Anonym (ensam) skrev 2010-06-20 18:00:54 följande:
Hur förklarar du alla människor som tycker att det är ett underbart ställe och som tycker att det de upplevde där var det bästa de gått igenom då?
Det är trots allt en bok du talar om, där man inte vet vad som är fiktivt och vad som är verklighet. Och den enes sanning behöver inte vara den andres. Vad jag har förstått så har alla terapeuter där utbildning. Uppskattar att du försöker varna mig men ibland får man ju försöka vara lite nyanserad och inte tro på allt man läser.
Jag vet inte vilka de "alla människorna" är som du hänvisar till.
Om du inte tror på Anette Nyman (du har ju inte ens läst boken, hur kan du då avfärda den?) är det är bara att gå in på deras hemsida och läsa om de 11 "terapeuter" som presenteras där. Det är bara EN av dem som jobbat som sjuksköterska i psykiatrin innan hon blev förtidspensionerad, de andra har ingen som helt psykologisk eller terapeutisk utbildning. Däremot har de alla varit på Mullingstorp och sen plötsligt blivit "terapeuter" och ledare där. Den "utbildning" några av dem hänvisar till är RISK, som är en "utbildning" utan någon som helst vetenskaplig grund knuten till OSHO-sekten. Vet du vem/vad Osho var? Om ytterligare en av "terapeuterna" står det att hon jobbat på Telia sen 1996 men har "bakgrund som biträdande psykolog". Låter skumt, men även om hon nu är utbildad psykolog har du bara 2 av 11, varav en förtidspensinerad, som har någon som helst utbildning inom människovårdande yrken över huvudtaget.
Jag är inte någon person som "tror på allt jag läser". Jag har själv jobbat inom psykiatrin och som socialarbetare i rätt många år och själv gått i både konventionell terapi och alla möjliga "alternativa" terapier i åratal. Jag har också en "alternativ" terapeututbildning. Dessutom har jag intresserat mig för sekteristiska grupper gjort en hel del research på det området.
Det är klart man måste testa själv och bilda sig en egen uppfattning, så jag tänker inte försöka övertyga dig mer, men läs åtmistone boken.