• MissGoodie

Ni som kan; träna armar?

Jag har upptäckt att jag har jordens gäddhäng och undrar nu hur jag bäst tränar mina armar (hemma).
    Det jag vill uppnå är inte muskler, utan helt  enkelt att få smalare, slankare armar.

Jag har läst att för att få "långa" muskler (dvs inte bulliga armar) ska man träna många ggr med lätta vikter, men min man säger att man ska träna tungt och inte lika många repetioner. Enligt honom är det de lätta, många övningarna man får "bulliga" armar av.

Jag kan ingenting, så jag vill gärna höra från er här på familjeliv (får alltid svar på mina frågor här, haha)

Tack! :)

• Svar på tråden Ni som kan; träna armar?
  • BettanB

Jag tänker nog som du; många repetiotioner, men lite lättare vikter. Jag kör mycket BodyPump och tycker att man får ruskigt fina muskler av det (långa ,uthålliga, och smidiga). Där är det lätta vikter och ruskigt många repetitioner som gäller

Sorg i BettanMansion.
  • Kary

Det där är en myt. Som tjej har man väldigt svårt att få bulliga armar så man ska träna på med så tunga vikter man orkar.

• MissGoodie

Oj, jobbigt. En mot en ;)

Jag försöker leta på typ träningsforum eller vad det är, men hittar inte mer informativ info där...

• Tanna

Att få stora muskler krävs många års träning ! Så träna tex med hantlar hemma, 12 x 3. Det ska kännas, sista gångerna ska vara tunga. ( Billigt alternativ på hantlar, ta typ en cola flaska på 1,5 l och fyll med vatten, till en början iaf, sen blir den för lätt) Men att punktförbränna fett går inte, så satsa gärna lite på extra motion.

( har en syster som jobbat på gym....)

• BettanB

Kary: Inte svårt alls; jag har en benägenhet att få "bulliga" muskler, men det har blivit bättre med BodyPump och väldigt mycket stretch. Så personligen får jag väl tro på den gamla myten, det har funkat för mig.

Sorg i BettanMansion.
  • pennanjenna

jag har oxo en benägenhet att få bulliga muskler. tror mer på att köra lätta, många repetitoner. annars är simning jättebra för att få slanka muskler (om man nu inte tränar på elitnivå). då tränar man ju även hela kroppen och får bra kondis. :)

• MissGoodie

Åååhh, jag vet inte om jag ska köra med lätta (och många ggr) vikter eller med tyngre och lite färre repetitioner...
    Men det jag vet är att jag ska börja träna, vet tom två övningar jag ska göra och sen simma på det. Då borde armarna bli liite fastare (slankare och smalare förhoppningsvis) iaf...

Tanna - Bra tips med colaflaskor, förresten :) Fast som tur är så äger jag ett par hantlar nånstans, men har ingen aning om vad de väger. De är blå iaf, haha... Men det lär väl stå på dem, misstänker jag...

Tack för era svar iaf! :)

• Rigmor Mortis

Är det gäddhäng du vill bli av med ska du träna triceps, t.ex. genom att göra dips eller smala armhävningar (med händerna tätare ihop än vid vanliga armhävningar). Då arbetar du med din egen vikt, så slipper du tänka på huruvida du ska använda lätta eller tunga vikter

• Tanna

Jo, tänkt att när man tränar armar, så måste du träna både framsidan och baksidan. Annars finns det risk för skador och snedbelastning.

Svar på tråden Ni som kan; träna armar?