• sirisdotter

Nån som har erfarenhet av Mullingstorp?

Ts -  åkte du till Mullingstorp?   Har precis läst Nymans bok.  

• sirisdotter
    Anonym (ensam) skrev 2013-02-10 21:51:06 följande:

Märkligt, förstod inte ens att det var jag som var TS förrän jag läste ordentligt.
    Nej jag gjorde aldrig det, behövde inte. Fått en underbar son och gått i KBT som gett mig hemskt mycket. Dessutom studerar jag psykologi på universitet nu och tänker att Shasti kanske faktiskt hade en poäng med att varna för att terapeuterna inte har någon utbildning där på Mullingstorp.

Var boken bra?  
    För mig var den väldigt intressant.  Råkade stöta på Bengt Stern i några sammanhang;  först när han var distriktsläkare i Skärholmen.   Till biblioteket  kom då upprörda  och/eller konfunderade  personer.   De hade sökt hjälp på vårdcentralen för olika åkommor.   Doktorn bad dem läsa Dyer  "Älska dig själv"   och sedan återkomma!

Blev bjuden hem till en kvinna i hyreshusen nära t-baneingången i Skärholmen.   Det bjöds på exotisk mat i riklig mängd och föredrag/samtal med Stern.   Milena Klubb hette  sammanslutningen av kvinnor som bjudit dit läkaren.

Tredje gången var på en helgreteat  på Blidö.   Stern hade med sig någon Helga eller Hulda.  Ham försökte lära  ut det där med chakra.

Såg framför mig denne karismatiske och mycket speciella person när jag läste boken.  För mig var det givande att få inblickar i hur det kunde gå till under och mellan kurserna och hur starkt påverkad Stern var länge av sin sjukdom.  I reklamkatalogen skrev han mer att han hittat fantastiska behandlingar och mådde väldigt bra..   Det kan ju ha gått upp och ner .
  • sirisdotter
    Anonym (ensam) skrev 2013-02-10 23:31:09 följande:
    Eller nja... När jag läste detta bestämde jag mig för att det nog inte är min grej ändå:
    www.fri-sverige.se/sida237.htm
    Tack för länken.   Där fanns inga nyheter för mig som läst   Mullingstorps broschyr och  hemsida och Nymans bok.    Tja,  lite förvrängd info  verkar det som om Fri sprider.  Och  2010  (?)   har  Sterns änka   Viktoria (ja,  de gifte sig  mot slutet av Sterns liv)   och hans barn  som (som alla ärvde Bengt   S.)  sålt   Mullingstorp.   Nya ägare lär driva kurskonceptet nu.
  • sirisdotter
    Anonym (ensam) skrev 2013-02-11 15:00:16 följande:

Tack, ja han är en fröjd :).

Jag vet inte hur det är med sanningshalten egentligen, blev bara väldigt osugen när jag hörde om det där med offentliga kränkningar och sånt, dessutom hatar jag frigörande dans och annat teatraliskt där man verkligen ska leva ut allt så ja, man kanske kan fråga sig vad jag skulle där och göra alls. Men att hitta sitt inre och lära sig om ledarskap lät lockande nog. Nöjer mig med att gå den långa vägen i stället dock! Tack för info.
    Trodde Stern och Mullingstorp främst var kända för födelse-  och begravningsövningarna.   Vad hade du föreställt dig?  

Det är väl för  att övningarna är så fysiska som hiv-test krävs -  att  kursdeltagarna smittas  via blod,  saliv  etc bör väl undvikas.
  • sirisdotter
    Lenno skrev 2013-02-26 22:50:51 följande:
    Jaha, Mullingstorp? Intressant....

Tycks vara nån slags variant av Baravara och Osho risk i Danmark, dvs ett Osho terapicenter. Alltså fd Bhagwaanrörelsen.
    På Mullingstorp finns läkare men ingen tycks vara psykiatriker. Förstår inte vad det ska vara bra för, med läkare...? Kanske för att ge verksamheten högre status. Men det finns läkare som är sektmedlemmar också.....
    Kanske mer vetenskap på Mullingstorp än på Baravara (?) som blandas med Oshos nyandliga idéer.
    Oshorörelsen anses vara en av världens farligaste sekter. Man kan läsa om Osho bla på Wikipedia.

Finns lite skrivet på Flaschback också: www.flashback.org/t663257p4
    Knutsson  ( f d jeansfabrikören/jeanssäljaren med Gul-och-Blå   i passagen vid Stureplan,  far till Fipippa  K)  var först på kurs(er?)  på Mullingstorp innan han startade Baravara.   Tror han utbildade sig på Osho-centret i Danmark också -  och därefter bytte förnamn.  Undrar om inte  Stern skulle vända sig i sin grav -  han var först -  Baravara är snarare en variant av Mullingstorp...

Bengt Stern skickade sina adepter,  de han satsade på  och ville ha som medarbetare,   till Osho-utbildning i Danmark,  det framgår av Annette Nymans bok Terapeuten.  

Stern som skapade Mullingstorp kring sitt barndomshem  var allmänläkare (med ett antal år bakom sig på vårdcentral).   Ser du något fel med det??   Är man diskvalificerad om man är läkare i dina ögon?

Dagens Mullingstorp vet jag ingenting om.   Eftersom vissa övningar lär vara väldigt fysiska skadar det inte att läkare finns till hands.

Psykiatriker sitter man väl och pratar med i all evinnerlighet.   Till MUllingstorp sökte  sig nog de som inte blir hjälpa av att "konversera".
Svar på tråden Nån som har erfarenhet av Mullingstorp?