• Liljorna

Svärmor = problem?

Min svärmor är en riktig hönsmamma som skämde bort alla sina barn och fortfarande gör med vissa av dem trots att alla hennes barn är 25 +

till min fråga... jag och mitt ex fick barn alldeles nyligen ( vi valde att dela på oss innan vi helt förstörde varandra och inte kunna fungera som föräldrar får våra nu två barn)
    Våran son är en vecka gammal idag. Min svärmor är från england och kom hit för att träffa sitt nyfödda barnbarn.
    jag och mitt ex kom fram till innan förlossningen att vi skulle ha en veckas ”karantän” där vi bara gjorde de vi ville/orkade och inte tog emot varken samtal eller besök utifrån för att komma iordning hemma och för att bonda med sonen och även reda ut eventuella svartsjukedraman som skulle kunna uppstå från våran dotters sida. Detta anser jag är otroligt nödvändigt för att man ska få en lugn start på en djup relation med barnen. alltså detta är en viktig fråga för mig.
    Nu blev det så att jag gick över tiden med två dagar och fick en dag hemma med sonen, dottern och mitt ex innan svärmor plingade på dörren. Nu bor hon inte hos mig utan hemma hos mitt ex, men nu kräver hon att hon ska få egen tid med våran nyfödde och att jag ska pysa, kan lägga till att jag har sedan i tisdags spenderat mellan 8-10 timmar av min vakna tid med henne...Jag har påpekat detta för mitt ex och förklarat för honom att jag inte kan släppa ifrån mig sonen av tusen vettiga skäl han förstår mig och försöker prata med henne men hon bara sätter igång och surar och beter sig som en barnunge och blir jätte kall mot både mig och mitt ex. han får super dåligt samvete och han ger in...
    Jag våndas eftersom jag känner att jag behöver den här tiden med MIN familj utan att hon kommer och drar honom från en mycket viktig period i hans liv....
    anser ni att detta är något som Ni skulle reflektera över eller är det faktiskt så att ni tycker att detta faktiskt är orimligt från hennes sida att bara kräva det rakt upp och ner.

• Svar på tråden Svärmor = problem?
  • Anubisa

Ja, jag tycker det är helt orimligt. Vem fan (ursäkta) vill ta en så nyfödd bebis ifrån dess mamma och ha "egen tid" med det? Fullständigt egoistiskt med tanke på att barnet behöver endast sina föräldrar i ett så tidigt skede.

Hur tänkte hon? Jag förstår ju att hon rest långt osv men om hon vill ha egen tid med sitt barnbarn så får hon kanske tänka sig att åka lite senare i barnets liv för vad kan hon göra nu för barnet? Hur tänkte hon med amning och såna saker?

Personligen tycker jag du gör tillräckligt som trots allt spenderat en hel del tid med henne ändå.

• padelin

Skulle inte lämna min nyfödda ens till min mamma och då litar jag ändå på henne till 100%.
    Den första tiden sitter man ihop med sitt nya barn, det är en helt orimlig tanke att lämna över sin baby till någon utan att man är med. (när min son var nyfödd ville jag inte ens lämna honom ensam med min man)

Stå på dig !

• Liljorna

kan lägga till att det är 8-10 timmar om DAGEN sedan i tisdags som jag är med henne för att hon ska få tid med barnen...
    men det räcker inte.... enligt henne för hon får inte gosa... (what the fuck han är en vecka gammal han sover och äter punkt) som att gosa med honom 10min här och tio min där inte är tillräckligt och när han varit med henne längre stunder har jag varit med....men det är inte att gosa... helt upprörande!

• Niiskuneiti

Hur gick det?

Jag tycker du har helt rätt. Du ska INTE pysa och lämna henne ensam med bebisen. Det är DITT barn och du är schysst som låter henne komma och hälsa på, men där får gränsen gå. Det hon kräver är utöver det "normala".

• marre b

Ja jag undrar oxå hur det gick?

