Inlägg från: Magrat |Visa alla inlägg
  • Magrat

När blir kronprinsessan drottning?!

Tusentand skrev 2010-06-21 14:09:59 följande:
    Just det ja, det kom jag på nu. Men om dom alla förolyckas för att tex taket störtar in? Och Prins Daniel överlever för han var på toaletten säger vi?
    Spelar ingen roll. Han är ingift och kan aldrig bli regent.
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Magrat
    lokisse skrev 2010-06-21 14:12:16 följande:
    om jag har tronföljden riktigt i huvet gar da tronen till en av kungens systrar
    Difficile est saturam non scribere
    Nej, när man ändrade så det kunde bli en kvinnlig tronarvinge skar man dessutom av tronföljden från kungens syskon, det är enbart kungens barn (och sedan deras barn) som numera står i successionsordningen.
  • Magrat
    Björnmossa skrev 2010-06-21 14:16:55 följande:
    Så blir det inte eftersom tronen bara kan tillfalla nuvarande kungens ättlingar. Om hela kungahuset dör i en smäll blir vi republik, eller möjligen valkungadöme.
    Måste tydligen uppdatera en extra gång innan jag skriver ett inlägg så jag inte upprepar det någon redan sagt.
  • Magrat
    Björnmossa skrev 2010-06-21 14:16:55 följande:
    Så blir det inte eftersom tronen bara kan tillfalla nuvarande kungens ättlingar. Om hela kungahuset dör i en smäll blir vi republik, eller möjligen valkungadöme.
    I Regerinsformen 5 kapitlet, 4 § står:

4 § Utslocknar konungahuset, utser riksdagen en
    riksföreståndare att fullgöra statschefens uppgifter tills
    vidare. Riksdagen utser samtidigt en vice riksföreståndare.
    Detsamma gäller, om konungen dör eller avgår och tronföljaren
    ännu ej har fyllt aderton år. Lag (1994:1469).

Om detta skulle ske vore det nog rätt konstigt om man inte äntligen tog upp frågan om att avskaffa monarkin...
  • Magrat
    Zixi skrev 2010-06-21 15:11:27 följande:
    Om jag har förstått det rätt så kan kungen inte fällas för några brott i Sverige och det kommer sen inte Viktoria heller när hon tar över makten. Men vad händer om Viktoria mördar kungen? Hinner hon bli ostraffbar eller inte?
    Juli - 2010
    Regeringsformen 5 Kap 7 §:
    "Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare
    kan ej åtalas för sina gärningar som statschef."

Kungen kan alltså inte åtalas, vad han än gör.
    Men en riksföreståndare (vilket då borde vara vem som helst som inte har titieln kung, eller? Viktoria som drottning och kanske även en förmyndare till ett framtida barn) kan inte åtalas för gärningar som statschef, vilket borde innebära att sådant han eller hon gör som privatperson (t.ex. mördar någon) kan leda till åtal.
    Eller finns det någon annan tolkning?
  • Magrat
    Magrat skrev 2010-06-22 09:05:25 följande:
    Regeringsformen 5 Kap 7 §:
    "Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare
    kan ej åtalas för sina gärningar som statschef."

Kungen kan alltså inte åtalas, vad han än gör.
    Men en riksföreståndare (vilket då borde vara vem som helst som inte har titieln kung, eller? Viktoria som drottning och kanske även en förmyndare till ett framtida barn) kan inte åtalas för gärningar som statschef, vilket borde innebära att sådant han eller hon gör som privatperson (t.ex. mördar någon) kan leda till åtal.
    Eller finns det någon annan tolkning?
    Jag ska rätta mitt eget inlägg, skriver innan jag tänker ibland. Cool 
    Riksföreståndare är ju enbart en ställföreträdande regent, så Viktoria kommer inte kunna åtalas för sina gärningar. Å andra sidan, även om det inte står uttryckligen i Regeringsformen så är det tydligen så att åtalsimmuniteten inte gäller civilrättliga frågor...
  • Magrat

Angående Daniels efternamn är det teoretiskt riktigt det som andra har skrivit.

Alla kungligheter saknar egentligen efternamn. De tillhör en ätt men heter inte ättens namn. Om någon avsäger sig sin titel får man dock "tillbaka" sitt efternamn. Detta hände t.ex. med Prins Sigvard som efter han gift sig och blivit av med prinstiteln blev Sigvard Bernadotte. Normalt sett försvinner också efternamnet för den som gifter sig med en kunglighet, som Silvia t.ex.

Men nu har det blivit en ändring i de gamla traditionerna!  
    Daniel har både fått efternamnet Bernadotte plus att han behåller sitt eget Westling som mellannamn. Man kan läsa mer här:
    http://kyrkoordnaren.blogspot.com/2010/06/prins-daniel-har-efternamnet-bernadotte.html 

På hovets hemsida kan man också läsa att Daniel heter:
    "Olof Daniel Westling Bernadotte, Prins av Sverige, Hertig av Västergötland"
    http://www.royalcourt.se/kungafamiljen/hkhprinsdaniel.4.40e05eec12926f2630480004311.html 

• Magrat
    Kokomo skrev 2010-06-24 11:14:41 följande:
    Aha, gäller detta alla i kungafamiljen eller bara Daniel? Alltså, har de andra nu även namnet Bernadotte officiellt som efternamn eller fortsätter de efternamnslösa? :)
    Det är bara Daniel denna ändring gäller.

Men det skulle inte förvåna mig om det i framtiden (kommande barn, andra som gifter in sig) antingen blir ett varierande namnbruk eller att alla får efternamn. Vi får se, helt enkelt.
Svar på tråden När blir kronprinsessan drottning?!