• Chokladälskaren

Min mamma gav min dotter glass fast jag sa nej :-)

Igår var min mamma här och skulle vara barnvakt åt mina barn på 5 och 9 mån. min stora tjej var hemma från dagis eftersom hon var lite sjuk men kunde ändå gå ut. Hon var jätteolydig vid flera tillfällen och jag sa klart och tydligt till min mamma "X får inte glass idag, vare sig av mig eller dig". Jag vet att hon uppfattade det. Idag berättar min dotter att hon fått glass och att även min yngsta fått smaka av glassen (!). Varken jag el min man har givit henne något sött eftersom vi tycker hon är för liten. Tycker faktiskt hon kunde ha frågat mig först. Dessutom vill jag vara den första som ger henne det. mamma vet om att vi är restriktiva med sötsaker, ändå gör hon så här. det känns som om hon inte respekterar mig och mina åsikter. Vi har haft flera diskussioner/gräl om detta ämne tidigare, jättejobbigt. Med tanke på att min stora tjej har tendens att bli lite rund så känns detta extra laddat också. Min mamma menar att hon träffar barnen så sällan och då  vill hon gärna kunna ge nåt gott. "Sällan" är 1-2 ggr/vecka!! Någon annan som har liknade erfarenhet? Råd?

• Svar på tråden Min mamma gav min dotter glass fast jag sa nej :-)
  • krakel

Trist att mamma inte lyssna, mina är me pytt på att fika och saker..styra det då det blir för mycket med att säga att de ska äta nått annat istället.. de lyssnar oftast

en ja tror dockinte att din dotter tapar rep för dig, inte för ja tror att du är orolig för det men ja det är väl så att hon vet nu att hon kan styra mormor med järnhanden

Säg till mormor bara att det va illa gjort och kanske för att testa dig Kanske?? har de verkligen fått glass????

lycka till med mormor

• susieq82

det verkar vara något morföräldrar sysslar med...så länge dom vet ungefär vad ni har för värderingar angående sötsaker och är rimliga med det så låt dom hålla på. Vad gör det?? 9 månder kanske är väl tidigt...men tänk på att den bara fick smaka..barnet fick väl inte en hel glass att smaska på?? Så länge man själv har bestämda regler när det får intas så gör det väl inget...

Jag var oxå lite sådan i början eftersom det är vårt första barn...men nu har jag släppt lite på det så det blir lixom inte så spännande för henne....hon får på lördag liten festis, kanske lite glass och hon är 2,5 år. Ibland om vi är ute på utflykt blir det lite fika....
    Så länge dom vet vad ni har för regler är det nog ingen fara... 

• Boktokig

Far och morföräldrar har en tendens att skämma bort sina barnbarn, sålänge de inte proppar barnen fulla med allehanda onytigheter jämt så är det väl lugnt. Jag tycker nog att du överreagerar en aning. Lite glass är väl inget att bråka om.   Mitt råd är att ta det lugnt och låta mormor skämma bort dina små lite extra.
    Barn lär sig snabbt att bara för att de får vissa saker för mormor så betyder inte det att de alltid ska få det för mamma och pappa också.

• Alexi

Jag skulle bli urförbannad och verkligen ifrågasatt mina mamma. Vi har hela tiden varit mycket tydliga med vad vår dotter får och inte får äta och det förutsätter jag respekteras. Det har inte med det enskilda livsmedlet att göra utan en respekt för att man som förälder har rätten att bestämma över vad ens lilla barn får äta.

Så fråga din mamma om det stämmer att hon gav barnen glass trots att du varit tydlig och fråga vad hon inte förstod med dina instruktioner. Att muta barn till kärlek är ju inte rätt väg att gå.

• sara1981

Men grejen är ju inte att barnet fick glass, utan att mormorn gav fast mamman specifikt sagt att hon inte skulle få någon?
    Tycker precis som TS att det är totalt respektlöst och hade blivit väldigt besviken...

Amilia 2006 Max 2008
  • Rödnäbba
    Alexi skrev 2010-06-20 09:33:11 följande:
    Jag skulle bli urförbannad och verkligen ifrågasatt mina mamma. Vi har hela tiden varit mycket tydliga med vad vår dotter får och inte får äta och det förutsätter jag respekteras. Det har inte med det enskilda livsmedlet att göra utan en respekt för att man som förälder har rätten att bestämma över vad ens lilla barn får äta.

Så fråga din mamma om det stämmer att hon gav barnen glass trots att du varit tydlig och fråga vad hon inte förstod med dina instruktioner. Att muta barn till kärlek är ju inte rätt väg att gå.
    Håller med. Fråga mamman vad som hon inte förstår.
  • Maiko

Tråkigt att hon inte kan förstå. Säg till skarpt att det är för barnens skull och att hon gör dem en otjänst. Kan du inte ta med dig sockerfria eller "bättre" alternativ när din mamma har dem? majskrokar, smörgåsrån, fruktpuré som man kan lägga i frysen så blir det som glass.
    Jag kommer nog vara i din sits snart och det är min enda lösning när sockertokiga svärmor ska passa lillan.

• sommarblomma1

Din mamma måste respektera dina önskemål! Kan hon inte det tycker inte jag att hon får sitta barnvakt heller i fortsättningen förrän hon förstår hur viktigt det är för er. Förklara tydligt varför det är så viktigt för er.

Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Makimaki

Det är väl inte så stort problem att du ska gå runt och grubbla på det tycker jag. Och det är dessutom väldigt vanligt att mormor håller på och skämmer bort sina barnbarn. Om Och att bebisen fick smaka lite det är verkligen inget farligt. Det är väl din mamma som har tagit hand om dig och matat dig osv inte någon totalt okunnig som skulle skada dina barn eller så... Ta det lugnt 

Svar på tråden Min mamma gav min dotter glass fast jag sa nej :-)