• Anonym (ensam)

Nån som har erfarenhet av Mullingstorp?

Jag lider av nedstämdhet och en känsla av isolering och ensamhet. Inte av självhat eller något annat destruktivt men jag är olycklig.

Till saken hör att jag är ensam gravid och har ingen nära familj eller vänner och jag är livrädd för vad för negativt jag kommer att överföra till mitt barn som ska komma i september. Jag vill åka till Mullingstorp och ta tag i mina demoner en gång för alla för att kunna förändra mitt liv, och hoppas att någon här har varit där eller gjort något liknande och kan berätta om det. Klarar man att gå igenom en sån pärs när man är gravid?

Jag kan inte leva såhär och får panik över tanken att bli en dålig mamma som bara har mig själv och min ensamhet att erbjuda mitt barn, hjälp!

• Svar på tråden Nån som har erfarenhet av Mullingstorp?
  • Shasti

Akta dig för Mullingstorp. Läs denhär boken först av en tjej som både gick där och sen själv blev "terapeut" där och jobbade där i ett antal år:

http://www.anettenyman.se/

• Anonym (ensam)

Jo jag har läst om den där boken, men är inte speciellt orolig. Det finns så många som vittnar om motsatsen och jag ville höra från någon som varit där nyligen personligen. Vet inte om jag hade vågat bli behandlad av Bengt Stern himself dock, han verkar ha varit en rätt kontroversiell man man men vad jag har hört har metoderna förändrats sedan hans tid. 

• Shasti

Inget illa ment, men skyll dig själv isåfall. Det är ett riktigt otäckt ställe. Boken är nyligen utkommen och handlar om "nutid". Den som fortfarande driver det hela och är boss där är fortfarande Bengt Sterns föredetta fru som också beskrivs i boken. Är den NÅGON av "terapeuterna" som jobbar där som har någon som helst riktig utbildning, så skulle jag bli förvånad.

• Anonym (ensam)

Hur förklarar du alla människor som tycker att det är ett underbart ställe och som tycker att det de upplevde där var det bästa de gått igenom då? 
    Det är trots allt en bok du talar om, där man inte vet vad som är fiktivt och vad som är verklighet. Och den enes sanning behöver inte vara den andres. Vad jag har förstått så har alla terapeuter där utbildning. Uppskattar att du försöker varna mig men ibland får man ju försöka vara lite nyanserad och inte tro på allt man läser.

• Shasti
    Anonym (ensam) skrev 2010-06-20 18:00:54 följande:
    Hur förklarar du alla människor som tycker att det är ett underbart ställe och som tycker att det de upplevde där var det bästa de gått igenom då? 
    Det är trots allt en bok du talar om, där man inte vet vad som är fiktivt och vad som är verklighet. Och den enes sanning behöver inte vara den andres. Vad jag har förstått så har alla terapeuter där utbildning. Uppskattar att du försöker varna mig men ibland får man ju försöka vara lite nyanserad och inte tro på allt man läser.
    Jag vet inte vilka de "alla människorna" är som du hänvisar till.

Om du inte tror på Anette Nyman (du har ju inte ens läst boken, hur kan du då avfärda den?) är det är bara att gå in på deras hemsida och läsa om de 11 "terapeuter" som presenteras där. Det är bara EN av dem som jobbat som sjuksköterska i psykiatrin innan hon blev förtidspensionerad, de andra har ingen som helt psykologisk eller terapeutisk utbildning. Däremot har de alla varit på Mullingstorp och sen plötsligt blivit "terapeuter" och ledare där. Den "utbildning" några av dem hänvisar till är RISK, som är en "utbildning" utan någon som helst vetenskaplig grund knuten till OSHO-sekten. Vet du vem/vad Osho var? Om ytterligare en av "terapeuterna" står det att hon jobbat på Telia sen 1996 men har "bakgrund som biträdande psykolog". Låter skumt, men även om hon nu är utbildad psykolog har du bara 2 av 11, varav en förtidspensinerad, som har någon som helst utbildning inom människovårdande yrken över huvudtaget.

Jag är inte någon person som "tror på allt jag läser". Jag har själv jobbat inom psykiatrin och som socialarbetare i rätt många år och själv gått i både konventionell terapi och alla möjliga "alternativa" terapier i åratal. Jag har också en "alternativ" terapeututbildning. Dessutom har jag intresserat mig för sekteristiska grupper gjort en hel del research på det området.

