• MatildaAn

Uppskattar hjälp ang semstertillägg/semesterersättning

Jag skulle uppskatta lite hjälp.

jag undrar vad det är för skillnad på semestertillägg och semesterersättning? eller är det samma sak?

På min senaste lönespec står det att jag fick ca 3200kr i semestertillägg.
    Ska jag få ytterligare semesterersättning sen?

För 3200kr är väldigt lite om det är semesterersättning. Jag har en lön på ca 19 000 i månaden...och 12% på detta * 12 är inte 3200.

Jag ska ta ut 25dagars semester denna sommaren.

Tusen tusen tack flr hjälpen!

• Svar på tråden Uppskattar hjälp ang semstertillägg/semesterersättning
  • Tecken

Vilken typ av anställning har du? Är du timanställd får du semesterersättning om ca 12%, är du t ex tillsvidareanställd får du istället semesterdagstillägg om ca 0.6% per semesterdag.

Svaret på din fråga är alltså: Nej, det är inte samma sak.

• tuzzla

Tjänstemän behåller sin månadslön när dom har semester och får UTÖVER den ett semestertillägg per dag dom tar ut.

Arbetare får semesterlön (om ca 12%) ISTÄLLET för lön när dom har semester... 

• MatildaAn
    Tecken skrev 2010-06-20 13:38:28 följande:
    Vilken typ av anställning har du? Är du timanställd får du semesterersättning om ca 12%, är du t ex tillsvidareanställd får du istället semesterdagstillägg om ca 0.6% per semesterdag.

Svaret på din fråga är alltså: Nej, det är inte samma sak.
    Jag är fastanställd tillsvidare....
  • MatildaAn
    tuzzla skrev 2010-06-20 13:52:59 följande:
    Tjänstemän behåller sin månadslön när dom har semester och får UTÖVER den ett semestertillägg per dag dom tar ut.

Arbetare får semesterlön (om ca 12%) ISTÄLLET för lön när dom har semester... 
    Tack för svar.

Så på min semester (jag har semester från nästa måndag till 2/8) Alltså 25dagar. Får jag då en lön som är 12% av min årsinkomst? och inte min vanliga som är på ca 20000 (innan skatt)... Hur mycket pengar får jag då?
  • Gladskit
    MatildaAn skrev 2010-06-20 14:49:33 följande:
    Tack för svar.

Så på min semester (jag har semester från nästa måndag till 2/8) Alltså 25dagar. Får jag då en lön som är 12% av min årsinkomst? och inte min vanliga som är på ca 20000 (innan skatt)... Hur mycket pengar får jag då?
    Nej det kan man inte heller säga riktigt. Dina 12% är inbakade i det faktum att du behåller din månadslön fastän du är ledig. Om du är anställd enligt de vanligaste kollektivavtalen så har du ett semestertillägg på 0,8% av din lön. Alltså får du din månadslön x 0.8% för varje semesterdag du tar ut. På tex. 20000kr blir det 160kr per semesterdag.
  • tuzzla
    Gladskit skrev 2010-06-20 22:40:28 följande:
    Nej det kan man inte heller säga riktigt. Dina 12% är inbakade i det faktum att du behåller din månadslön fastän du är ledig. Om du är anställd enligt de vanligaste kollektivavtalen så har du ett semestertillägg på 0,8% av din lön. Alltså får du din månadslön x 0.8% för varje semesterdag du tar ut. På tex. 20000kr blir det 160kr per semesterdag.
    precis så! månadslönen som vanligt OCH ett semestertillägg på 0,8% per dag

Månadslön 20 000:-
    160x25=4 000:-
    Summa ca 24 000 före skatt (fast nu har du ju två dagars semester i augusti och resten i juli, så det kommer väl mest troligt att bli uppdelat på två löneutbetalningar...) 
  • Stormorsan
    tuzzla skrev 2010-06-21 11:16:20 följande:
    precis så! månadslönen som vanligt OCH ett semestertillägg på 0,8% per dag

Månadslön 20 000:-
    160x25=4 000:-
    Summa ca 24 000 före skatt (fast nu har du ju två dagars semester i augusti och resten i juli, så det kommer väl mest troligt att bli uppdelat på två löneutbetalningar...) 
    Det korrekta är att man får 4,6 % av månadslönen i semesterlön per uttagen semesterdag
    och 0,8 % av månadslönen i semesterlönetillägg per uttagen semesterdag. (Tjänsteman)

DVS totalt 5,4 %

Med en månadslön på 20 000 kr och 20 uttagna semesterdagar = 21 600 kr varav 18.400 kr är semesterlön och 3 200 är semesterlönetillägg.

Även om du tar 25 dagar så fördelar de sig nog över två månadslöner eftersom det sällan infaller 25 arbetdagar på en kalendermånad.
  • tuzzla
    Stormorsan skrev 2010-06-21 12:45:47 följande:
    Det korrekta är att man får 4,6 % av månadslönen i semesterlön per uttagen semesterdag
    och 0,8 % av månadslönen i semesterlönetillägg per uttagen semesterdag. (Tjänsteman)

DVS totalt 5,4 %

Med en månadslön på 20 000 kr och 20 uttagna semesterdagar = 21 600 kr varav 18.400 kr är semesterlön och 3 200 är semesterlönetillägg.

Även om du tar 25 dagar så fördelar de sig nog över två månadslöner eftersom det sällan infaller 25 arbetdagar på en kalendermånad.
    ahh, just ja! Var ett tag sedan jag jobbade med tjänstemannalöner... hade helt glömt den biten! 
Svar på tråden Uppskattar hjälp ang semstertillägg/semesterersättning