• mamma2004

Katthona lämnar sina ungar?

Hej!
    Min katt fick ungar igårmorse, och hon har varit jättego mot dem och inte velat lämna dem, de äter allihopa och verkar mätta och belåtna. Det här är första gången jag är med när en hona får ungar och jag vet itne riktigt hur det funkar, men tycker att det verkar normalt.

Däremot nyss, så kom hon upp och gick ut (hon är utekatt, vi bor på landet). Jag gick för att kika till ungarna och de verkar sova så gott, men jag tyckte det verkade konstigt att hon gick ifrån dem. Gör de så? hur länge kan hon vara borta utan att jag ska oroa mig?

Hon är ung, bara tio månader så jag vet ju inte om hon är helt mogen att ta hand om sina ungar.
    Någon som kan ge mig tips?

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • Svar på tråden Katthona lämnar sina ungar?
  • mamma2004

Nu kom hon tillbaka och la sig hos sina ungar igen. Hon var borta knappt en halvtimma. Och ungarna blev inte oroliga under tiden. Men är det ok? Brukar kattmammor göra så? Hon har ju både mat och låda i närheten av sovlådan. Visserligen har hon inte använt kattlådan det sista halvåret så hon kanske vill gå ut och göra sina behov ändå?

Eller borde jag låsa kattluckan så hon itne kan gå ut?

• nickefiki

De brukar gå ut. De klarar det där så bra själva så. Lugn o fin!

• skorpionen80

Hon är för ung, kan vara det som gör det. Men vågar du verkligen släppa ut henne? Tänk om hon inte kommer tillbaka eller om något händer henne? Då står du där med ungar som måste handmatas var 3:e timme, och ingen kattmamma som kan ta hand om dem...

• lennartsdotter

Ja, kattmammor lämnar sina ungar ibland men ungarna behöver värme och är inte mamman där kan de behöva en värmedyna eller liknande för att hålla uppe kroppstemperaturen. Dock inte alltid! Sedan behöver de äta varannan timme sådär i början så längre än så bör inte mamman hålla sig borta.

Dock är det ju bra om du kan hålla mamman inne eftersom hon faktiskt kan förolyckas utomhus och då har du en kull moderlösa ungar att ta hand om. Så, om kattmamman inte "klättrar på väggarna" av stress av att vara inne, lås luckan.

• SolOchSnö

Kattmammor lämnar gladeligen sina ungar ett par timmar i taget. Ungarna brukar må bara bra och jag har aldrig hört talas om någon som har behövt värmedyna. Det sista med reservation för att vi har haft bondkatter som verkar tåla det mesta, de har fått sina ungar ute i lador och uthus.

Men som sagt, mamman kan ju råka ut för en olycka och då står man där med moderlösa ungar så håll henne inne om det går.

• felicityporter

Vad tråkigt att hon fick kattungar så ung. Släpp absolut inte ut henne nu när hon har ungar, om hon skulle förolyckas måste du själv handmata hela kullen dygnet runt och det är inget lätt jobb.

Tänk på att kastrera kattmamman så snart det är möjligt, annars kan hon löpa om igen och få ungar ytterligare en gång. Det tär väldigt mycket på en katt.

• Zaria
    felicityporter skrev 2010-06-21 15:17:05 följande:
    Vad tråkigt att hon fick kattungar så ung. Släpp absolut inte ut henne nu när hon har ungar, om hon skulle förolyckas måste du själv handmata hela kullen dygnet runt och det är inget lätt jobb.

Tänk på att kastrera kattmamman så snart det är möjligt, annars kan hon löpa om igen och få ungar ytterligare en gång. Det tär väldigt mycket på en katt.
    instämmer till fullo..
  • CTMT

håller också med här...
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • LunaLunatic

• Impega

Vore knasigt om hon gick ut och parade sig igen. Håll henne inne tills du kastrerat henne eller gett henne p-piller. Trist att hon fick ungar så ung så det vore ju bra om du höll koll på henne så hon inte får en kull till.

• piiiinkcat

Vår Selma fick kattungar när hon var 10 månader, hon var dock inte så intresserad av dem och lämnade dem till svärmor som tog hand om dem och själv sprang hon ut och blev med kattungar på direkten. Två månader senare så födde hon fem kattungar till. Så mitt tips är nog ändå att hålla henne instängd om ni inte vill stå där med massa kattungar. Kattmammor kan lämna sin kattungar i flera timmar, men oftast så är de inte borta mer än en halvtimme eller nått. Är uppvuxen med katter så jag vet hur det är.

