• Rakad Apa

Dödsstraff? För eller mot?

Själv är jag mot dödsstraff, tycker inte att det är ett lämpligt i ett civiliserat samhälle. Och det finns ju en viss risk att någon blir oskyldigt dömd. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 13:43
    Hehe, råkade klanta mig när jag gjorde omröstningen, sorry!

Ja = För
    Nej = Mot
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödsstraff? För eller mot?
  • SuzR

emot. Nej alltså (?)
    av den enkla anledningen att det finns inget som säger eller bevisar att dödstraff har en avskräckande effekt, folk begår brott i länder där dom har dödstraff ändå.

• nobilis

Jag är emot dödsstraff av den enkla anledningen att det är för enkelt för den skyldiga. jag vill ha livstid, och då menar jag livstid. Tycker att cellerna i filmen När lammen tystnar är klockrena att sitta av sitt liv i. Ingen TV, internet, telefon, tidningar, böcker mm. Bara sitta där.

• Me o Mike

Jag är för dödsstraff!!

MEN då är du ju jävligt viktigt att man verkligen är säker på att rätt människa döms.

Sen tycker jag inte att det bör vara till för att enbart skrämma andra. Om en människa gjort nåt riktigt vidrigt så tycker fan inte jag den har rätt att leva.

Typ som att våldta ett litet barn.

Nä detta är så svårt att prata om för det är såååå mycket som spelar in!

• Kazeer

Jag är emot dödsstraff!

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • KretaJo

Grejen är ju att det finns värre straff än döden i mitt tycke. Att leva ett liv utan frihet där man ständigt påminns om vad man har gjort skulle för mig vara värre. Sen är det som du säger TS, det passar inte i ett civiliserat samhälle, vi har kommit längre än så. Det sänder fel signaler att staten ska få ta liv och på så sätt hämnas den döde med "öga för öga". Sen är det riksen att en oskyldig döms och alla gråzoner som kan uppstå. Vad ska man straffas med döden för? Mord? Tänk om man mördat sitt barns mördare, förtjänar man fortfarande dödsstraff då? Vem avgör?

Nej, definitivt emot.

• Rakad Apa
    Anghammarad skrev 2010-06-18 13:45:44 följande:
    Äntligen ett ämne som aldrig diskuetarst här förut. Bra jobbat!
    Letade efter tidigare omröstningar med detta ämne men såg inte någon.
    Kul att det finns positiva personer som dig på FL som sprider glädje i trådarna! Tungan ute
  • Anghammarad

Det är förmodligen, tillsammans med abortfrågor, det vanligaste ämnet i etikforumet så du kan inte ha sökt särskilt grundligt.

Men, jag skall svara, och jag gör det på samma sätt som jag gör i all dödstrafftrådar nämligen: Dödsstraff är en kvarleva  fråm gamla tider som inte har något existensberättigande i ett modernt samhälle och de som propagerar för dödsstraff är antingen korkade eller barbarer.

• Rakad Apa
    Anghammarad skrev 2010-06-18 14:17:13 följande:

Det är förmodligen, tillsammans med abortfrågor, det vanligaste ämnet i etikforumet så du kan inte ha sökt särskilt grundligt.

Men, jag skall svara, och jag gör det på samma sätt som jag gör i all dödstrafftrådar nämligen: Dödsstraff är en kvarleva  fråm gamla tider som inte har något existensberättigande i ett modernt samhälle och de som propagerar för dödsstraff är antingen korkade eller barbarer.

Har ej tid till att gå genom alla trådar, och dödsstraff är en fråga som jag tycker är intressant.
    För övrigt så håller jag med dig fullständigt angående dödsstraff.
Svar på tråden Dödsstraff? För eller mot?