Jag förstår din känsla, det är ingen balans i detta. Lär dig av det och köp bara småsaker till hennes barn i fortsättningen. Hon har ju tydligt visat var hon vill att nivån ska ligga.
250 kr i presenter till goda vänners barns födelsekalas tycker jag är alldeles för mycket. När det gäller presenter till dagiskompisar, klasskompisar och grannbarn, insamlingar till julfester i skolan m.m. tycker jag att 50-60 kr är ett bra riktmärke såvida man inte har kommit överens om något annat. Om det gäller presenter till bästa kompisen, till mammas bästa kompis barn och andra barn som man har en närmare relation till är en 100-lapp lagom nivå. Barnens kusiner kan få presenter för max 200-300 till födelsedag eller jul.
Om det gäller dop, konfirmation, 18-årdagen eller student går vi upp till ca 300-500 om det gäller någon som står oss mycket nära. Det är våra riktlinjer, och jag tycker de är helt ok. OBS det handlar inte om snålhet , utan att ge presentandet rimliga proportioner. Vill vi uppfostra våra barn till fullfjädrade materialister? Om svaret är nej - tona ner presenterna. Överdrivet dyra presenter till barnkalas och liknande tillställningar kan också ge intryck av nyrikedom, och det imponerar aldrig.