Våra katter älskade att gömma kattungarna, så man visste aldrig vart man skulle leta. Helt plötligt kom dem hem smala och då sa pappa till oss att gå ut å leta. Kunde ta från ett par timmar till någon vecka innan man äntligen hittade dem. Stenrösen, i bildäck, vedtravar, under plåttaket till grannens källare.. osv... bästa var nog när hon hade lagt dem i ett stenrösa... vi fick använda golfklubban och dra ut dem med...

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • skorpionen80
    piiiinkcat skrev 2010-06-22 15:22:36 följande:
    Vår Selma fick kattungar när hon var 10 månader, hon var dock inte så intresserad av dem och lämnade dem till svärmor som tog hand om dem och själv sprang hon ut och blev med kattungar på direkten. Två månader senare så födde hon fem kattungar till. Så mitt tips är nog ändå att hålla henne instängd om ni inte vill stå där med massa kattungar. Kattmammor kan lämna sin kattungar i flera timmar, men oftast så är de inte borta mer än en halvtimme eller nått. Är uppvuxen med katter så jag vet hur det är.

Våra katter älskade att gömma kattungarna, så man visste aldrig vart man skulle leta. Helt plötligt kom dem hem smala och då sa pappa till oss att gå ut å leta. Kunde ta från ett par timmar till någon vecka innan man äntligen hittade dem. Stenrösen, i bildäck, vedtravar, under plåttaket till grannens källare.. osv... bästa var nog när hon hade lagt dem i ett stenrösa... vi fick använda golfklubban och dra ut dem med...
    Att ni inte lärde er efter första gången och höll henne inne tills det var dags? Ni hade ju inte en chans att hjälpa henne om ifall att något skulle gått fel...
  • piiiinkcat
    skorpionen80 skrev 2010-06-22 15:25:27 följande:
    Att ni inte lärde er efter första gången och höll henne inne tills det var dags? Ni hade ju inte en chans att hjälpa henne om ifall att något skulle gått fel...
    Vi hade fem honkatter och alla födde sina kattungar ute. De var utekatter (bondkatter) och var nästan aldrig inne, förutom när det var matdags. Kanske därför våra katter var så populära. Alla ville ha av våra kattungar (tingades hej vilt bland dem). Tyvärr dog den att släkten ut meta kull med min underbara katta Polly som blev 22 år gammal (hon fick sin sista kul vid 18 års ålder... det ni!
  • felicityporter
    piiiinkcat skrev 2010-06-22 19:11:11 följande:
    Vi hade fem honkatter och alla födde sina kattungar ute. De var utekatter (bondkatter) och var nästan aldrig inne, förutom när det var matdags. Kanske därför våra katter var så populära. Alla ville ha av våra kattungar (tingades hej vilt bland dem). Tyvärr dog den att släkten ut meta kull med min underbara katta Polly som blev 22 år gammal (hon fick sin sista kul vid 18 års ålder... det ni!
    Vilken tragisk historia, jag fick tårar i ögonen när jag kom till delen om din katthona som tvingades föda kull på kull nästan hela livet. Jag hoppas dock att dina föräldrar lärt sig hur viktigt det är att kastrera katter, honor som hanar, nu.
  • skorpionen80
    Fy fan vad hemskt... Men jag förstår inte, varför tingades de hej vilt? För att de föddes ute? För att de kom hem bara för att få mat? Ville inte de som tingade ha en katt, eller? Lagarna borde verkligen ändras!

TS - tänk på att din hona troligtvis börjar löpa när som och kan bli dräktig igen. Risken fins att hon då stöter bort denna kullen.
  • mamma2004

Tack för era svar! Jag vet att hon är ung, och vi kommer att sterilisera henne.
    Jag ska hålla koll på henne nu.

• piiiinkcat
    mamma2004 skrev 2010-06-22 20:32:43 följande:
    Tack för era svar! Jag vet att hon är ung, och vi kommer att sterilisera henne.
    Jag ska hålla koll på henne nu.
    Jag rekommenderar kastrering före sterilisering...
  • lennartsdotter
    Det är inte direkt någonting att skryta med att man låter en hona föda ungar nästan fram till dödagar...
Svar på tråden Katthona lämnar sina ungar?