Inlägg från: Tårtsmulan |Visa alla inlägg
  • Tårtsmulan

Min 4 åring kan inte prata alls

Hej! Det låter som du kanske borde byta logoped till en mera aktiv och erfaren?

Min son som fyller tre om en månad är sen i talutveckling (har dock haft en jättespurt senaste månaden och börjat prata hela meningar) och vi har gått hos en logoped ung. var tredje vecka.

Har ni fått utreda följande?
    - Hur ser hans språkförståelse ut? Tex ta instruktionen lägg hunden på vagnen (han har leksaker framför sig och så berättar logopeden vad barnet ska göra och observerar noga om han förstår instruktionerna/tal/språk)

- Hur fungerar hans munmotorik? Har ni varit på besök hos oralmottorisk mottagning? De kan kolla ex. tungband och läppband, läppmotorik, mimik, dvs kontroll av musklerna som styr ansikte och talorgan.

- Vill han kommunicera/prata? Hur gör han för att uttrycka önskningar/behov, tex är törstig och vill ha mjölk att dricka, jag är kissnödig, nej mamma jag vill ha den röda tröjan - inte den blå... Använder han sin kropp/mimik/händer? (Vår grabb har blivit en hejare på sina egenpåhittade tecken) Eller blir han ledsen/frustrerad/arg? Eller försöker han inte få fram sin vilja/önskemål/behov??

- Har han ett konsekvent egenutvecklat språk? Tex sitt egna (samma och återkommande) ord för tex hund, tallrik, boll.... osv

- Är han normalutvecklad i övrigt? Eller är han tex sen motoriskt? Kan han ha drabbats av någon hjärnskada i samband med förlossning/syrebrist/hjärnblödning? Dvs få träffa och utreda tillsammans med en neurolog.

Iochmed att han redan är 4 år fyllda och du skriver att han inte säger mer än mamma och pappa  så är det väl hög tid att verkligen få aktiv hjälp (som gör någon nytta... synbar utveckling) det är ju bara två år kvar till skolstart.

LYCKA TILL!
    4-barnsmamma

-

Svar på tråden Min 4 åring kan inte prata alls