• ungkvinna81

2 eller 1 embryro?Till er som har valt att sätta in 2st!

Hej!

det här en fråga till er som har valt att sätta in 2 st embryo. Hur var er upplevelse? Vad händer/hände om båda äggen fäster sig men 1 av de får ett hjärtslag? kanon bra om ni med några rader skriver om er erfarenhet. Fick ni tvillingar?Hur var graviditetetn? Var det mycket jobbigt? Förlosning, bara kejsarsnitt? 

• Svar på tråden 2 eller 1 embryro?Till er som har valt att sätta in 2st!
  • Alicia09

Hej,

vi valde att sätta in 2st embryo men tyvärr var det bara ett som klarade sig, Det andra klarade sig inte, fick en blödning i ca v6-7, var livrädd att det andra skulle också sluta i missfall men det klarade sig hela vägen, vi fick en underbar son som idag är 7v. Det var 7:e försöket. I Sverige får man bara ett embryo, men alla andra försök som vi gjorde i St.Petersburg fick vi 2st embryot.

Graviditeten var normal, överburen graviditet 2v, igångsättning med kateter (balong), värkstimulerande dropp.......förlossningen var med andra ord jobbig. Sprack ordentligt fick en sk. sfinktersskada. Men allting var värt!!!!!

Önskar dig ycka till!

• ungkvinna81

Hej Alicia09,
    Tack för ditt svar!!!

Det är precis vad jag menar, vad händer om det ena fäster men inte den andra ägget. Tydligen du fick altså en blödning men en av de klarade sig iaf;)

Snälla! Skrev gärna om ni har gjort instättning på 2 embryos. Jag vet så lite om just hur det är med att sätta in 2st jag fick ju höra att det är stora risker med det. Help please:)

• gummsan81

Jag fick 2 insatta och båda tog sig Har nu en flicka & en pojke på 9 månader. Gjorde våra försök i Sverige så man kan få 2 insatta även här.
    Graviditeten var ju såklart rätt tuff men helt klart värt det. De kom i v.38 genom snitt p.g.a att ettan låg i säte.

• loisan31

Hej,

Vi satte tillbaks två stycken embryos, båda fäste men ett gick tillbaks tidigt. Jag hade spottings i flera veckor i början av graviditeten. Vi har en underbar liten kille som är sex månader.

Sätt tillbaks två embryon, det ökar chanserna för graviditet.

Kram

Loisan31

• Lilli77

Jag har fatt tillbaks 2 embryon vid tre tillfällen.

Fösta gangen fäste 1 men missfall i vecka 7
    Andra gangen (6 dagars blastocyster) - minus
    Tredje gangen... väntar pa resultat.

Jag skulle definitivt sätta in 2 om tillfället gavs. Vet att det inte alltid gör det i Sverige.

• kloink

Jag har satt in  2 embryon vid 2 tillfällen

1:a gången fastnade ett men jag fick missfall i vecka 12
    2:a gången fastnade också ett och jag är nu gravid i v.22
    (Har även satt in ett embryo vid ett tillfälle men det tog sig inte alls)

Mitt råd är att sätta in två om du får möjlighet

• ungkvinna81

Hej på er!

jag är så väligt tacksam att ni skriver och berätter om er upplevelser.
    jag själv har gjort en instättning den 24 maj 2010 med 1 embryo som misslyckades, ägget fäste inte sig. nu ska jag göra försök 2 har jag tänkt mig i slutet av augusti så jag och min man måste bestämma oss om vi ska sätta in 1 eller 2. jag ångrar lite att jag inte satte in 2 st första försöket men samtidigt jag har hört att det är riskfult med att sätta in 2 för då ökar risken att få tvillingar. jag vet inte hur mycket är barnet får utvecklingenssvårigheter om man nu sätter in 2 embryos. för mig om jag får pojke eller flicka spelar inte så stor roll, jag kommer att älska de av hela mitt hjärta men jag vill ha ett frisk barn. men det ser ut som att det är inget problem med att få friska barn även om man har tvilligar i magen. jag måste tänke på den amerikanska kvinnan som hade 8 barn i magen!!! men flera barn i magen=föda tidigt!

• Makima46

Hej!

Har gjort 3 ÄD försök och satte in 2 ägg alla gångerna.

ÄD1 fäste 1 ägg men missfall i v. 8
    ÄD 2 fäste inget ägg
    ÄD 3 fäste bägge och har idag en pojke och en flicka som är 12 dagar gamla.

Har barn sedan tidigare och om jag jämför de graviditeterna med tvillinggraviditeten, så var jag tröttare och magen blev  mycket större.

Annars mådde jag inte sämre av att vänta tvillingar.
    Jag fick göra planerat kejsarsnitt  första dagen i v. 39 för att de låg i säte bägge.
    Läste någonstans att 50% föder vaginalt och 50% med snitt.

Hade jag fött vaginalt så hade jag säkert gått tiden ut. Det finns dem som föder tidigare men även de som går tiden ut.

Kan inte tänka mig att barnen skulle få utvecklingssvårigheter om man sätter in 2 st. 

Du hade en  fråga om ifall bägge fäster men bara hjärtslag i en.
    De finns de som får en liten blödning när den utan hjärtslag försvinner och hos vissa så absorberas det av kroppen och man märker inget.

Att sätta in 2 ägg ökar dina chanser till graviditet men ökar också chansen att få tvillingar.

Lycka till!

• crijo

Jag har gjort 2 st ÄD, varje gång med 2 st. embryo. Fösta gången plussade jag, men v7 på VUL fanns ingenting kvar där inne; andra gången har jag inte ens plussat.
    Jag tycker att -som Makina skriver- det finns en ökad "chans" och inte "risk" att få tvillingar.
    Om man tittar på statistiken är det bara 20-30% av alla som återför 2 embryo och får barn som får tvillingar. De flesta "riskerna" gäller för tvillingar från samma ägg och statistiken gör inte alltid skillnad mellan 1 eller 2 embryo.

• P A K

Jag har fått två embryo insatta vid flera tillfällen så det går i Sverige med, men oftast inte vid det första eller andra försöket.

Svar på tråden 2 eller 1 embryro?Till er som har valt att sätta in 2st!