• KEL08

Vilken färg på skjorta på bröllop som gäst?

Ska på bröllop i sommar och undrar på kläder. Jag kommer ha en klänning som går i grå/lila med svart mönster nertill. Nu till frågan: Ska mannen ha vit skjorta och en färg på slipsen eller funkar både färg på skjorta och slips?

ღ ♥ ღ Edit 080519, Harry 100407 ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden Vilken färg på skjorta på bröllop som gäst?
  • fruis

Lila skjorta med grå slips eller tvärtom?

Vi brukar matcha antingen skjortfärgen eller slipsfärgen med min klänning när vi går på bröllop.

• KEL08

Kavaj är det.

Om man matchar skjortfärgen vilken färg på slips då?

• Anova

Alla färger utom vit slips skulle fungera som slipsfärg.
    Är det ett förmiddagsbröllop är det mer okej att ha lite mer färgglatt, än om det är ett strikt eftermiddagsbröllop i kyrkan. Vit skjorta fungerar alltid, försök då fånga upp färgerna i din klänning i slipsens färg (grå slips är dock lite tråkigt).

• KEL08
    Anova skrev 2010-06-19 13:13:16 följande:
    Alla färger utom vit slips skulle fungera som slipsfärg.
    Är det ett förmiddagsbröllop är det mer okej att ha lite mer färgglatt, än om det är ett strikt eftermiddagsbröllop i kyrkan. Vit skjorta fungerar alltid, försök då fånga upp färgerna i din klänning i slipsens färg (grå slips är dock lite tråkigt).
    Eftermiddagsbröllop, kl 16. Riktigt strikt är det inte vad jag vet.
    Tänkte om sambon har nån lilaaktig skjorta och svart slips?
  • Anova
    KEL08 skrev 2010-06-19 13:18:37 följande:
    Eftermiddagsbröllop, kl 16. Riktigt strikt är det inte vad jag vet.
    Tänkte om sambon har nån lilaaktig skjorta och svart slips?
    Du känner dem du ska till, är de väldigt otraditionella så är det kanske mer friare. Men generellt är det mer strikt klädsel vid eftermiddagsbröllop.
    Det du beskriver fungerar absolut, om din partner har svart kavaj.
  • KEL08
    Anova skrev 2010-06-19 13:25:06 följande:
    Du känner dem du ska till, är de väldigt otraditionella så är det kanske mer friare. Men generellt är det mer strikt klädsel vid eftermiddagsbröllop.
    Det du beskriver fungerar absolut, om din partner har svart kavaj.
    Det är mer friare. Sambon kommer ha svart kostym.
  • Anova

Det blir nog bra då. Ha det trevligt på bröllopet.

• KEL08
    Anova skrev 2010-06-19 13:33:10 följande:
    Det blir nog bra då. Ha det trevligt på bröllopet.
    Tack tips!
  • Lena
    KEL08 skrev 2010-06-19 13:08:25 följande:
    Kavaj är det.

Om man matchar skjortfärgen vilken färg på slips då?
    Jag hade valt lila skjorta och grå slips.
  • KEL08
    Lena skrev 2010-06-19 14:46:21 följande:
    Jag hade valt lila skjorta och grå slips.
    Ok, hm får ta med mig klänningen och åka och kolla.
  • Gorban

Vill man vara traditionell så är det alltid vit skjorta till mörk kostym som gäller vid festligare tillfällen. Svart slips känns väldigt begravningsaktigt på ett bröllop. Jag hade valt vit skjorta och en vacker slips från Kenzo som matchar min frus klänning.

• Gorban
    Gorban skrev 2010-06-20 12:38:28 följande:
    Vill man vara traditionell så är det alltid vit skjorta till mörk kostym som gäller vid festligare tillfällen. Svart slips känns väldigt begravningsaktigt på ett bröllop. Jag hade valt vit skjorta och en vacker slips från Kenzo som matchar min frus klänning.
    Här är lite slipsar från Kenzo. Jag gillar speciellt de ljusa lila, rosa och blå färgerna med blomstermönster.

http://www.tiedeals.com/kenzo/kenzo.htm
  • Miss Cee

Bröllop är så högtidligt tillfälle att det bara är vit skjorta som gäller. Slips funkar allt utom helsvart eller helvit, vilket båda är begravningsslipsar.

• KEL08
    Miss Cee skrev 2010-06-21 00:42:52 följande:
    Bröllop är så högtidligt tillfälle att det bara är vit skjorta som gäller. Slips funkar allt utom helsvart eller helvit, vilket båda är begravningsslipsar.
    Så jag är helt ute och cyklar då som vill ha färgad skjorta?
  • Miss Cee
    KEL08 skrev 2010-06-21 12:57:05 följande:
    Så jag är helt ute och cyklar då som vill ha färgad skjorta?
    Nja vi kan väl säga såhär:
    Om karln vill vara korrekt klädd enligt all vett och etikett så är det utan tvekan en vit långärmad skjorta som gäller när det finns en klädkod.
    Om ni däremot känner brudparet som ett lättsamt par som inte är stenhårda med etikettgrejer och liknande, och han känner att han gärna vill ha en färgad skjorta så kör på det, speciellt när det är den lägsta klädkoden det handlar om. Men isf skulle jag rekomendera en skjorta i någon pastellfärg, inte en stark färg, för det blir ännu mer nedklätt.

Enkelt sagt så ju mer färg han har på skjortan desto mer vardagsklädsel blir det.

Men det är inte ovanligt att folk HAR färgade skjortor på bröllop, speciellt inte när det är kavaj. Men det är inte helt korrekt om man ska vara noga. Och jag är en mycket strikt etikett-tant ;)
  • kjhgf

Syns eposten när man svarar som gäst?

Svar på tråden Vilken färg på skjorta på bröllop som gäst?