Det är klart man måste testa själv och bilda sig en egen uppfattning, så jag tänker inte försöka övertyga dig mer, men läs åtmistone boken.
  • Anonym (ensam)

Om man googlar på Mulingstorp så hittar man en hel del som varit där och verkligen känner att de blivit hjälpta av sin vistelse. De har ju en del referenser på sin hemsida också. Men jag håller med, de verkar inte ha någon vidare vetenskaplig psykologutbildning i grunden, det är sant. Men jag är ändå inte så rädd för det, har gått hos många legitimerade terapeuter och inte kommit så långt på det så jag tycker inte jag har så mycket att förlora.

Problemet med den där boken är att det inte är en faktabok, såvitt jag vet kan allt vara fiktivt. Och samtliga jag har läst som uttalat sig negativt om Mullingstorp har inte varit där, de har bara "hört" saker. Men men, enda sättet att ta reda på hur det förhåller sig är väl att själv åka dit antar jag! Jag är nästan 40 år och har lyckats, trots år av sökande,  hålla mig borta från sekter så jag är inte så rädd för att bli snärjd om det är det de håller på med. Surt med pengarna bara.

• Shasti

Ja... lycka till hur som helst, men försök behålla ett "kritiskt granskande öga" och var rädd om dig. Man är väldigt sårbar när man är gravid också, en massa hormoner kommer i omlopp osv. Sen är man väldigt sårbar också om man saknar nätverk, som du. Man vill så gärna hitta ett ställe med folk som bryr sig om en, med närhet, kärlek och stöd, och då fastnar man väldigt lätt i sådana grupper. Problemet är bara att den "kärlek" och "stöd" man får inte är äkta, den "terapi" som bedrivs kan delvis ha positiva resultat men kan också vara mycket skadlig eftersom de ofta inte vet vad de sysslar med, och när man till slut kommer på det har man skaffat sig mer problem än vad man hade från början istället för att verkligen bli bättre. Jag vet vad jag talar om, har själv varit en sökande människa som mått dåligt i många år och deltagit i drösvis med liknande sammanhang som Mullingstorp.

Men lycka till!

• sirisdotter

Ts -  åkte du till Mullingstorp?   Har precis läst Nymans bok.  

• Anonym (ensam)
    sirisdotter skrev 2013-02-10 14:48:45 följande:
    Ts -  åkte du till Mullingstorp?   Har precis läst Nymans bok.  

Märkligt, förstod inte ens att det var jag som var TS förrän jag läste ordentligt.
    Nej jag gjorde aldrig det, behövde inte. Fått en underbar son och gått i KBT som gett mig hemskt mycket. Dessutom studerar jag psykologi på universitet nu och tänker att Shasti kanske faktiskt hade en poäng med att varna för att terapeuterna inte har någon utbildning där på Mullingstorp.

Var boken bra?  
  • sirisdotter
    Anonym (ensam) skrev 2013-02-10 21:51:06 följande:

Märkligt, förstod inte ens att det var jag som var TS förrän jag läste ordentligt.
    Nej jag gjorde aldrig det, behövde inte. Fått en underbar son och gått i KBT som gett mig hemskt mycket. Dessutom studerar jag psykologi på universitet nu och tänker att Shasti kanske faktiskt hade en poäng med att varna för att terapeuterna inte har någon utbildning där på Mullingstorp.

Var boken bra?  
    För mig var den väldigt intressant.  Råkade stöta på Bengt Stern i några sammanhang;  först när han var distriktsläkare i Skärholmen.   Till biblioteket  kom då upprörda  och/eller konfunderade  personer.   De hade sökt hjälp på vårdcentralen för olika åkommor.   Doktorn bad dem läsa Dyer  "Älska dig själv"   och sedan återkomma!

Blev bjuden hem till en kvinna i hyreshusen nära t-baneingången i Skärholmen.   Det bjöds på exotisk mat i riklig mängd och föredrag/samtal med Stern.   Milena Klubb hette  sammanslutningen av kvinnor som bjudit dit läkaren.

Tredje gången var på en helgreteat  på Blidö.   Stern hade med sig någon Helga eller Hulda.  Ham försökte lära  ut det där med chakra.

Såg framför mig denne karismatiske och mycket speciella person när jag läste boken.  För mig var det givande att få inblickar i hur det kunde gå till under och mellan kurserna och hur starkt påverkad Stern var länge av sin sjukdom.  I reklamkatalogen skrev han mer att han hittat fantastiska behandlingar och mådde väldigt bra..   Det kan ju ha gått upp och ner .
Svar på tråden Nån som har erfarenhet av Mullingstorp?