• Anonym

Skönhetsalongen vill alltid ha kontanter, trots kortmaskin..

Jag går och vaxar mig regelbundet hos en skönhetssalong i centrala Göteborg och har gjort detta i 3 års tid. De som jobbar där, är superduktiga och proffesionella. Men det finns en grej som stör mig.  De hittar alltid på hisorier om att kort-apparaten inte fungerar. I början trodde jag väl på det men när dom nu sagt det 10 ggr i ett års tid börjar jag bli misstänksam??? När en medarbetare tar betalt, så fungerar kortmaskinen. Däremot när ägarinnan (bossen) tar betalt ska hon ALLTID ha kontanter, och jag måste springa till närmaste bankomat för att ta ut (handlar nästan alltid med kort). Jag har börjat störa mig på att kortmaskinen ständigt "är sönder"... Ringde preics och beställde tid och det sista hon sa var "Just det, vi har lite problem med kort-apparaten så det vore toppen om du kunde betala kontant"

Jag funderar på att säga någonting... Vad tycker ni? Vill ju inte verka otrevlig då jag är stammis där men snälla, tror hon att jag är dum i huvudet???

• Svar på tråden Skönhetsalongen vill alltid ha kontanter, trots kortmaskin..
  • 071001

Låter onekligen lite konstigt och är högst irriterande.

• Anonym

Får du kvitto? Alla ska ha kassaregister(kassaapparat) så kvitto ska du kunna få...

• vivianne

Börjar du be om kvitto kanske det blir mindre intressant att få kontant betalning...

Men får inte butikerna betala en avgift på kortbetalningarna? Det kanske är den ägarinnan vill slippa? Så det måste ju inte vara svarta pengar.

• Jullesmamma

Det låter ju märkligt... "osar" fusk tycker jag, jag skulle nog säga att jag byter salong om jag inte kan betala med kort...

• Anonym

Be om kvitto som sagt, jag skulle nog kunna tänka mig att be skatteverket ta en titt på verksamheten men så är jag en gravid hormonhäxa...

• Anonym (biobonus)

Du kan ju alltid säga att du inte har kontanter utan vill ta det på kreditkort för att kunna betala när fakturan kommer nästa månad. Insisterar hon på att du ska ta ut kontanter på kreditkortet kan du säga att du redan nått gränsen och inte får ta ut mer. Påpeka att maskinen varit trasig i snart ett år nu, och att de borde kunnat fixat den på den tiden!

• NadiaMi

Antingen vet hon inte hur kortmaskinen fungerar och skyller på att det är något strul med den, eller så har hon satt i system att vissa personer ska betala med kontanter istället för kort antingen för att dölja inkomsten och lägga det i egen ficka eller för att hon har bestämt sig för att du trots att du är stammis inte är pålitlig och därför vill ha pengar i handen.

Har du sett med egna ögon att andra kan betala med kort så finns det verkligen ingen anledning att du inte ska kunna göra det också - så fråga nästa gång du är där och någon annan kan höra om de har lagat kortmaskinen nu eftersom den tydligen fungerade för någon annan.
    Säg det med ett leende så lär de ju inte kunna ta det som kritik heller.

T.ex. "Jag såg att ni kan ta kortbetalningar nu. Vad bra att ni äntligen har fått det fixat så slipper jag ta ut kontanter nästa gång jag kommer hit."
    Med en menande blick mot någon som precis står i kassan och har betalat med kort.
    Och när det blir dags att betala tar du fram kortet med ett leende och säger "Nu när kortbetalningarna ändå fungerar så kan jag ju också lösa det så istället för att använda sedlar."

• lokisse

det kostar ju att betala med kort för afären /salongen sa det är mycke möjligt att hon vill spara in dom kostnderna.

Difficile est saturam non scribere
  • Anonym

Ja, jag får ett skrivet kvitto... Det kan vara helt rätt som någon skrev, att hon bara vill slippa kortavgiften. Men hur snålt är inte det då? Driver man en salong där man har kortmaskin, ska man väl för tusan inte be kunden springa till bankomaten jämt för att slippa betala några kr i kortavgift? Kan ju tillägga att det är en salong som går mycket bra, dvs. alltid fullbokat. Funderar på att säga "oj, är kortmaskinen sönder nu igen, det har väl inte fungerat på ett år nu".........

Svar på tråden Skönhetsalongen vill alltid ha kontanter, trots kortmaskin..