• AKA

Mörka fläckar i hjärnan - risk för kromosomavvikelser

Gjorde ett UL förra veckan och fick veta att fostret hade mörka fläckar på hjärnan, något som vissa foster har fram till ca halva graviditeten. Det jobbiga är att det är något vanligare hos barn med kromosomavvikelser - alltså viss ökad risk för att bebisen ska ha något fel. Trots detta är risken fortfarande ganska låg. Jag tror inte att vi vill göra abort även om vi skulle få reda på om något var fel - beroende då på vilket fel det var förståss. Men det känns ändå jobbigt att fundera på detta.

Jag tänkte bara höra om någon annan fått samma resultat och hur ni har funderat. Jag funderar så att jag tror att jag blir galen eftersom det inte finns något bra svar. Jag vill inte göra FVP pga risken är större för missfall än att bebisen är sjuk. Men samtidigt vill jag veta för att slippa oron de kommande månanderna. Jag är dessutom i v. 19 redan och känner barnet. Jag vet att jag vill ha det kvar oavsett. Alltså känns FVP onödigt.

• Svar på tråden Mörka fläckar i hjärnan - risk för kromosomavvikelser
  • ninand

Usch - stackare.. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av detta men ville bara sända en tanke till dig....
    Hoppas det löser sig o att allt e som det ska - lycka till!

• liten05

Jag har heller ingen erfarenhet av detta,förutom att jag arbetar med dessa underbara ungar som har kromosonavvikelser
    Men du skriver ju att du vet att du vill ha barnet oavsett,så försök att lägga oron på hyllan och njut! Lättare sagt en gjort kan jag förstå men tror att det eller göra FVP är enda lösningen.
    Kramar till dig och lyckoönskningar!!!

Svar på tråden Mörka fläckar i hjärnan - risk för kromosomavvikelser