Gå 10 km eller springa 5?
Vad ger mest, att gå 10km (tar 1,5-2h) eller att springa/gå snabbt 5km (tar strax över 30 min)?
- Konditionsmässigt?
- Kalorimässigt?
Vad ger mest, att gå 10km (tar 1,5-2h) eller att springa/gå snabbt 5km (tar strax över 30 min)?
- Konditionsmässigt?
- Kalorimässigt?
Konditionsmässigt - absolut springa. Men då hade jag nog satsat på att försöka springa lite längre, men i långsammare takt.
Kalorimässigt - handlar om hur mycket syre man förbränner. Svårt att säga i detta fall. UNDER träningen så absolut att gå (eftersom du håller på så mycket längre), men med efterförbränning är jag inte säker. Skulle nog chansa på att promenera i rask takt i 1,5 h kräver mer än joggning i 30 min, men är som sagt inte säker.
Jobbet betalar anmälningsavgiften för Blodomloppet. Förra året sprang (mja, blandade att gå fort och att springa) jag 5km och hade tänkt göra det iår också. Nu var det några som började prata om att gå 10km istället och jag började fundera.
Kondition: spring!
Kalori: Spring! Du fortsätter att förbränna kalorier även efter att du stannat, till skillnad mot det långa promenaden...
Kör varannan dag spring varannan gå :) då varieras ju träningen och kroppen får ut mer av den ;D