• Aniko

Blåmärken efter sprutan = sluta spruta?

Sedan någon dag har jag stort blåmärke på höger sidan av mage efter sprutan (menopur). Det har gjort de senaste gångerna på höger sida och det kom blod. På vänster sida av magen har jag inte haft såna problem. Bör jag bara spruta på vänster sida nu eller ska jag ta på höger sida ändå trots blåmärket?

• Svar på tråden Blåmärken efter sprutan = sluta spruta?
  • Embla82

ta på vänster sida istället, men det är klart att du kan ta även där du har blåmärket. Om du efter att du sprutat trycker en stund med lite papper så brukar risken för blåmärken bli mindre. 

• pippilott

Fortsätt!! vanligt med blåmärken, och blödning...och av andra sprutan, den som kommer dag nr.5, den fick jag rodnad, svullnad + att det började klia... så det är bara att fortsätta!!! Lycka till! Är det inte härligt med sprut-helvetet?Flört

• Amazina

Egentligen ska man helst inte sätta subcutana sprutor i magen utan i låret. Är man väldigt smal kan man riskera en bukhinneblödning...

• Pacolina

Blåmärken är ju blödningar under huden. Kanske har du träffat av något blodkärl när du använt sprutan ? Tror inte det är farligt men du kan ju vara extra noga med att kolla när du sticker så du ser att du inte sticker i något blodkärl.
    Lycka till !

• Gizzmo73

Jag fick lättare blåmärken när det fanns lite luft i sprutan så försök undvika det är mitt tips.
    Annars är det bara att fortsätta, är glad över att det inte varit bikinisäsong samtidigt som jag sprutat....hade fått förklara mig en hel del då Glad

• Aniko

Tack för alla era svar, jag har slutat att spruta för kliniken hann stänga för sommaren innan äggblåsorna blivit tillräckliga stora. Men i augusti blir det väl dags igen...

• Lindreas

Det finns en salva som man kan stryka på om man har lätt att få blåmärken. Har ingen aning om ifall man kan köpa den receptfritt eller vad den kan tänkas heta, men jag brukar få den när jag lämnat blod, en liten klick på plåstret, då slipper i alla fall jag blåmärken. Kanske kan vara värt att fråga om till hösten? :)

Svar på tråden Blåmärken efter sprutan = sluta spruta?