• Freja89

Havandeskapsförgiftning eller nått på G?

För att försöka korta ner det hela så var jag hos bm i tisdags (15:e) Då var hon lite bekymrad över att jag hade gått upp 5 kg på ca 2 veckor. Hon kollade blodtrycket men jag tror att det var ok för hon sa inget om det iaf, hon kollade även urinen vilket var ok. Men hon ber mig att ringa om jag känner av minsta lilla huvudvärk eller får flimmer för ögonen. Nu idag har jag mått illa i 3 dagar, inte mycket men lite som har kommit och gått.. Har även fått lite förvärkar tror jag, ont i underlivet samt i ryggen som kommer och går... Men även en tung huvudvärk alltså inte så det spränger och gör jätte ont men tung i huvudet, känner mig mig också väldigt varm men har ingen feber på fm så frös jag som en tok ist, vad tror ni det kan vara? Har ringt till förlossningen som skulle ringa upp mig, men dom har inte ringt mig än. Dom borde ju ringa snart det var ca 15-30 min sen jag pratade med dom. Vill ju inte ringa igen, dom har väl fullt upp liksom. Det är ju ändå söndag så...  Kanske får ringa en gång till snart.

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning eller nått på G?
  • Freja89

Kanske skulle säga att jag har väldigt svullna fötter och ben sen ca 1 månad tillbaka..

• Ingiz

Kan ju vara vilket som. Hoppas att det är något på G mer än HF.

Går svullnden i ben och fötter ner efter att du sovit på natten?
    Går det ner på natten är det inte ett tecken på HF utan man blir svullen i slutet av graviditeten. Har du samlat vätska i ansiktet? Ett annat tecken på HF.

Om de inte ringer före 18.30 skulle jag ringa igen bara för att vara säker.

Hoppas allt går bra och att det är förlossning på G!

• Freja89

Jag var in igår kväll och kollade, allt var bra med bebisen men jag hade förhöjt blodtryck samt protein eller vad det är i urinen så jag 'kan' ha hf... Ska kolla igen på tisdag så skulle dom utvärdera då. Och om jag blev sämre så skulle jag komma in igen. Men skönt att den lilla mår bra! 

• Ingiz

Bra att du åkte in och kollade det!

Det finns ju både pre-eklampsi och eklampsi som hf också heter.

Skönt att de har dig under extra koll! Lycka till!

• Fru Sveden

Jag hade liknande i slutet av min förra graviditet. Protein i urinen och förhöjt blodtryck tror jag hade 140/100 eller ännu mer i slutet. Jag åkte in och ut på sjukhuset nästan varje dag dom sista 2 veckorna. Dock bröt den som tur var aldrig ut så även om du har tecken som tyder på att det kan vara HF på G så betyder det inte att du kommer att få det. (Vilket vi får hoppas att du slipper). Bra att du kollade upp det. Det är ju inte direkt något att leka med om man väl får det.

Lycka till Skrattande

• Freja89

Jag var in på söndagen och kollade då vad mitt blt 155/93 1+äggvita och 2+Protein vägde då 87kg. Var sedan in på tisdagen igen då hade blt ändrat sig till 140/97 1+äggvita och +-protein Men vikten var 89.9... Alltså på två dagar, och det var i samma rum på samma våg. =/  Dom kollade med ul så att allt var bra med bebisen vilket det var. Så skrev dom ut blt medicin åt mig som jag nu äter och mår skit av men hopaps att det går över snart då det var jätte mycket biverkningar och det känns som om jag har alla. Haha! Men ska inte till bm fören den 29:e men skulle gärna vilja kolla tidigare om det ser ok ut!

• Ingiz

Skönt att allt var bra med bebisen! Hoppas allt ger med sig för dig. Vila mycket.

Vilken blt-medicin fick du?

Själv äter jag medicin (Viskén) mot högt blt redan före grav. så jag är inskriven på spec.mvc. Jag går på blodflödeskontroller (där det visade sig att jag har en notch och en förträngning på ena sidan till moderkakan), tillväxt UL, BM-besök var 10:e dag och kollas väldigt noga eftersom jag ligger i riskzonen för att utveckla pre-eklampsi (en lindrig form av HF som inte behöver utvecklas till HF) eller eklampsi (HF).

Jag är mest orolig för att värdena på någon kontroll ska vara så dåliga så jag inte får komma hem igen utan bli inlagd.

Vilken vecka är du i?

Hoppas allt går bra för dig!

• Freja89

Har bf om 9 dagar (6/7) så är i vecka 38+4 tror jag det blir =) Trandate heter medicinen jag fått.

Ingiz: Men det är ju skönt iaf att dom följer dig ordentligt, hoppas det inte utvecklar sig yttligare utom håller sig där det är nu!  Ja förstår om du är orolig för det, själv är jag orolig att jag inte ska märka om mitt utvecklas något med tanke på alla biverkningar 'min' medicin har.