Blev SÅÅÅÅ ARG då jag läste det du skrev. Jag skulle ALDRIG lämna mitt nyfödda barn med någon annan. Små bebisar äter ju mest hela tiden när dom är så små...inte kan man ju då lämna iväg den lilla stackaren.
    Huga vilken hemsk svärmor du verkar ha! (ursäkta uttrycket)

Alla mina barn har skrikit så fort nån annan än jag och deras pappa ha hållt i dom när dom har varit så små, bebisarna känner ju när dom hamnar hos okänt folk. En trygget att vara hos mamma och pappa.

• Linda31

EGEN TID!? Det ska föräldrarna ha med bebisen, inget någon annan ska kräva att ha!!! en helt annan sak om man erbjuder/frågar dem om de kan vara med barnet en stund för att man behöver hjälp. Nä, fy tusan! Det är vi som föräldrar som bestämmer. Har inte skaffat barn åt någon annan. Hehe, sånt här får mig verkligen att tända på alla cylindrar!  Nä, stå på dig TS!

• jenlul

Nej du, tänk det måste ligga någon prestige i att vara själv med våra små så tidigt som möjligt... Min svärmor började surra om att hjälpa oss med henne när hon steg upp där vid tre/fyra snåret på morgonen under livets första tre månader.  Svärmor menade på att hon kunde komma å hhämta henne, och ta henne hem till farmor & farfar. Ehhh, nej tack!

Stå på dig, om du inte vill så vill du inte. Och det behöver ingen ifrågasätta! Gillar varken svärmor eller exet situationen så är det så. När jag bara inte orkar argumentera längre om saker och ting, ex. varför jag anser att småbarn inte ska lämnas längre stunder, så har jag sagt: "det är jag som är mamma, har burit på lilla damen, och är den som tar beslut" Antigen så lyssnar dem på vad jag säger, eller så är jag med henne själv. Hon är idag nästan nio månader. Och idag får dem sköta,men det ska vara hemma hos oss och det är inte ofta. Antingen så lyssnar dem på instruktionerna, när hon ska sova, äta eller hur hon ska sövas etc. Eller så löser vi det här själva... Egoist? Ja, kanske, men det är vad jag behöver som är viktigt inte svärmor eller mamma.

Så Liljorna, om du behöver tiden till din familj så är det så! Det vet ingen annan.... Har du ställt henne motfrågan, hur det kommer sig att hon anser sig ha rätt till denna egentid?

• wax

Stå på dig! En vecka tycker tom jag är i underkant att begära som egentid med sin nya familjemedlem. När ni dessutom har problem i er relation som föräldrar tycker jag att det är ännu viktigare att svärmor ger er space.
    Hoppas att det gick bra!

• Mandelbiskvi

Hon kan väl inte på fullt allvar begära att du ska lämna iväg en alldeles nyfödd med henne?
    Är hon helt galen?
    Det är väl helt naturligt att hon träffar dig och barnet tillsammans så här i början. Det var knepigt. Var försiktig med henne. Låter superjobbigt. Lycka till!

• UnDeuxTrois

Vad är det med alla knäppa svärmödrar ... har de börjat växa på träd helt plötsligt?

Klart du inte ska lämna ifrån dig bebisen. Tycker du varit generös i överkant redan.

• Liljorna

Ja, det gick bra. jag sa åt henne att sonen och jag kommer i ett paket. Hon tog åt sig och sa att jo, men ett par timmar funkar väl... jag fy förbannad, sa att  vill hon träffa nått av sina barnbarn då är det bara att gilla läget och har hon problem med det så kan hon se oss gå. här och nu. Hon visste inte vad hon skulle säga utan bara gick ut ur rummet och surade (moget och 66 år ?) Sedan kom hon tillbaka och bad om ursäkt. efter det har jag inte fått ett pip om hur och varför jag har de vilkor jag har idag är sonen 7månader :)  tack för stödet allihop det hjälpte!

Svar på tråden Svärmor = problem?