• MorAnna79

Hård i magen

Jag har en son som är 8 veckor idaf. Han var stor när han föddes vilket medförde att han fick tillägg var 4:timma. Nu får han bara ersättning på kvällen dfå han ska sova. Problemet är att han är hård i magen. Han äter babysemp 1. Vi får hjälpa honom att bajsa var 3:e dag genom att ta febertermometern. Då bajsar han och det första är hårt sen blir det lösare. Man märker att hag behöver bajsa för han är inte nöjd, far ommkring när man ammar osv. Har ni några tips? Ska på 2 mån kontroll ppå mån så jag kan ju höra då med.

• Svar på tråden Hård i magen
  • Busemma

Köp laktolos på apoteket till honom.

• Winterfresh

Blanda i ½ tsk matolja eller kallpressad olivolja i ersättningen så ska du se att det ger susen. Billigare än laktulos och har ungefär samma verkan...

• sophiekall

Vilken ersättning har ni? Lemolac är ju bra om de är tröga i magen och sedan håller jag med föregående talare att en msk olja i ersättningen fungerar ofta bra, en del tar messmör istället.

Hoppas att det blir bättre snart!

• nana82

Prova rapsolja i ersättningen, tips från en vännina som födde tidigare en BF.
    Dom kör med det på BB sa hon, har funkat jättebra med min dotter.

• mupparsmupp

vi ger bara ersäätning till våran 6 veckrs bebis och gjort det sen han var 3 veckor. han blev också hård i magen.
    vi häller i 1 tsk rapsolja i varje flaska och då går det bra :)

• Isnogood

Kan även prova att ha i lite messmör i ersättningen, har en väldigt lösande verkan

(min son hade samma problem när han flaskmatades o detta tips fick jag av barnmorskan då)

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • majka79

hade samma problem med min pojk och vi bytte till NAN. Belv ju inte helt bra men mycket bättre!

• sarsparis

Testa att byta märke på ersättningen, min son blev stenhård i magen av nan och vi fick ge microlax, bytte till semper och efter det blev magen i fin form.

• JingJing
    mupparsmupp skrev 2010-06-24 17:16:33 följande:
    vi ger bara ersäätning till våran 6 veckrs bebis och gjort det sen han var 3 veckor. han blev också hård i magen.
    vi häller i 1 tsk rapsolja i varje flaska och då går det bra :)
    Så man kan ge bebisar på 4-5 veckor 1tsk rapsolja?  bara att hälla i nappflaskan då det är dags att mata honom? Vid varje gång han skall äta eller 1 gång om dagen?
  • sophiekall
    JingJing skrev 2010-07-18 17:17:57 följande:
    Så man kan ge bebisar på 4-5 veckor 1tsk rapsolja?  bara att hälla i nappflaskan då det är dags att mata honom? Vid varje gång han skall äta eller 1 gång om dagen?
    ja, det ska inte vara någon fara, det var min bvc-tant som tipsade mig om detta! Du märker själv hur mkt och hur ofta du behöver ha i olja, men jag droppade i några droppar så gott som varje gång min son skulle äta.
  • xXMaLoXx
    JingJing skrev 2010-07-18 17:17:57 följande:
    Ja jag hade hellre gett olja än messmör till en sådan liten. Vi har kört med olja här hemma och det har funkat finemang. Det "smörjer" tarmarna och det blir lättare att bajsa, även om det inte alltid lyckas lösa upp bajset.
  • Zenobia

Min tjej vart också hård av semper, så här körde vi hälften semper och hälften nan och det funkade bra. Sen hade vi matolja ibland.

Sen finns det sempers bifudus ersättning (tror den heter så) på apoteket mot hård mage och den gav vi våran tjej en gång om dan. Byte ut den vanliga sempers målet mot bifudus då.

Svar på tråden Hård i magen