(Vanliga biverkningar: huvudvärk, yrsel, trötthet, håglöshet, dimsyn, blodtrycksfall, nästäppa, illamående, kasta vatten!? Mindre vanliga: nedstämdhet, kräkningar, buksmärta, svettningar

Sen var det massa mer men tycker dom här symptomen påminner lite om hf.. Det blir skönt att komma till bm igen på tisdag så man får kolla allt =) Men jag tycker att det känns sjukt att man ska trycka i sig något som det är så jäkla mycket biverkningar av =( Hade mer hoppats på att dom skulle sätta fart på den lilla ;o)

Mycket sällsynt: Darrning (vid behandling av gravida) som jag självklart har fått och går och skakar som ett löv =/

Vilken vecka är du i? =)

• Ingiz
    Freja89 skrev 2010-06-27 21:20:30 följande:

Har bf om 9 dagar (6/7) så är i vecka 38+4 tror jag det blir =) Trandate heter medicinen jag fått.

Ingiz: Men det är ju skönt iaf att dom följer dig ordentligt, hoppas det inte utvecklar sig yttligare utom håller sig där det är nu!  Ja förstår om du är orolig för det, själv är jag orolig att jag inte ska märka om mitt utvecklas något med tanke på alla biverkningar 'min' medicin har.

(Vanliga biverkningar: huvudvärk, yrsel, trötthet, håglöshet, dimsyn, blodtrycksfall, nästäppa, illamående, kasta vatten!? Mindre vanliga: nedstämdhet, kräkningar, buksmärta, svettningar

Sen var det massa mer men tycker dom här symptomen påminner lite om hf.. Det blir skönt att komma till bm igen på tisdag så man får kolla allt =) Men jag tycker att det känns sjukt att man ska trycka i sig något som det är så jäkla mycket biverkningar av =( Hade mer hoppats på att dom skulle sätta fart på den lilla ;o)

Mycket sällsynt: Darrning (vid behandling av gravida) som jag självklart har fått och går och skakar som ett löv =/

Vilken vecka är du i? =)

9 dagara till BF då håller jag alla tummar för att det bara ska gå så smidigt som möjligt.

Underbar medicin det där, har inte ätit den själv men hört om andra som gjort det och det är många som får biverkningar. Läste om biverkningarna till en av mina första blt.tabletter och frågade läkaren hur man kan konstruera en sådan tablett. Svaret blev: Den är till för att din kropp inte ska ta skada inte för att du ska må bra. Jag fick en ny sort - vilket jag kan tänka mig i ditt fall är svårt eftersom det finns få som du kan äta under grav.

Ja, din lilla är ju helt färdig därinne och ligger ju bara och gotta till sig så att säga. Det är ju bra så länge de kan stanna men förstår helt klart att du inte vill gå runt och må dåligt och vara orolig.

Skönt att du har en BM-tid så nära.

Jag är i v 25+6 idag. Hade konstig synrubbning igår (som jag haft innan både under grav. och före) tillsammans med huvudvärk. Ska till en ögonmottagningen idag för att min läkare på spec.mvc vill kolla så att inte mitt höga blodtryck har börjat påverka mina ögon.

Ha en bra dag!
  • Freja89

Det gick väl bra. Blt hade sjukit till 140/85 =) och hade bara 1+ i urinen. Så det går åt rätt håll hoppas jag. Men får tyvärr dras med huvudvärken och darrningarna och hoppas på att det också ger med sig snart. =( Hade även gått ner 1 kg, så hon trodde att det var vätska. Men ska dit varannan dag för att hålla koll så att det inte sticker iväg, så det känns skönt att dom håller det under uppsikt.

• Fru Sveden
    Freja89 skrev 2010-06-30 09:37:03 följande:
    Det gick väl bra. Blt hade sjukit till 140/85 =) och hade bara 1+ i urinen. Så det går åt rätt håll hoppas jag. Men får tyvärr dras med huvudvärken och darrningarna och hoppas på att det också ger med sig snart. =( Hade även gått ner 1 kg, så hon trodde att det var vätska. Men ska dit varannan dag för att hålla koll så att det inte sticker iväg, så det känns skönt att dom håller det under uppsikt.
    Det kände jag med förra graviditeten också. Dom misstänkte att jag kanske ev skulle få hf och hade sten koll på mig. I slutet av graviditeten kunde dom inte ens ta blodprov i armarna längre för jag har bara en ådra som man kan sticka i och den var så svullen att dom inte fick ut något blod alls. Men jag är glad att vi har den sjukvården vi har i Sverige och att det känns som dom tar ens problem på allvar (i alla fall när man är gravid) Glad

Skönt att det såg bättre ut TS. Skrattande
  • Ingiz
    Freja89 skrev 2010-06-30 09:37:03 följande:
    Åh, vad skönt! Ta hand om dig och vila mycket nu.

Ha det bra!
  • Freja89

Tack snälla ni för råd och stöd!  =) 

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning eller nått på G?