Är det vanligt att en 4 dagar gammal bebis har klet i ögonen?
Sonen har så mycket gult klet, i speciellt ett öga. Brukar dom ha så, eftersom dom sover så mycket, eller kan det vara något annat?
Sonen har så mycket gult klet, i speciellt ett öga. Brukar dom ha så, eftersom dom sover så mycket, eller kan det vara något annat?
Det kan vara något annat, så om det inte går över bör du kontakta BVC och fråga.
Båda mina barn hade det så redan vid 2-3 dagar..min BM sa att det kan hända då tårkanalerna är rätt trånga.. De utvidgar sig av sig själva efter ett tag.. Ta en ren tvättlapp eller en bommulstuss med lite vatten och torka rent..
Kolla med BVC för säkerhets skull om du är orolig..
Våran son hade gult klet i ganska precis en månad. På bvc sa dom precis vad princess sa, att tårkanalen inte är helt färdig och trång. Vi rengjorde morgon och kväll med varmt vatten med en bomullstuss....en sån som man tar bort smink med.
Bm sa att dom kan vara så upp till två månader.
Prata med bvc om du känner dig osäker!
Vår tös är 6 månader och har fortfarande klet i ögonen emellanåt, och rätt mycket också. Det är trånga tårkanaler, och så länge inte ögonvitan är röd eller irriterad är det ingen fara och de gör inget åt det.
Som ovan, tvätta med ljummet vatten utifrån och in, och så kan du massera ögonvrån försiktigt ett par gånger om dagen.
På 6-månaderskontrollen sa läkraren att de eventuellt går något åt det efter 8 månader, då kan de söva henne och gå in och öppna upp.
Vår son hade så i nästan 1 år, han hade trånga tårkanaler. Vi fick använda ljummet vatten på en mjuk tuss & torka flera gånger dagligen. (bomull fungerar, men det finns andra bättre tussar att köpa på apoteket, minns bara inte vad dom heter)
Tack för svar!
Tänkte prata med bvc imon, men det är säkert som ni säger, att det är tårkanalerna som är trånga.
Jag torkar bort med blött mjukt papper flera gånger om dagen.
Ser så jobbigt ut för honom, men jag kan inte se att ögonen är irriterade på annat sätt.
Hej
Min dotter är fem dagar gammal och har också gult kladd i ögonen.
Jag gick till apoteket igår och frågade vad de trodde och de svarade som de ovan har gjort, trånga tårkanaler. De rekomenderade mig ögondroppar. Jag tycker det var bra, jag vill ju inte pilla i ögonen på henne. Hon får en droppe ögonvatten i ögonvrån och så torkar jag lite försiktigt med ljumet vatten runt om.
Vi skall gå till barnmorskan imorgon så jag får fråga närmare då.
Lycka till med ditt alldeles nya lilla underverk.
Detta är hur vanligt som helst. BVC-sköterskan sade att det bara var att ta ljummet vatten på ett mjukt toapapper och ta bort det.
Japp...trånga tårkanaler...hade samma tills för några dagar sedan med dottern 2.5 veckor.man kan även massera lätt under ögat alldeles i vrån. tänk på att när man torkar med ljummet vatten,gör det utifrån och in mot ögat
Så hade vår son också det. Vi fick tipset att köpa fysiologiskt ögonvatten på apoteket som vi sedan använde på bomullstuss för att torka rent. Man ska torka utifrån och in och inte använda samma tuss till båda ögonen.