• Anonym

Skilja sig i USA?

Vi har varit bosatta i Sverige de senaste två åren, men innan dess gifta i USA och bosatta där i nästan 20 år (han är amerikansk medborgare). Kan man välja att skilja sig där? Skulle det kunna vara mer fördelaktigt för mig som fru? Vi har stora tillgångar som jag känner att jag ev. skulle förlora om vi skijer oss här... Någon som vet hur det fungerar? Vi har inget äktenskapsförord.

• Svar på tråden Skilja sig i USA?
  • Lilly mama

Det där låter som en fråga för en verkligt bra jurist eller snarare ett flertal bra jurister från de olika länderna och i USA de olika delstaterna (om ni bott i flera eller har egendom i flera stater). En stor skillnad är väl möjligheten till underhåll till exfru som inte finns i Sverige på samma sätt som i USA. Det kan dock vägas upp av olika andra fördelningsprinciper som ger "bättre" resultat i andra ändan.

• Koffie

Det där måste du kolla med jurister, precis som Lilly Mama säger.

En av de vanliga reglerna är att man skiljer sig i det land man har sin hemvist (vilket blir Sverige i ert fall) - och för att få hemvist i ett land brukar man räkna med att man bott där i 6 mån eller mer.

Men - det kan finnas något avtal med USA, som jag inte känner till, och då skulle något annat kunna gälla.
    När det gäller EU vet jag att Sverige står fast vid hemvistkravet - som ju går emot det nya förslaget till skilsmässolagar som ett antal medlemsländer ska börja tillämpa. (Där kan man i princip välja enligt vilken lag man vill skiljas, utan att ens bo i det landet. )

Ja, i USA finns ju underhåll till maka. Fast, om ni inte har skrivit äktenskapsförord har jag svårt att se att ni i Sverige INTE skulle dela på alla tillgångar.
    Skillnaden mot i USA blir då främst att du inte får tillgång till exmakens framtida inkomster, men det var kanske så du menade?

• Lilly mama

Nu är jag verkligen ingen expert på delstatliga rättsordningar i USA, men jag vet att vissa domstolar där har en väldigt vid tolkning avsin egen jurisdiktion (dvs när de anser sig behöriga att döma i mål). Det kan vara så att just tillgångar (som fastigheter eller medel på konton i USA) är tillräckligt. I Sverige har vi t ex s k fastighetsforum, d v s en svensk domstol kan döma i en tvist som rör en fastighet som finns här även om de som är inblandade i tvisten inte bor i Sverige. Så det finns en hel del specialregler även i Sverige och då säkert även i USA.

Jag tror att du i teorin skulle ha rätt till hälften av samtliga tillgångar i er bodelning, om ni inte har äktenskapsförord eller någon annan specialreglering av egendomarna. Problemet kan dock vara att hitta bevisning från Sverige för vilka tillgångar som finns i USA. Det kan vara ett skäl till att ha en process i USA eller i vart fall ha kontakt med en jurist där. Ofta har svenska advokater kontakter över hela världen och kan samarbeta med utländska ombud. Du TS ska därför inte behöva hålla koll på det utan ska kunna lita på att din svenska advokat gör detta. Välj advokat med omsorg bara...

Svar på tråden Skilja sig i USA?