör tilläggas att någon brukar slumra till 20 minuter i soffan under matkoman, haha. Efter Kalle Anka brukar vi gå upp till släkten på pappas sida (det perfekta är att vi bor så nära varandra att man kan gå!), där brukar vi samlas, äta julbakat (kakor osv) och dricka kaffe. Vi umgås, pratar och lyssnar på julmusiken. Efter det brukar vi äta ostbricka och liknande (mycket mat!) och göra en julklappslek som vi har. Det brukar innebära att alla köper en julklapp värd en viss summa och när man anländer till våra kusiner brukar man smyga ner den i julklappssäcken som står vi dörren, för att ingen ska se vems julklapp som är vem. Sedan brukar vi ibland innan och ibland efter ostbrickan gå ett varm med säcken runt bordet och alla får i tur och ordning ta en julklapp ur säcken utan att titta, sedan öppnar man en åt gången och ser vad man fått :)

Efter att vi spenderat en tid hos kusinerna, brukar klockan har blivit mycket och vi återvänder hem för att gå en promenad med hunden och därefter öppna våra egna julklappar. Brukar variera år från år vem som delar ut julklapparna, när jag var mindre var det alltid jag, haha. Framåt 00:00-01:00 brukar vår julafton nå sitt slut och min syster och bror åker hem till sig.

Oj, långt inlägg... 

• Eena

Jag är så sugen på att hitta juliga påslakan till vår säng i år. Någon som har tips på var man kan beställa fina på nätet?

• Aniiee

Idag köpte jag Allers julmagasin. Tips på andra julmagasin som kommit? Gärna mat, men även inredning, de behöver inte vara svenska, alla språk går bra.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lena

Idag har jag handlat julkläder till barnen. Söta spetsklänningar på lindex. Jag köpte även de flesta avpaketen till paketkalendern. Studsbollar, badleksaker, fakemustacher, playdo, faketatueringar mm

• lollsanT

Idag hade jag tänkt köpa en flaska julmust men på Coop där jag var hittade jag bara småflaskor med Nygårda

Snart är jag klar med alla julklappar.  Ska handla till mamma (som aldrig önskar sig något), syster, svärföräldrarna och sen ska vi köpa några småsaker var till minsta sonen. Eftersom det är vi som kommer öppna dem så är det roligare att inte veta vad som finns i alla paket

Köpte precis biljetter till Brynäs - AIK till brorsan i julklapp  

• Ann Lee
    Aniiee skrev 2013-10-11 18:32:24 följande:
    Idag köpte jag Allers julmagasin. Tips på andra julmagasin som kommit? Gärna mat, men även inredning, de behöver inte vara svenska, alla språk går bra.
    Hehe... nej, men du kan följa med till mitt förråd och låna gamla. Har en hel banankartong full med gamla jultidningar. Vägrar slänga några. Kommer in i julstämningen genom att läsa dem. Mig gör det inget att de är gamla. Har en del julböcker också. Min man suckar varje år när han plockar fram tidningarna!  
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Aniiee
    Ann Lee skrev 2013-10-11 20:05:39 följande:
    Hehe... nej, men du kan följa med till mitt förråd och låna gamla. Har en hel banankartong full med gamla jultidningar. Vägrar slänga några. Kommer in i julstämningen genom att läsa dem. Mig gör det inget att de är gamla. Har en del julböcker också. Min man suckar varje år när han plockar fram tidningarna!  
    Samma här =) Älskar tidningarna och böckerna och kan bara inte slänga....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • fluu

Hittade en så fin klänning med pepparkakor på från Duns som jag tänkte att dottern skulle ha på julafton, men nu finns den inte kvar. MORR!
    Tycker att det är så svårt att hitta passande klänningar till dottern.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!