• frufunderar

Ta Pergotime utan kontakt med vården??

Jag har en liten son på snart två år. Men att för att bli gravid med honom krävdes det en pergotime-kur. Vi hade kämpat i fem år utan resultat, men bara efter andra kuren pergo så funkade det. MEN nu till min fundering - vi skulle gärna vilja ha ett syskon till honom. Är det någon som vet om man kan ta en kur pergotime "på eget bevåg" . Jag har nämligen ett oöppnat paket kvar som jag aldrig hann använda. Eller bör jag ta kontakt med gyn först?

Detta blev ett långt inlägg, men tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Ta Pergotime utan kontakt med vården??
  • Queenie70

Det är farligt. Man ska ju kolla upp hur många ägg man fått innan man får sexa efter kuren så man inte har blivit överstimulerad, och gör sig gravid med 10 foster typ. Skulle jag inte rekomendera. Gå till doktorn. Om du sedan har pergo kvar som inte gått ut, är ju sedan bara en bonus. Kan inte tänka mig att nån vettigt människa skulle rekomendera att du körde på, på egen hand.

• frufunderar

Ja, visst har du rätt! Jag ska ringa gyn på måndag. Men man tänker inte riktigt rationellt när man känner stressen och ser möjligheterna...Jag har mens nu och bör sätta igång med en kur om två dagar för att inte behöva invänta nästa mens (som kan dröja två månader om jag har otur). Vill ha syskon nu :(  Men självklart ska jag ta mitt förnuft till fånga...

• Wasabi

Håller med drottningen...ta absolut kontakt med gyn.....kör inte själv så det blir andra tokigheter och allt skjuts upp istället för att sättas igång så snart det är möjligt...

Massor av lycka till !! =)

• solbris

Har 2 barn varav den sista är en pergo bebis=)....

Nu är vi sugna på en 3:e och jag mejlade då läkaren jag gick till innan "privat läkare"... och berättade hur de var sist att jag åt pergo och dan efter fanns de pergo på recept till mig sen tog jag en pergofri mån som jag gjorde sist och mejlade läkaren igen och nu har jag pricis ätit en kur till utan att träffa läkaren....

Så ring din gyn och prata så kan du säkert köra igång med pergo sen!!

• Finesse

Här får man inga VUL när man käkar pergotime så jag skulle tro att det var helt ofarligt att käka. Jag har två oöppnade förpackningar och hade tänkt att använda när syskonförsöket skulle börja. Men av någon konstig anledning blev jag gravid helt oplanerat och vi hade sex EN gång under den månaden.. :S Dottern blev till efter pergotime..

Ebba 071228
  • Some
    Finesse skrev 2010-07-18 16:10:06 följande:
    Här får man inga VUL när man käkar pergotime så jag skulle tro att det var helt ofarligt att käka. Jag har två oöppnade förpackningar och hade tänkt att använda när syskonförsöket skulle börja. Men av någon konstig anledning blev jag gravid helt oplanerat och vi hade sex EN gång under den månaden.. :S Dottern blev till efter pergotime..
    Att man inte får vul efter pergo hos dig betyder absolut inte att det är ofarligt, bara att vården är slarvig. Som sagt finns det en överhängande risk för överstimulering och flerbarnsbörd. dessutom ökar pergo risken för cystor och en del annat trassel.

Man ska aldrig ta receptbelagd medicin utan läkarkontakt!
  • Finesse
    Some skrev 2010-07-18 16:15:41 följande:
    Att man inte får vul efter pergo hos dig betyder absolut inte att det är ofarligt, bara att vården är slarvig. Som sagt finns det en överhängande risk för överstimulering och flerbarnsbörd. dessutom ökar pergo risken för cystor och en del annat trassel.

Man ska aldrig ta receptbelagd medicin utan läkarkontakt!
    jag skrev att jag skulle tro att det var helt ofarligt. alltså tro.. nu vet jag ju att så inte var fallet eftersom jag läst på mer här på fl. men eftersom alla andra skrivit att hon måste höra med gyn först så antar jag att hon gjort det. men alla i västerbotten tror nog samma som mig.. att man kan käka dom hursomhaver..
    Ebba 071228
  • Babe

Jag har fått kolla med VUL första omgången med Pergo, efter det är det fritt fram i 6 månader... utan kontroll... :)

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Fjällräven
    Finesse skrev 2010-07-18 18:45:52 följande:
    jag skrev att jag skulle tro att det var helt ofarligt. alltså tro.. nu vet jag ju att så inte var fallet eftersom jag läst på mer här på fl. men eftersom alla andra skrivit att hon måste höra med gyn först så antar jag att hon gjort det. men alla i västerbotten tror nog samma som mig.. att man kan käka dom hursomhaver..
    Bor i samma län som du och har samma uppfattning. Inte att man kan käka dom hursomhaver men....

Enligt min läkare och är risken/chansen för tvillingar el. fler så otroligt liten att dom anser att det inte behövs göra några VUL. För mig har dom bara tagit blodprov för att fastställa att jag verkligen haft ÄL.
    Hade en karta kvar, som jag äter nu utan att ha pratat med läkare. 
  • Corina

Hej!
    Jag har läst att risken för tvillingar är endast 10 %. Det framgick dock inte om det beror på att de flesta kvinnor kollas upp och ges sexförbud om det visar sig ha lossnat mer än två ägg.

Intressant....

Svar på tråden Ta Pergotime utan kontakt med vården??