• Anonym

Är det fel att bli besviken över presenten?

Jag har en kompis som är väldigt ekonomisk eller rättare sagt snål.
    Hon har bjudit oss till hennes barns kalas tidigare i år, vi har självklart tackat ja. Gav det ena barnet ett spel (värde 250 kr) och det andra barnet en klocka (samma värde).

När vår son fyllde år fick han ett sand set till ett värde av 39 kr.
    Jag blev besviken.
    Är det fånigt av mig?

• Svar på tråden Är det fel att bli besviken över presenten?
  • Emeli

Jag förstår din känsla, det är ingen balans i detta. Lär dig av det och köp bara småsaker till hennes barn i fortsättningen. Hon har ju tydligt visat var hon vill att nivån ska ligga.

250 kr i presenter till goda vänners barns födelsekalas tycker jag är alldeles för mycket. När det gäller presenter till dagiskompisar, klasskompisar och  grannbarn, insamlingar till julfester i skolan m.m. tycker jag att 50-60 kr är ett bra riktmärke såvida man inte har kommit överens om något annat. Om det gäller presenter till bästa kompisen, till mammas bästa kompis barn och andra barn som man har en närmare relation till är en 100-lapp lagom nivå. Barnens kusiner kan få presenter för max 200-300 till födelsedag eller jul.

Om det gäller dop, konfirmation, 18-årdagen eller student går vi upp till ca 300-500 om det gäller någon som står oss mycket nära. Det är våra riktlinjer, och jag tycker de är helt ok. OBS det handlar inte om snålhet , utan att ge presentandet rimliga proportioner. Vill vi uppfostra våra barn till fullfjädrade materialister? Om svaret är nej - tona ner presenterna. Överdrivet dyra presenter till barnkalas och liknande tillställningar kan också ge intryck av nyrikedom, och det imponerar aldrig.

• moohl

Det finns roliga "experimentburkar", vet inte vad de heter, för olika åldrar. Det brukar vara spännande och mycket uppskattat. Tror de kostar runt 69 kr

• EsMamma

Presentkort på bio? Kostar inte biofilmer ofta runt 100 kr nu för tiden? Märks det att det var länge sedan jag själv gick på bio

• Stinis Olsson

Jag hade definitivt tagit upp det med kompisen om det hade stört mig så att jag gick runt och funderade på det. Det är egentligen inget svårt eller konstigt och är du inte nöjd med det hon svarar eller tycker annorlunda så kanske det är lika bra att snacka ut lite. Det kanske finns mer som stör i er relation som ni borde reda ut. Jag tror det bästa sättet är att vara rak och ärlig i såna här situationer.

Whatever you do- Don't panic! lillanochlivet.blogspot.com/
  • pluvdo

Är du säker på att hon köpte något så billigt för att hon var snål, då? Hon kanske helt enkelt såg sandset som någonting hon hade uppskattat som barn, eller dylikt? Det behöver ju inte varit snålhet bakom hennes val av present alls, utan hon kanske helt enkelt tyckte det var en trevlig present?

• zanna80

Ja, visst skulle jag också bli lite snopen över en sådan billig present.
    Som många andra skriver så tycker jag runt en hundring är ett bra mått.

♥ Lovisa ♥
  • nathalie85

jag skulle nog ha blivit lite besviken.o ch stört mig på att hon är så snål.jag hatar snålhet,det är helt annat att vara sparsam. men samtidigt ät nog 250 för en present ganska dyrt. brukar själv köpa för ca 10-15 euro...till kompisars barn.tycker det e passligt.men 39kr e faktiskt lite.

• Mammatilltvåprinsar

jag ligger nog strax över hundralappen till kompisars barn men Magdalena Ribbing (etikettexpert) har faktiskt sagt att presenter till barnkalas ska ligga runt 40 kronor eftersom det inte får spåra ur och alla ska känna att man kan låta sina barn gå på kalaset. Nog vill vi hellre att alla barn ska kunna komma, med eller utan present, än att få dyra presenter till våra barn?

• Anonym

Jag har väninna som också är väldigt "ekonomisk". Hon ger alltid sånt som hon fått gratis eller hittat på loppis i present. Skräpgrejer rent ut sagt. Nu senast fick mitt barn hennes barns avlagda grejer i present bland annat begagnade ritgrejer. Hur kul är det på en skala, använda pennor. Barnen är bästisar och har lekt ihop sen de låg på bb tillsammans.

Jag blir tvärtom, köper finare och finare saker till hennes barn så att hon i alla fall ska få lite dåligt samvete. Och nej, de är inte så att hon har dålig ekonomi för hon handlar väldigt mycket i övrigt, till sig själv i alla fall.

• EllaCharlotte

Jag hade nog blivit lite besviken. Det är inte hela världen men just snålisar har jag svårt för. Att glatt tacka och ta emot en present för 250 kr och sen ge tillbaka något som inte ens barnet kan använda som kostar under 50-lappen är lite ohyffsat. Jag hade haft full förståelse för din vän om hon hade det lite knapert, och det tror jag säkert att du också hade haft. Men nu känns det mest nålt. Pinsamt för hennes barn sen när de blir tillräckligt stora för att se detta.

Svar på tråden Är det fel att bli besviken över presenten?