• Shawshank

Sjukskrivn. för "nedstämdhet"?

Jag är nu i v. 20 och känner att jag inte orkar arbeta en dag till.
    Studerar i vanliga fall men har nu ett sommarjobb inom vården heltid t.o.m. skolstart.
    Anledningen till att jag inte orkar är att jag känner mig otroligt nedstämd och knappt orkar ta mig upp ur sängen på morgonen, bara att ta en dusch är ett enormt projekt.
    Det är en hel del familje"issues" som spelar in, samt att jag varit mer eller mindre låg under hela graviditeten, men nu känner att jag är så pass skör att jag inte gör ett bra jobb längre. Börjar gråta för ingenting, känner mig helt tung i kroppen. Har ingen vilja eller motivation till någonting och blir jag det minsta stressad eller pressad så bara brister allting.
    "Räcker detta" för en sjukskrivning och om det gör det, vart vänder man sig? Husläkare?
    Om det skulle bli beviljat, har jag rätt till någon form av sjukpenning trots att detta bara är ett sommarjobb? Har räknat med den här inkomsten och tror inte jag klarar räkningarna utan den.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Sjukskrivn. för "nedstämdhet"?
  • Philippa

Vid just nedstämdhet anser många läkare att man ska jobba så man inte glider in i en depression...

• Ruggugglan

Även om du skulle bli bevilja sjukskrivning så är det inte alls säkert att du får ersättning från FK.

• CeeJay

Du ska först och främst vända dig till vårdcentralen för att få hjälp, ev med läkarintyg om läkaren anser att din arbetsförmåga är nedsatt.

Sen ska du anmäla dig till FK för att begäran sjukpenning, det är osäkert för alla diagnoser om man har rätt till sjukpenning eller ej. FK bedömmer inte själva sjukdommen utan din arbetsförmåga. Om du har rätt till sjukpenning eller ej är jättesvårt att svara på, dels eftersom vi inte vet hela din historik (om du har någon SGI sedan tidigare, vilken form av anställningsavtal du har nu osv osv osv) och dels för att man nästan aldrig i förväg kan säga ja eller nej till rätten av sjukpenning (det beror på hur din arbetsförmåga ser ut och hur "bra" läkaren beskriver ev nedsatt arbetsförmåga på intyget).

Svar på tråden Sjukskrivn. för "nedstämdhet"?