• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    TheElfa skrev 2013-11-21 13:58:19 följande:
    Ååååh...domherrar utanför mitt fönster!!! :) Solig

Ja,mde är så fina! Det blir som ett riktigt julkort när man ser dem i ett träd fullt med frost.

Här har vi en skock med sidensvansar i trädet. De är också jättefina vinterfåglar!  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Erfdgt
    MsHerveaux skrev 2013-11-21 11:36:53 följande:
    Årets värd på svt blir Petra Mede. Jag är riktigt besviken Rynkar på näsan
    Hera78 skrev 2013-11-21 11:37:34 följande:
    Är inte heller så förtjust i Petra Mede, hade mycket hellre sett Mark!
    Neelah skrev 2013-11-21 11:57:19 följande:
    Nää... inte Petra Mede. Jag klarar bara inte av henne.
    Taninen skrev 2013-11-21 12:03:01 följande:
    Näää, gillar inte heller Petra Mede :(
    LCG skrev 2013-11-21 12:08:07 följande:
    Åh neeeeej!! Inte Petra Mede!! Jag grejar inte henne. Hon är alldeles för flamsig och tramsig och den enda som skrattar åt hennes skämt är hon själv... 
    Jag kan inte annat än instämma med er ovan. Om allt. Jag klarar inte heller av henne. Jag tycker inte att hon är rolig och hon känns inte det minsta mysig. Jag är väldigt besviken på det valet faktiskt :( Jag hade också mkt hellre sett Mark som julvärd faktiskt.

• Erfdgt

Här står julen helt stilla. Jag är så trött, mår illa, har foglossning, hjärtklappning, senadrag, halsbränna och alla gravidkrämpor man bara kan tänka sig. Huvva.

Jag har fortfarande inte lyckats hitta några julgardiner. Fick låna ett par av min mormor till vårt sovrum, men känns inte roligt att sätta upp där om inget annat fönster har julgardiner. Granen behöver nya bollar och nytt glitter också, men pengarna sinar fort, så får se hur det blir med den saken. Även dotterns gran behöver nytt, då vår hund (som var valp förra julen) tuggade sönder mest alla av hennes. Dörrkransen, min älskade, gick sönder förra året också. Inga julstjärnor eller något till fönstren har vi. En snögubbe till dotterns rum, tur det! Men det blir inte julklapparna som kostar dyrt den här julen, utan uppdateringen av allt pynt :P

Jag och dottern ska iaf baka pepparkakor på lördag och det ska bli så mysigt! :D

• Abborren

Kanske kan Petra överraska. Jag gillar henne och tror hon grejar det. Får hoppas på det.

• Abborren

Erfdgt

Kolla på loppisar typ kupan röda korset osv. Var och letade annat för ett tag sedan och det fanns massa massa massa julpynt.

• LCG
    Erfdgt skrev 2013-11-21 15:22:36 följande:
    Jag kan inte annat än instämma med er ovan. Om allt. Jag klarar inte heller av henne. Jag tycker inte att hon är rolig och hon känns inte det minsta mysig. Jag är väldigt besviken på det valet faktiskt :( Jag hade också mkt hellre sett Mark som julvärd faktiskt.

Haha, tycker det är bra att fler än jag vill ha Mark som julvärd!

Vi kanske skulle starta en namnlista och skicka till SVT till nästa år så vi får se fina mys-Mark som julvärd i SVT 2014!  
  • Marlean

Första snön kom här idag och jag och lillan gjorde lite trolldegs lussekatter och gula pepparkakor med lite russin i också. Fast bäst med att baka så var enligt min dotter att äta alla russinen! :D

• fluu

Fan på julvärden. Jag beundrar Petra Mede som person, men det mesta professionella hon gör blir antingen flams eller roligt och elakt. Inget passar på julafton.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Taninen

Kobran: vilken fin ljusstake!

Erfdgt: hoppas du mår bättre snart och att allt ordnar sig för dig! :)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!