Hur är det där med att föda?
Skulle villja veta om vi i sverige får föda i vatten?
Tex i deras bad dom har på förlossningen.
Det är verkligen vanligt med förlossning i vatten i U.S.A..
tacksam för svar
Skulle villja veta om vi i sverige får föda i vatten?
Tex i deras bad dom har på förlossningen.
Det är verkligen vanligt med förlossning i vatten i U.S.A..
tacksam för svar
nä det får man inte... frågade min bm det... man får bada ända tills bebisen ska komma men sen måste man sitta på kanten till badkaret eller nån annanstans... hände en olycka för några år sedan där bebisen drunknade både bm och föräldrarna trodde bebisen skulle komma upp till ytan av sig själv när bebisen behövde andas
kram J
Man får ligga i vattnet innan som en del av smärtlindringen men ej föda....
Tycker jag känns lite dåligt vad vet jag :( skulle allt villja uppleva det med att få föda i vatten och själv förlösa mitt barn...
Min BM säger att man inte får bada efter att vattnet har gått
Tyvärr inte
Enda sättet att få föda i vatten i Sverige är att föda hemma med hem bm. Då är det ok.
Man får inte föda i vatten dels på frund av infektionsrisken efter vattenavg¨ng, dels för att det kan ske dödsolyckor med bebisarna.
Är det inte så att man inte får planera för en förlossning under vatten? Men sen om det "bara blir så", så kan man ju inte göra nåt åt det Det läset jag nånstans iallafall ..
Hej rätta mig om jag har fel men kan inte bebisar "andas" under vattnet? De har någon sorts reflex.
Här får man inte föda i vatten men man får bada efter vattenavgång.
turia!
Det är inte alla bebisar som får igång den reflexen med en gång av olika anledningar.
Hm..Jag tror inte att det verkligen är så att det har hänt för många olyckor med bebisar som drunknat under vatten.Det är bara sånt som dom kör med för att ingen vill ta ansvar för detta..Min BM som jag hade i föräldragruppen, var en av de få BM i Sverige som faktiskt kunde/kan förlösa under vatten..Hon är utbildad, tillsammans med två andra om jag inte minns fel, i USA..Hon förlöste under vatten så länge hon jobbade på BB och talade varmt om detta..Hon menade att det finns inga belägg för att det skulle vara farligare än en vanlig förlossning om man blir förlöst av någon som är van..Bebisarna drar inte in vatten i lungorna..Om detta skulle vara en möjlighet så skulle dom ju göra det även i fostervattnet..
Bebisen kommer från vatten, till vatten och får inte reflexen att andas INNAN den kommer upp till ytan...
Det finns några ställen i sverige där man får föda i vatten fortfarande (hörde jag förra veckan) bla annat i mora tror jag. Det måste vara en basäng, och det har dom bara där, finns inte på BB i stockholm tex.
Sen kan det väl som ni säga finnas risker med det och att det är därför man mer eller mindre slutat med det.
Men bebisen "andas" in fostervatten i lungorna när det ligger i magen!
Ja bebisen andas i fostervatten i sina lungor under graviditeten, men detta är ju oftast "rent" vatten utan mammas hudbakterier i. Risken för att barnet drar in badvatten direkt efter förlossningen anses vara för stor för att rekommenderas av Socialstyrelsen i Sverige.
Dessutom får vi väl tänka lite på våra barnmorskors arbetsställning och deras ryggar som ju måste orka ett par förlossningar/dag under ett arbetspass. Det är ruskigt obekvämt att förlösa i vatten (om du inte sitter i baljan med mamman) och det är väl ingen som vill eller???